اوزون تراپی چیست؟

یکی از راه های درمان دردهای ناشی از مفاصل و پیشگیری از تخریب مفاصل اوزون تراپی است. این روش درمانی برای رفع مشکلات مفصلی بسیار تاثیرگذار بوده  و درد و التهاب را کاهش می دهد . در این روش درمانی از گاز ازونی که توسط دستگاه مخصوصی از اکسیژن به دست می ‌آید . برای کاهش مشکلات مفصلی استفاده می شود. علاوه براین این روش درمانی هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد. اوزون درمانی باعث اکسیژن‌ رسانی به بافت می شود . و سیستم های آنتی اکسیدان بدن را تقویت می کند. این روش درمانی سرپایی است و چون عوارض خاصی ندارد، به راحتی می توان برای اکثر بیماران از آ استفاده کرد. البته فراموش نکنیم که اوزون تراپی نیز باید توسط متخصص مجرب انجام شود. در این مقاله به بررسی روش درمانی اوزون تراپی می پردازیم و مبحث اوزون تراپی چیست؟ را به طور مفصل توضیح می دهیم.

 

 

اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی چیست؟اوزون چیست؟

اوزون گازی است که از زمین در برابر اشعه خورشید محافظت می کند. این گاز بی رنگ است و بویی بسیار تند دارد . این گاز از اکسیژن تشکیل شده است. و همانطور که می دانید. اکسیژن مهم‌ ترین ماده مغذی برای بدن و حفظ سلامتی است.

تمامی سلول های بدن برای کارایی و عملکرد بهتر به اکسیژن نیاز دارند. در حقیقت بدون اکسیژن هیچگونه کارایی نخواهند داشت. و عملکرد حیاتی بدن را به خطر خواهد انداخت. اما در مواردی پیش می آید که اکسیژن به اندازه کافی و مرتب به سیستم های بدن نمی رسد که در این شرایط بدن دچار اختلال می شود. و بیماری هایی همچون آرتریت، ضعف سیستم ایمنی، خستگی مداوم، سرطان ، آنفولانزا و … را به همراه دارد.

موارد کاربرد اوزون تراپی

برای درمان التهاب و تخریب تاندون، دیسک های بین مهره ای کمری یا گردنی موثر است. این روش درمانی به این صورت است که رادیکال های آزاد درون اوزون به مواد داخل دیسک واکنش نشان می دهد. و موجب کاهش التهاب و تسکین درد می شود.

همچنین برای درمان مفاصل زانو و شانه که تورم و درد در آن ایجاد شده می توان از اوزون درمانی استفاده کرد. البته در مواردی داروهای ضدالتهابی توصیه می شود. و در بعضی موارد نیز پیش می آید که به جراحی نیاز است. یا تعویض مفصل پیشنهاد می شود. اما اگر همه این موارد جوابگو نباشد، می توان گاز اوزون را تزریق کرد. که با تاثیرات ضددرد و ضد التهابی که دارد، باعث بهبود مشکلات مفصلی می شود.

روش عمل اوزون تراپی

برای انجام اوزون تراپی بیمار را به اتاقی که مجهز به دستگاه سی آرم است، می برند. البته قبل از آن تمام مسائل مربوط به ضدعفونی کردن محیط باید در دستور کار قرار بگیرد. پس از انتقال بیمار وی را به شکم می خوابانند و دیسک های مشکل دار را مشخص می کنند. ابتدا تزریق بی حسی انجام می شود و سپس سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک می شود. البته ناگفته نماند که این عمل دردناکی نیست و به راحتی قابل تحمل است. حتی برای کسانی که آستان تحمل درد پایینی دارند.

به کمک تصاویر سی آرم سوزن در جای مناسب خود قرار می گیرد و تزریق انجام می شود. مجدداً داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و اوزون گرفته شده از دستگاه مولد اوزون، داخل دیسک تزریق می‌ شود و سرانجام سوزن بیرون آورده می‌ شود.

در انتها یاد آور می شویم که روش اوزون تراپی برای گردن درد و کمر درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد، اقتصادی‌تر است و زمان بسیار کوتاه‌تری نیاز دارد. بنابراین در پول و زمان صرفه‌جویی می‌ شود و بسیاری از عارضه ‌های ناشی از جراحی و بی هوشی عمومی نیز به وجود نمی آید.

اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی چیست؟تعداد جلسات اوزون تراپی

دکتر احمد محمودآبادی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تعداد جلسات اوزون تراپی را با توجه به وضعیت بیمار مشخص می کند. به طور کلی  تعداد ۴ جلسه اوزون تراپی بین بیست تا سی درصد ، ۸ جلسه بین چهل تا پنجاه درصد، دوازده جلسه بین هفتاد تا هشتاد درصد موثر است.
به عقیده ایشان اگر جلسات اوزون تراپی با فواصل افزایش یابنده تا ۶ ماه ادامه یابد، بهترین نتیجه با مناسب ترین ماندگاری حاصل می شود.

البته ناگفته نماند که از جلسه سوم به بعد بدن به درمان پاسخ مناسبی نمی دهد و نیاز به ورود شوک هایی است تا بتوان نتیجه ای مانند جلسات ابتدایی بدست اورند.

عوارض اوزون تراپی

اوزون تراپی در اکثر موارد خطر و عارضه ای ندارد اما در هر صورت نگرانی هایی وجود دارد که لازم است به آن پرداخته شود. به طور مثال عوارض جانبی و ناهماهنگی در مورد تکنیک‌ های تزریق ممکن است ایجاد شود. همچنین این روش ممکن است عوارضی از جمله عفونت ستون فقرات، سپتی سمی و آبسه ستون فقرات ایجاد کند. در مواردی نادر نیز موجب ایجاد آسیب قلبی و آمبولی ریه شده است.

مزایای اوزون تراپی

همانطور که گفتیم، اوزون تراپی یک روش درمانی است که در آن از گاز اوزون برای ایجاد اثرات مفید بر روی بدن استفاده می شود. اوزون یک فرم فعال و واکنش پذیر اکسیژن است که می تواند باعث افزایش سطح اکسیژن خون، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و درد، ترمیم زخم و بافت، مبارزه با عفونت ها و بهبود سلامت کلی شود.

برخی از مزایای اوزون تراپی عبارتند از:

  • درمان برخی از بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت، سینوزیت و آلرژی
  • درمان برخی از بیماری های قلب و عروق مانند آرترواسکلروز، آریتمی، فشار خون بالا و کلسترول بالا
  • درمان برخی از بیماری های عصبی مانند سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر، صرع و …
  • درمان برخی از بیماری های خون مانند آنمی، لوسمی، هپاتیت و …
  • رفع مشکلات و درمان برخی از بیماری های پوست مانند زخم، سوختگی، جای جوش، جای زخم، پسوریاز و اگزما
  • درمان برخی از بیماری های دستگاه گوارش مانند سندروم روده تحریک پذیر، التهاب روده، کولید، گاستروئینتستینال و زخم معده
  • درمان برخی از بیماری های دستگاه تولید مثل مانند ناباروری، التهابات ناحیه تناسلی و …
  • رفع مشکلات و درمان برخی از بیماری های دستگاه عضلانی و استخوان مانند آرتروز، روماتوئید آرتريت، ديسك كمر، ديسك گردن و سياتيك

میزان ایمنی ازون تراپی

اوزون تراپی ممکن است برای برخی از بیماری ها و شرایط مفید باشد، اما همچنین خطرات و عوارض جانبی خود را دارد. بنابراین، قبل از استفاده از این روش، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

برخی از خطرات و عوارض جانبی احتمالی اوزون تراپی عبارتند از:

آمبولی

وقتی گاز اوزون به صورت تزریق داخل عروقی به بدن وارد شود، ممکن است باعث تشکیل حباب های هوا در خون شود که منجر به آمبولی گردد. آمبولی یک حالت خطرناک است که باعث مسدود شدن عروق خون بردار و کاهش خونرسانی به بافت های حساس مانند قلب و مغز می شود.

عفونت

وقتی گاز اوزون به صورت تزریق داخل عضلانی یا تماس مستقیم با بافت به بدن وارد شود، ممکن است باعث عفونت در نقطه تزریق یا زخم گردد. عفونت ممکن است باعث التهاب، تورم، درد، قرمزی و تب شود.

