درمان انواع آسیب های ورزشی

درمان انواع آسیب های ورزشی : آسیب دیدگی در حین انجام فعالیتهای جسمی یکی از مشکلات جدایی ناپذیر در ورزش می باشد و در صورت حاد بودن ممکن است باعث کاهش انگیزه ورزشکاران، افزایش هزینه های درمانی، عدم توانایی تحرک و به خطر انداختن سلامت روحی و جسمی شود. با اینکه ورزش از بروز مشکلات جسمانی پیشگیری می نماید اما عدم رعایت بعضی نکات در آن امکان دارد خود سبب ایجاد آسیبهای جدی به شخص شود. باید گفت مهم ترین دلیل ایجاد آسیب های ورزشی، عدم آمادگی جسمانی، گرم نکردن بدن، وسایل و ابزار غیراستاندارد ورزشی، شدت برخوردهای بدنی و محیط نامساعد ورزشی میباشد.

 

درمان انواع آسیب های ورزشی

 

تحقیقات حاکی از این است که در هر رشته ورزشی احتمال صدمه و آسیب های مخصوص همان ورزش وجود دارد. در تقسیم بندی که برای انواع ورزشها صورت گرفته است، ورزش هایی که در هر هزار ساعت بیش از پنج آسیب در آنها روی دهد جزو ورزشهای پرخطر و با درصد آسیب بالا به شمار می آیند.

انواع آسیبهای ورزشی

آسیبهای ورزشی به دو دسته تقسیم بندی می شود. دسته بندی اول با توجه به دلایل ایجاد آسیب و دسته بندی دوم با توجه به نوع بافتی که صدمه دیده است، مشخص می گردد. هر کدام از این دو دسته، خود به چند زیر گروه تقسیم میشوند که در این مقاله در خصوص آنها توضیحاتی ارائه می گردد.

الف) آسیب دیدگی با توجه به دلیل بروز آن

آسیب دیدگی غیرمستقیم: این نوع از آسیب دیدگی ها اغلب به علت انجام ندادن حرکات کششی مورد نیاز پیش از ورزش و یا انجام نادرست حرکات ورزشی ایجاد می شوند و در اکثر مواقع افراد تازه کار در هر رشته ورزشی دچار این مشکلات می شوند. دلیل نام گذاری غیرمستقیم برای این نوع آن است که در این نوع آسیب دیدگی، لزوماً ناحیه ای که فشار به آن وارد می شود صدمه نمی بیند بلکه ناحیه دیگری دچار آسیب می شود. به عنوان مثال در صورت کشش یا تحمل فشار بیش از اندازه دست ها، امکان دارد کتف شخص از جا در رود.

آسیب دیدگی مستقیم: این نوع از آسیب دیدگی ها به علت برخوردهای مستقیم بین افراد با ابزار و تجهیزات ورزشی یا بین افراد روی می دهد و دامنه آسیب در این نوع بسیار وسیع میباشد که شامل ضرب دیدگی های خفیف یا حتی شکستگیهای جدی می شود. آسیب بازیکنان فوتبال در زمان دفاع کردن و تکل زدن نمونه ای شایع از این نوع آسیب دیدگی به شمار می آیند.

ب) آسیب ورزشی براساس نوع بافتی که آسیب دیده

آسیب بافت نرم

از رایج ترین نوع آسیب ورزشی آسیب به بافت نرم بدن است. این نوع آسیب شامل آسیب پوست، عضلات، تاندون ها و لیگامان ها است. و گاها باعث خونریزی داخلی و تورم می شود.

آسیب بافت سخت

در آسیب به بافت سخت استخوان ها و ساختار اسکلتی بدن ضربه می خورند و شمال دررفتگی استخوان، شکستگی استخوان و مواردی از این قبیل می شود. این گونه آسیب دیدگی ها برای درمان نیز به استراحت طولانی مدت دارد البته بافت های نرم نیز در آسیب به بافت سخت ضربه می خورند.

خطرات ناشی از آسیب های ورزشی

هر ورزشی می تواند افراد را در معرض آسیب های ورزشی قرار دهد. اما برخی از آسیب ها خطرات بیشتری برای ورزشکار ایجاد می کنند که در ادامه به آن می پردازیم.

