دلایل صدا دادن زانو و راه های درمان آن

زانو به عنوان یکی از پیچیده ترین و بزرگترین مفصل بدن انسان هاست. که احتمال آسیب دیدگی در آن بسیار بالاست. یکی از موارد عجیبی که ممکن است در ارتباط با زانو با آن مواجه شویم. صدا دادن و تق تق کردن زانو است. صدا دادن زانو دلایل زیادی دارد. که در حین نشستن، بلند شدن، ورزش کردن و سایر تحرکات بدنی ممکن است رخ دهد. برای اینکه بتوانید دلایل صدا دادن زانو و راه های درمان آن را بهتر درک کنیم باید به موضوع تغییر ساختار زانو در گذشت زمان توجه کنیم. یعنی با افزایش سن غضروف زانو ظاهر عادی خودش را از دست می دهد و شکل آن عوض می شود. در واقع غضروف زانو شکل نامتقارن به خود می گیرد. به همین دلیل است که هنگام راه رفتن، از مفصل زانو صدای خاصی مانند کلیک شنیده می شود. در ادامه برخی از دلایل صدا دادن زانو و راه های درمان آن را بیان می کنیم.

دلایل صدا دادن زانو و راه های درمان آن

دلایل صدا دادن زانو

صدا دادن زانو دلایل زیادی دارد و بسیاری از بیماری ها می تواند دلیل صدای زانو باشند. این موارد عبارتند از:

آسیب های ورزشی

فعالیت های ورزشی می تواند باعث ایجاد اسیب دیدگی هایی در زانو و در نهایت صدا دادن زانو شود. آسیب هایی همچون:

• پیچ خوردن پا
  • تغییر جهت ناگهانی پا
  • ضربه خوردن به زانو و …

افزایش سن

با افزایش سن ساختارهای مختلف بدن دچار اختلالاتی در عملکرد می شوند. که این مسئله برای زانو نیز طبیعی است.

ارث

بیماری های ارثی نیز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زانو و صدا دادن آن شود.

دررفتگی زانو

دررفتگی مکرر کشکک، بی ‌ثباتی مداوم مچ پا است. که باعث درد قدامی زانو می ‌شود. و معمولاً به صورت جانبی رخ می ‌دهد.

اسیب مینیسک

غضروف هایی که به عنوان ضربه گیر در زانو و بین انتهای استخوان ران و بالای استخوان درشت قرار دارند را مینیسک می گویند. پاره شدن مینیسک می تواند باعث ایجاد صدا در زانو شود.

آرتروز

التهابی که در یک مفصل ایجاد می شود، باعث بیماری آرتروز خواهد شد. درد، تورم و سفتی و صدا دادن از علائم اصلی آرتروز است. این بیماری در زانو شایع تر از سایر مفاصل است.

سندرم درد پاتلوفمورال

استفاده بیش از حد از طریق تمرین برای ورزش یک دلیل شایع برای ایجاد سندروم درد پاتلوفمورال است. به خصوص اگر عدم تراز در مفصل زانو یا آسیب قبلی زانو وجود داشته باشد.

انواع مدل صدا دادن زانو

تمامی مدل های صدا دادن زانو شبیه به هم نیستند ‏و در بسیاری از مواقع هم بدون درد می باشد.

به همین جهت لازم است ابتدا انواع مدل های صدا دادن زانو آن اقدام کنیم را بشناسیم سپس نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

صدا دادن زانو بدون درد

همانطور که گفتیم در بسیاری از مواقع صدا دادن زانو بدون درد  است یعنی افراد صداهایی را در قسمت زانو می شنوند اما دردی را احساس نمی کند در این مواقع نیاز به احساس نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

صدا دادن زانو بعد از آسیب دیدگی

در برخی موارد علت صدا دادن زانو زمین خوردن یا ضربه در هنگام ورزش یا تصادف است در این موارد زانو به دلیل چرخش نادرست دچار مشکل می شود و درد و ناراحتی را ایجاد می کند. همچنین دویدن شدید نیست در بسیاری از مواقع باعث ایجاد پارگی مینیسک زانو می شود که باعث ایجاد صدا در این ناحیه خواهد شد.

ابتلا به بیماری های خاص خواص

بیماری هایی همچون روماتیسم مفصلی آرتروز زانو، نرمی غضروف و … باعث ایجاد صدا در زانو می شوند.

روش تشخیص علت صدای زانو

در مواردی که صدا دادن زانو با درد همراه است، لازم است از از خدمات پزشکی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان وضعیت فعلی زانو بهره مند شوید. پزشکی که به او مراجعه می کنید وضعیت زانوی شما را بررسی می‌ کند و علت صدا دادن آن را مشخص می نماید و یک روش درمانی مناسب برای شما در نظر می گیرد.

در مواردی که صدا دادن زانو با درد همراه نباشد نیازی به نگرانی نیست زیرا در بسیاری از مواقع علت این صدا آزاد شدن هوای اضافی در مفصل است و نشان از تصحیح موقعیت مفصل می باشد و این صدا نیز مانند زمانی است که اقدام به ترکاندن مفاصل بند انگشت یا سایر مفاصل می کنیم  .

برای اینکه به طور دقیق پزشک شما متوجه دلیل صدای زانو شود سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و سوالاتی خاص در مورد فعالیت های اخیر می پرسد و اگر صدا دادن زانو با آسیب دیدگی ایجاد شده باشد لازم است این مسئله را به اطلاع پزشک برسانید.

پزشک معالج شما با توجه به علائم شما روش درمانی خاصی را برمی‌گزیند.

روش های تشخیصی دیگری از جمله تهیه عکس رادیولوژی یا اسکن و ام آر آی از مفاصل زانو انجام می شود در مواردی نیز ممکن است که پزشک مقداری مایع مفصلی را از زانو استخراج و برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد.

اوزون درمانیمقالات

آرتروزاوزون تراپیاوزون درمانی زانوتشخیص آرتروز زانوکاربردهای اوزون تراپیمفصل زانو