سوختگی

وقتی گاز اوزون به صورت تماس مستقیم با بافت به بدن وارد شود، ممکن است باعث سوختگی پوست یا غشاء مخاط شود. سوختگی همچنین باعث قرمزی، حساسیت، تحریک، خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست می شود.

سایر عوارض جانبی

بسته به نحوه وارد شدن گاز اوزون به بدن، سایر عوارض جانبی نظیر سرگیجه، سردرد، تهوع، استفراغ، خستگی، ضعف عضلانی، کاهش فشار خون و کاهش قابل توجه سطح هماتورید (HCT) در خون رخ داد.

اوزون تراپی با چه روش هایی ممکن است؟

اوزون را با روش های مختلفی می توان وارد بدن نمود. این روش ها عبارتند از:

  • ابتدایی و قدیمی ترین روش ورود اوزون به بدن مخلوط کردن آن با آب و خوردن آن می باشد.
  • همچنین امکان وارد کردن اوزون از طریق واژینال و یا رکتوم به بدن نیز وجود دارد.
  • علاوه بر این با استفاده از روش اتوهماتراپیاز بدن شخص  بیمار خون گرفته می شود. سپس با اوزون مخلوط و دوباره از طریق تزریق قسمت های عضلانی به داخل رگ بیمار وارد می کنند.
  • آب غنی شده یا روغن حاصل از اوزون برای درمان آسیب های پوستی همچون سوختگی، عفونت زخم و جای گزش حشرات و حیوانات موذی بسیار مناسب است.
  • برای درمان بیماری هایی همچون آرتروز، آرتریت واستئوآرتریت لازم است حتماً اوزون را با استفاده از تزریق به مفصل مورد نظر وارد نمود. به این صورت که از طریق ریشه داخلی مفصل اوزون را به قسمت های ملتهب شده مفصل می رسانند که موجب تسکین درد و بهبودی عملکرد مفصل خواهد شد.

درمان آرتروز زانو با استفاده از اوزون تراپی

درد زانو و آرتروز زانو یکی از رایج ترین بیماری هایی است که با بالا رفتن سن، افراد به آن دچار می شوند. یکی از روش های درمانی و تسکین درد آرتروز زانو اوزون تراپی و تزریق اوزون می باشد. در بسیاری از موارد شدت درد حاصل از این بیماری به اندازه‌ ای است که در هنگام خواب نیز به سراغ فرد بیمار می آید و اجازه خواب راحت به وی را نمی دهد.

به همین جهت است که برای درمان آن روش های مختلفی را پیشنهاد می ‌کنند و یکی از بهترین روش ها که سریع ترین روش تسکین درد و بهبودی عملکرد نیز محسوب می ‌شود، تزریق اوزون است. همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، گاز اوزون دارای خاصیت ضد التهابی می باشد و با افزایش اکسیژن در قسمت مفصل آسیب دیده موجب کاهش التهاب و بهبود عملکرد مفصل می گردد. البته توجه داشته باشید با در نظر گرفتن شدت بیماری شما تعداد دفعاتی که باید برای تزریق اوزون مراجعه کنید، متفاوت است. افرادی که شدت دردشان بیشتر است، طبیعتاً لازم است عملیات اوزون تراپی را در جلسات بیشتری انجام دهند.

درمان دیسک کمر با اوزون تراپی

اوزون تراپی چیست؟ یکی دیگر از معضلاتی که بیماران با آن دست و پنجه نرم می کنند، دیسک کمر است که یکی از بهترین روش های درمانی برای آن اوزون تراپی می باشد. تزریق اوزون در قسمت های مهره کمر برای تسکین درد آن بسیار موثر است.

البته در خصوص کمر، تسکین درد و ایجاد بهبودی کمی با تاخیر مواجه خواهد بود و علت آن نیز این است که اوزون با فاصله کمی از دیسک تزریق می شود و به مدت زمانی نیاز است که اوزون به ناحیه آسیب دیده برسد.

درمان مشکلات تنفسی با استفاده از اوزون تراپی

بسیاری از بیماری هایی که مشکلات تنفسی را ایجاد می کنند. می توانند با استفاده از اوزون ترای درمان شوند. البته تحقیقات بیشتری توسط دانشمندان در این خصوص در حال انجام است. اما این روش در حال حاضر تایید شده می باشد.

برای درمان مشکلات تنفسی از طریق اوزون تراپی لازم است سطح اکسیژن خون بیمار افزایش یابد و فشار استرس کمتری به ریه وارد شود. اوزون تراپی با روش داخل عروقی می تواند باعث بالا رفتن کیفیت زندگی افراد مبتلا به COPD گردد. البته ناگفته نماند که استشمام گاز اوزون خطرناک بوده و مخصوصاً برای بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند، می تواند کشنده باشد.

درمان دیابت از طریق اوزون تراپی

اوزون تراپی برای درمان دیابت نیز بسیار موثر می باشد. عوارضی که بیماری دیابت ایجاد می کند، عمدتاً در اثر استرس اکسیداتیو به وجود می آید. با مطالعات اخیر دانشمندان این نتیجه به دست آمد که اوزون تراپی می تواند با فعال کردن سیستم ایمنی بدن افراد دیابتی و کمک به فرایند مقابله با اکسیدان تا حد زیادی عوارض ناشی از این بیماری را کاهش دهد. علاوه بر این اوزون تراپی می تواند باعث درمان زخم پای دیابتی و جلوگیری از عفونت در آن شود.

درمان دیسک گردن با اوزون تراپی

اوزون تراپی یک روش درمانی است که در آن از گاز اوزون برای درمان و مبارزه با بیماریهای مربوط به دیسک گردن استفاده می شود. این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد که عبارتند از:

  • این روش درمانی بدون جراحی و بدون نیاز به بستری شدن بیمار است.
  • اوزون تراپی باعث کاهش التهاب، تحریک سلول های بافت همبند، تولید کلاژن و تقویت بافت های آسیب دیده می شود.
  • این روش درمانی باعث کاهش فشار بر روی عصب های گیر کرده و بهبود علائم ناشی از دیسک گردن مانند درد، بی حسی، ضعف عضلانی و سرگیجه خواهد شد.
  • از جمله معایب آن نیز مب توان به عدم نتایج قطعی و دائمی ازوزون تراپی اشاره کرد.

انواع اوزون تراپی

روش ‌های زیادی برای تزریق اوزون به بدن و تاثیرات درمانی آن وجود دارد. پزشک معالج با توجه به شرایط جسمی بیمار بهترین روش را جهت تزریق اوزون انتخاب می کند. سه روش رایج اوزون تراپی عبارت است از:

 تزریق داخل عروق

در برخی از بیماری ها که با خون ارتباط مستقیم دارند. از قبیل اچ آی وی گاز اوزون در خون بیمار حل می‌ شود و سپس به بدن وی تزریق می گردد. البته توجه داشته باشید که امکان ایجاد خطر آمبولی نیز برای چنین بیمارانی وجود دارد.

تزریق عضلانی

در روشی دیگر نیز می توان اوزون را داخل عضلات تزریق کرد. البته از قبل باید گاز اوزون با اکسیژن مخلوط شود و سپس به شکل عضلانی به بیمار تزریق می گردد.

تماس مستقیم با بافت

یکی دیگر از انواع روش های اوزون تراپی تماس مستقیم با بافت است که برای درمان زخم ها و مشکلات اندامی صورت می گیرد. در این روش گاز اوزون به صورت مستقیم با محل مورد نظر تماس می گیرد و در قالب یک پوشش محافظتی برای بیمار تجویز می شود.

هزینه اوزون تراپی

همانطور که گفتیم، اوزون تراپی یک روش درمانی است که در آن از گاز اوزون برای درمان و مبارزه با بیماری ها استفاده می شود. هزینه اوزون تراپی به چند عامل مهم بستگی دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم. با دانستن این عوامل بهتر می توانید برنامه ریزی مناسبی برای بودجه و هزینه اوزون تراپی در نظر بگیرید.

 

اوزون تراپی چیست؟نوع اوزون تراپی

روش های مختلفی برای استفاده از اثرات درمانی اوزون و تزریق آن به بدن وجود دارد. مثلاً ممکن است گاز اوزون را به صورت تماس مستقیم با بافت، تزریق داخل عروقی، تزریق داخل مفصل، تزریق داخل مثانه، تزریق داخل واژن، تزریق داخل گوش و … به بدن برسانند. هر نوع از این روش ها هزینه ای متفاوت دارد.