 

درمان انواع آسیب های ورزشی

آسیب به کودکان

کودکان به جهت اینکه محدودیت های حرکتی خود را نمی دانند بیشتر در معرض آسیب های ورزشی خطرناک قرار می گیرند. و به جهت بدن فعالی که دارند عمدتا روی آسیب ها سرپوش می گذارند و به ادامه فعالیت مشغول می شوند. در این صورت آسیب به تدریج گسترش می یابد و وضعیت وخیم تر می شود. بنابراین می توان گفت کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر آسیب دیدگی ورزشی قرار می گیرند.

اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی مورد دیگری است که باعث افزایش خطر آسیب های ورزشی می شود. وزن اضافه ای که بر روی زانوها و مفاصل پا وارد می شود باعث ایجاد مشکلاتی برای آن می شود. این فشار و بار اضافه در هنگام ورزش بیشتر بر عضلات پا تحمیل می شود و خطر آسیب را به شدت افزایش می دهد.

عدم مراقبت

گاها آسیب های کوچکی که به فرد وارد می شود، جدی گرفته نمی شود و رفته رفته این اسیب های کوچک به یک آسیب بزرگ تبدیل می شوند. بسیاری از صدمات ناشی از فرسایش، مانند تاندونیت و شکستگی های جزئی نادیده گرفته می شوند و ممکن است در درازمدت به یک آسیب جدی تبدیل شود.

سن

هرچه سن افراد بالاتر برود، احتمال تجربه آسیب ورزشی بیشتر خواهد بود. و در صورت آسیب روند بهبودی بیشتر زمان می برد. و همچنین آسیب های جدید می تواند آسیب های قبلی را تشدید کند.

با توجه به نکات مطرح شده، می‌ توان گفت که معاینه پزشکی توسط پزشک می تواند برای کودکان یا بزرگسالانی که می خواهند ورزش را شروع کنند مفید باشد.

راهکار مواجهه با آسیب های ورزشی

هرگاه در هنگام ورزش و فعالیت دچار آسیب شدیم، اولین کار این است که به ورزش ادامه ندهیم. بنابراین اولین گام توقف فعالیت ورزشی است. در مرحله بعد آسیب باید بررسی شود که نیازمند به کدام اقدام پزشکی است. آسیب هایی که سبب درد شدید و تورم و بی حسی در اندام می شود، آسیب هایی که باعث عدم توانایی عضو آسیب دیده در تحمل وزن بدن می شود، جراحات و صدماتی که از آسیب های قدیمی نشات می گیرند و اکنون درد آن شدیدتر شده. این موارد هر کدام به اقدامات پزشکی نیاز دارد.

اگر به جز این موارد دچار آسیب های ورزشی با عوارض خاص دیگری شده اید، لازم است در محیط ورزشی یا در خانه اقدامات زیر را انجام دهید:

استراحت

چنانچه در حین ورزش آسیبی دیده اید، اولین قدم استراحت و توقف حرکت ورزشی است.

کمپرس یخ

در مرحله بعد برای کاهش درد لازم است از کمپرس یخ استفاده شود. کیسه حاوی یخ را به مدت بیست دقیقه روی محل آسیب دیده قرار می دهیم. و این کار را 4 تا 8 بار در روز انجام می دهیم. سرمای ناشی از یخ باعث کاهش تورم و تسکین درد می شود.

باندپیچی کردن محل آسیب

با بانداژ کردن محل آسیب می توان از میزان تورم و التهاب کاست و روند بهبودی را تسریع نمود.

بالاتر نگه داشتن محل آسیب

عضو آسیب دیده را باید از سطح قلب بالاتر نگه داشت. این کار باعث می شود فاکتورهای التهابی کاهش یابد و روند بهبودی سریع تر انجام شود.

 

درمان انواع آسیب های ورزشی

درمان انواع آسیب های ورزشی

دوران ریکاوری بعد از درمان آسیب دیدگی

دوران ریکاوری کاملا به نوع اسیب بستگی دارد. ممکن است یک نوع آسیب به یک یا چندهفته زمان برای بهبودی نیاز داشته باشد و نوعی دیگر به یک یا چند ماه حتی.

بعد از اینکه دوران ریکاوری به طور کامل انجام شد، به شدت قبل نمی توانید حرکات ورزشی خود را از سر بگیرید. در این زمینه لازم است با پزشک متخصص خود مشورت کنید. فشارهای وارده باید کم کم زیاد شود تا دردی را در ناحیه آسیب دیده احساس نکنید. بهترین روش این است که در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی به صورت آرام آرام قدرت قبلی خود را به دست آورید. مرکز توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی افتخار دارد با در اختیار داشتن متخصصین مجرب و حرفه ای اسیب های ورزشی شما را درمان کند. ورزشکاران بسیاری به این مرکز مراجعه نموده اند و بهبودی خود را بدست آورده اند.

 پیشگیری از آسیب های ورزشی

همانطور که می دانید انجام حرکات ورزشی و فعالیت های فیزیکی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن فرد دارد. بنابراین اقدامات خاصی باید انجام شود تا خطرها و عوارض ناشی از آسیب هایی که در حین حرکات ورزشی ایجاد می گردد، به صفر برسد. از جمله این اقدامات عبارتند از:

استفاده از تجهیزات مناسب ورزشی که باعث ایجاد امنیت و جلوگیری از آسیب های مختلف می گردد.

پوشیدن لباس هایی که برای هر نوع ورزش و حرکات فیزیکی توصیه می شود. مثلاً در بازی فوتبال قلم بند نقش موثری در جلوگیری از ایجاد آسیب به ساق پا دارد.

تایم استراحت بین تمرینات باعث می شود که انرژی از دست رفته بازیابی شود و فرصت مناسبی برای استراحت بدن ایجاد گردد.

گرم کردن و نرمش قبل ازحرکات فیزیکی سخت لازم و ضروری است و یکی از عوامل بسیار موثر در کاهش صدمات وارده به بدن در حین ورزش می باشد. چرا که باعث ایجاد قدرت به صورت تدریجی و انعطاف پذیری بالا می گردد.

توجه داشته باشید که هر زمان بدن شما نیاز به استراحت داشت باید تمرین خود را متوقف کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری گردد.

انجام کشش جهت گرم کردن را نادیده نگیرید. ماهیچه های سرد همواره در معرض پارگی قرار دارند. بنابراین اگر فشار زیادی به آنها وارد شود، بدون اینکه از قبل گرم شده باشند مشکلات متعددی را به وجود خواهند آورد. اما عضلات گرم قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارند به همین جهت است که با پریدن و خم شدن مشکل خاصی در فرد ایجاد نمی شود.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک جهت درمان انواع آسیب های ورزشی

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که هنگام بروز آسیب های ورزشی در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمایید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در مواردی که علائمی همچون التهاب، برآمدگی و تورم را مشاهده نمودید، سریعاً باید به پزشک مراجعه کنید.

حال اگر این آسیب ها قدیمی بوده باشد و الان درد آن را احساس می کنید مراقبت ها و توصیه های پزشکی را جدی بگیرید.

بهترین زمان جهت مراجعه به پزشک بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعد از ایجاد ضربه است. در این صورت اگر بهبودی مشاهده نکردید، به پزشک مراجعه کنید. البته این مسئله در کودکان متفاوت است. چرا که کودکان دارای استخوان های نرم می باشند، به همین جهت هر گونه آسیبی هرچند ضعیف می تواند باعث شکستگی استخوان آن ها گردد.

توجه داشته باشید که هر چقدر زودتر در جهت درمان انواع آسیب های ورزشی اقدام نمایید، سریعتر بهبودی حاصل خواهد شد.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

آسیب های ورزشیمقالات

آسیب دیدگی در حین انجام فعالیتهای جسمیآسیب دیدگی غیرمستقیمآسیب دیدگی مستقیمآسیب های ورزشیانواع آسیب های ورزشیاوزون تراپیاوزون درمانیتکارتراپیطب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *