کاربرد پی آر پی

در چند سال اخیر مقاله های بسیار زیادی در باره ی تهیه پلاسمای غنی از پلاکت که معادل فارسی آنPRP  است، نوشته شده است. ورزشکاران مشهوری برای درمان آسیب دیدگی های خود مانند کشیدگی رباط های زانوهایشان و یا آسیب های مزمن تاندونی، از روش پی آر پی  استفاده کردند. پی آر پی، پلاسمایی است که تعداد زیادی از ذرات پلاکت می باشد. که به آن پلاسمای غنی شده از پلاکت هم می گویند. در این بخش از نوشته به کاربرد پی آر پی در درمان دردهای زانو، ستون فقرات، شانه، مفاصل و انواع آرتروز می پردازیم.

کاربرد پی آر پیآسیب های تاندونی مزمن

روش پی آر پی، بر طبق نتایجی که از تحقیقات گرفته شده، در درمان آسیب دیدگی های تاندونی مزمن موثر است.

آسیب دیدگی های رباط و عضلات

پی آرپی شهرت و محبوبیت خود را مدیون درمان آسیب دیدگی های حاد ورزشی مانند آسیب عضلات و رباط ها بوده است.

آرتروز زانو

در مورد با این موضوع باید کمی صبور باشیم. چرا که هنوز بسیار زود است بگوییم این روش درمانی، نسبت به روش های درمانی ای که برای آرتروز زانو وجود دارد، مناسب است یا خیر.

پی آرپی در درمان بیماری های دیگری همچون دیسک کمر، آسیب دیدگی تاندون شانه مثل زخم شدن بخشی از تاندون، درد شانه و ناپایداری آن، پیچ خوردن مچ پا، آرتروز زانو، مفصل ران و آرتروز مفصل های دیگر مانند شانه و مچ پا بسیار موثر است.

چه کسانی با وجود داشتن این مشکلات باز هم نباید تزریق PRP را انجام دهند؟

کسانی که به سرطان مبتلا هستند.

کسانی که تحت درمان بیماری های مادرزادی خونی بودند.

کسانی که عفونت در بدن آن ها وجود دارد.

بیماران مبتلا به فلج مغزی

افرادی که درگیر چند بیماری به طور همزمان هستند.

عوارض جانبی پی آر پی

این روش یکی از کم خطرترین روش های درمانی است.

ولی ممکن است با کمی عوارض برای بعضی از بیماران همراه باشد. مانند:

درد در ناحیه آسیب دیده

واکنش آلرژیک و حساسیت

لخته شدن خون

تغییر رنگ پوست در ناحیه ای که درمان شده است.

هزینه درمان پی آر پی

این درمان روشی نسبتا گران تر از بقیه درمان هاست ولی بخاطر مزایای زیاد و دردسر کمی که دارد مورد استقبال قرار گرفته است و یکی از بهترین گزینه های درمان است. البته هزینه هر درمانی به پزشک متخصص معالج شما هم بستگی دارد.

به منظور اطلاعات بیشتر از نحوه چگونگی انجام تزریق PRP  و ناحیه ای که در آن مشکل دارید و یا آسیب دیده اید، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا بر اساس مشکل شما، مشاوره کاملی در این زمینه به شما ارائه دهد.

روش درمان پی آرپی

در مرحله اول پزشک متخصص از شما خون میگیرد. مقدار خون نمونه ای که از شما گرفته میشود به محل تزریق پی آرپی بستگی دارد.

بطورمثال اگر شما تزریقدر پوست سر داشته باشید، میزان خون گرفته شده 20 میلی لیتر است که تقریبا اندازه ی یک قاشق چایخوری است.

بعد از مراحل برداشت خون از شما، حال باید پلاسمای خون شما را از آن جدا کرده و برای تزریق آماده کرد.

این فرایند توسط دستگاه سانتریفیوژ انجام می شود.

هنگامی که خون در درون دستگاهسانتریفیوژ قرار داده می شود، این دستگاه با سرعت بالایی میچرخد که همین امر موجب  جدا سازی خون میگردد که 15 دقیقه طول میکشد. تکنسین پلاسمای جدا شده از خون را می گیرد و برای تزریق پی آرپی به ناحیه مورد نظر آماده می کند.

از روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی برای اینکه نواحی خاص را برای تزریق معین کنند استفاده می شود. و در مرحله آخر پی آرپی در ناحیه نورد نظر تزریق می شود.

کاربرد پی آر پی

تاثیر فرآیند پی آر پی چیست؟

پلاکت هایی که در پی آر پی موجود می باشند، حاوی فاکتورهای رشد هستند که می توانند یک عامل کلیدی در روند ترمیم و بازسازی بافت را برای بدن فراهم کنند. این عوامل رشد، تکثیر و جداسازی سلول های مختلف پوست را تحریک کرده و باعث تولید کلاژن، الاستین، ماده های خارج سلولی و عروق جدید می شود. در نهایت سلول ها به سلولی آسیب دیده تبدیل می شوند.

این روند به واسطه مواد خارج شده توسط پلاکت ها هدایت می شود و امکان ترمیم بافت آسیب دیده را فراهم می کند. به طور کلی پلاکت ها کروی شکل هستند و از تقسیم سیتوپلاسم سلول های مگاکارپوسیت در مغز استخوان تشکیل می شوند.

پلاکت‌ های موجود در خون از خونریزی رگ ‌های خونی در هنگام آسیب دیدن بافت جلوگیری می‌ کنند و پلاکت ‌هایی می ‌سازند که پروتئین ‌های خاصی ترشح می ‌کنند. در طی این فرآیند، بافت بازسازی می شود.

جهت درمان بیماری ها و تسکین دردها با پی آر پی پلاکت ها را با مواد موثر دیگر برای بازسازی بافت ترکیب کرده و داخل سرنگ مخصوص می ریزند و پس از تزریق، بافت تحریک می شود و بهبودی شروع می گردد. پی آر پی نوعی فرآورده خونی می باشد که مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است که با جداسازی آن از خون تازه و لخته نشده تهیه می شود.

کاربرد پی آر پی جهت جوانسازی صورت

از دیگر کاربرد پی آر پی می توان به جوانسازی طبیعی و رفع چین و چروک صورت، کاهش سرعت روند پیری دور چشم و گردن است. پی آر پی یک درمان موثر و ایمن محسوب می شود. امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند از پلاسمای غنی از پلاکت جهت رفع چین و چروک صورت خود استفاده کنند. زیرا زمانی که بدن قادر به تولید فاکتورهای رشد خود باشد، این روش درمانی بسیار راحت و بدون عوارض جانبی برای نتایج بلند مدت و کوتاه مدت است.

با انجام پی آر پی برای درمان چروک صورت در عرض یک روز، می توانید نتایج چشمگیری را مشاهده کنید که برای مدت طولانی دوام می آورد. علاوه بر این، این روش بسیار ارزان تر از دیگر روش های تهاجمی است.

به علاوه، نیازی به مراقبت بعد از پی آرپی نیست، و می ‌توانید بلافاصله به کارهای روزمره خود بپردازید. استفاده از پی آر پی فواید زیادی دارد و خطرات کمی دارد و برای افرادی که به دنبال جوانسازی صورت و گردن خود هستند، انتخاب خوبی است.

عوارض جانبی درمان

هر روش درمانی ممکن است عوارض مربوط به خود را داشته باشد.

وقتی ماده ای به پوست تزریق میشود احتمال عوارض جانبی وجود دارد.

پی آر پی هم شامل تزریق ماده ای در بدن است پس ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

مواد پی آرپیاز بدن گرفته می شود همین امر باعث می شود که واکنش آلرژیک بدن نسبت به تزریق ماده بسیار کم می شود.

اما تزریق به خودی خودعوارضی را به همراه دارد که عبارتند از:

درد در محل تزریق

آسیب به بافت بدن

آسیب های عصبی

شما باید این عوارض و خطراتی را که احتمال دارد بوجود آید را با پزشک خود در میان بگذارید و برای اینکه آنها را به حداقل برسانید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مکانیسم عمل

وظیفه دگرانولاسیون پلاکت ها، آزاد کردن عوامل رشد و سیتولینها در محیط موضعی هستند. این امر موجب می شود که کمو تاکسی سلول های التهابی و همینطور فعال سازی و تکثیر نیایاخته های موضعی انجام گردد.

همین امر موجب می شود این باور بوجود آید که پی آر پی هم برای درمان بیماری اسکلتی عضلانی با ایجاد فرایند گفته شده، کارساز باشد.

وقتی در بدن انسان آسیب اسکلتی عضلانی رخ می دهد و بعد از آن در بدن بطور طبیعی بهبود بیولوژیکی رخ می دهد، باعث تقویت و تحریک بهبودی می شود. فرایند بهبودی بیولوژیکی در پی آرپی هم همین نقش را دارد.

خب شاید برای شما هم سوال پیش آید که روش تزریق پی آرپی چگونه است.

کاربرد پی آر پی

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت یک روش درمانی و زیبایی است که با استفاده از خون خود بیمار، بافت های آسیب دیده را تحریک و ترمیم می کند. این روش می تواند برای موارد زیر کاربرد داشته باشد:

• جوانسازی پوست صورت، گردن، دست و بدن
  • درمان ریزش مو و تحریک رشد مو
  • درمان آسیب های اسکلتی و عضلانی مانند آرتروز، تاندونیت و آسیب های ورزشی
  • بهبودی بعد از جراحی
  • تسکین درد مفاصل و عضلات
  • درمان سایر بیماری ها مانند رگ به رگ شدن، جای جوش و لک

پی آر پی مزایایی مانند ایمنی، طبیعی بودن، سرعت و طول عمر نتایج دارد. اما ممکن است عوارضی مانند عفونت، خونریزی، ورم، کبودی، حساسیت و عدم رضایت از نتیجه را هم به همراه داشته باشد.

روش انجام پی آر پی

برای انجام پی آر پی، ابتدا چند سی سی خون از بیمار گرفته می شود و با دستگاه سانتریفیوژ، پلاکت ها از سایر اجزای خون جدا می شوند. سپس محلول حاصل را به ناحیه مورد نظر تزریق می کنند. این فرآیند معمولا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد و بسته به نوع درمان، ممکن است چندین جلسه نیاز باشد.

برای مراقبت از پی آر پی، باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب، گرما، سرما و گرد و غبار خودداری کنید. همچنین باید از فعالیت های سنگین، ورزش های شدید، مصرف الکل و سیگار خودداری نمایید. باید از مصرف داروهای ضد التهاب و ضد قلبی خودداری نموده و مصرف غذاهای سالم و مقوی را افزایش دهید. همچنین به توصیه های پزشک خود عمل کنید و در صورت بروز هرگونه علامت یا عارضه ناخواسته، سریعا به وی اطلاع دهید.

ماندگاری پی آر پی صورت

ماندگاری پی آر پی صورت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

• سن و وضعیت پوست. به طور کلی، پی آر پی در افراد جوان تر و با پوست سالم تر ماندگاری بیشتری دارد.
  • تعداد جلسات درمان.برای دستیابی به بهترین نتیجه، ممکن است نیاز به چند جلسه درمانی پی آر پی باشد.
  • مهارت و تجربه پزشک.مهارت و تجربه پزشک در تزریق پی آر پی می تواند بر ماندگاری آن تاثیر بگذارد.
  • رعایت مراقبت های بعد از درمان.رعایت مراقبت های بعد از درمان مانند استفاده از ضد آفتاب و مرطوب کننده می تواند به حفظ نتایج درمان کمک کند.

اما به طور کلی، ماندگاری پی آر پی صورت می تواند از چند ماه تا یک سال یا بیشتر باشد.

پی آر پیمقالات

ارتوکین تراپیاوزون درمانیتزریق پی آر پیتکارتراپیخارپاشنهدیسک کمرطب فیزیکی و توانبخشی