تعداد جلسات درمانی

هزینه کل اوزون تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد. بسته به نوع و شدت بیماری، پزشک تعداد جلسات لازم را برای بیمار تعیین می کند. معمولاً هر جلسه اوزون تراپی حدود 15 الی 30 دقیقه زمان می برد.

محل و زمان درمان

هزینه اوزون تراپی ممکن است در مناطق و شهرهای مختلف کشور یا حتی در فصول مختلف سال متفاوت باشد. علاوه بر آن، هزینه این روش درمانی در کشورهای مختلف نیز با هم فرق دارد. البته در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه تا حد زیادی برای رفاه حال بیماران از هزینه ها کاسته شده است. در واقع خدمات این مجموعه را می توانید با هزینه ای بسیار مناسبتر از دیگر مراکز درمانی دریافت کنید.

کیفیت و نام دستگاه اوزون ساز

دستگاه های مختلفی برای تولید گاز اوزون وجود دارند که در قابلیت، کارآیی، قابل حمل بودن و قطعات آنها با هم تفاوت دارند. هرچه کیفیت و نام دستگاه بالاتر باشد، هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود.

درمان آرتروز با اوزون تراپی

اوزون تراپی یکی از روش های درمانی است که برای کاهش درد و التهاب ناشی از آرتروز استفاده می شود. این روش شامل تزریق گاز اوزون به مفصل آسیب دیده است که می تواند به ترمیم غضروف مفصلی کمک کند و به بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به استئوآرتریت کمک نماید. اما درمان آرتروز با اوزون تراپی چگونه انجام می شود؟

چگونگی انجام اوزون تراپی

  • ابتدا، محل تزریق با استفاده از بی حسکننده های موضعی بیحس می شود.
  • سپس، گاز اوزون با غلظت مشخصی که با اکسیژن مخلوط شده، به داخل مفصل تزریق می گردد.
  • این فرآیند می تواند به فعالسازی سیستم های آنتی اکسیدان بدن و آزادسازی فاکتورهای ایمنی مانند سیتوکین ها کمک کند، که در نهایت به کاهش درد و التهاب منجر می شود.

بهترین مرکز اوزون تراپی در تهران

اگر به دنبال بهترین مرکز اوزون تراپی درتهران هستید، پیشنهاد می کنیم ابتدا با ویژگی های یک مرکز اوزون تراپی خوب آشنا شوید. ویژگی های یک مرکز اوزون تراپی خوب عبارتند از:

  • تجربه و مهارت پزشکان: متخصصان با تجربه و دارای مهارت های لازم برای انجام اوزون تراپی.
  • تجهیزات پیشرفته: استفاده از تجهیزات مدرن و به روز برای انجام درمانها.
  • استانداردهای بهداشتی: رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی بالا.
  • پیگیری بیماران: ارائه خدمات پس از درمان و پیگیری وضعیت بیماران.
  • بازخورد مثبت بیماران: داشتن نظرات و بازخوردهای مثبت از سوی بیمارانی که پیش از این درمان شده اند.

با توجه به این ویژگی ها می توان گفت کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی در تهران یکی از بهترین مراکز است. در مورد دکتر احمد محمود آبادی، یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی هستند و در زمینه اوزون تراپی فعالیت گسترده ای دارند.

مقایسه اوزون تراپی و پی آر پی

اوزون تراپی و پی آر پی (PRP) هر دو روش های درمانی غیرجراحی هستند. که برای درمان دردهای مفصلی و بهبود آسیب های بافت نرم استفاده می شوند. در اینجا به مقایسه این دو روش میپردازیم:

اوزون تراپی

اوزون تراپی شامل تزریق گاز اوزون به مفصل آسیب دیده است.

این روش می تواند جریان خون را افزایش دهد و به ترمیم بافت آسیب دیده کمک کند.

پی آر پی

پی آر پی شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکتها به مفصل است.

این روش از خواص ترمیمی پلاکتها برای تحریک تولید غضروف جدید و کاهش التهاب استفاده می کند.

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

 

اوزون درمانیمقالات

ارتوکین تراپی چیست؟اوزون تراپیاوزون درمانیتزریق اوزونتکارتراپیخار پاشنهدیسک کمرزانودرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *