اوزون درمانی زخم دیابتی

یکی از جدیدترین راه های درمان زخم دیابت اوزون تراپی است که به واسطه پیشرفت های علم پزشکی به وجود آمده است. اوزون درمانی زخم دیابتی برای ترمیم زخم ها بسیار موثر است و دارای نتایج بی نظیری می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایای استفاده از این روش آشنا شوید.

اوزون چیست؟

اوزون نوعی گاز بی رنگ است که شامل اتم‌ های اکسیژن می باشد و باعث می شود که باکتری‌ های روی زخم از بین بروند و اکسیژن رسانی به زخم صورت گیرد و به تسریع روند بهبودی نیز کمک می‌ کند.

از اوزون برای درمان انواع زخم های مختلف استفاده می شود و بهتر است جهت پیشگیری از عفونت زخم از آن استفاده کرد.

همچنین اوزون تراپی موجب ایجاد اختلال در واکنش‌ های ناسالم بدن می شود و بر اساس مطالعات انجام شده می‌ توان موارد زیر را غیرفعال نمود:

• باکتری
  • ویروس
  • قارچ
  • مخمر
  • پروتوزوآ

دلیل زخم دیابتی چیست؟

همانطور که مطلع هستید، دیابت یک بیماری مزمن است و در شرایطی به وجود می آید که بدن قادر به تولید انسولین نباشد. یا اگر هم انسولین تولید می شود، بدن توانایی استفاده از آن را به طور موثر ندارد. بیماران مبتلا به دیابت سطح قندخون بسیار بالایی دارند و تمامی قسمت های بدنشان درگیر این بیماری می شود. از جمله اختلالاتی که برای این افراد ایجاد می شود عبارت است از: بیماری انسداد عروقی، آسیب عصبی، اختلال عملکرد کلیوی و نقص بینایی. این اختلالات به شدت روی زخم های بدن نیز تاثیر می گذارند و روند بهبود زخم ها را کند می کنند. به طور مثال تخریب اعصاب و بیماری انسداد عروقی به عنوان عارضه دیابت به طور مشترک تاثیرگذاری بالایی در عدم بهبود زخم در پا ناحیه پا می شوند.

چگونه اوزون تراپی زخم دیابتی را بهبود می بخشد؟

اوزون درمانی گردش خون را بهبود می بخشد و سلول های ایمنی را تحریک می کند و آنها را برای ترمیم سلول های آسیب دیده به محل زخم می فرستد.
علاوه بر این، تحت تأثیر اوزون، رشد باکتری ها متوقف می شود و پیشرفت بیماری به کندی پیش می رود و این مسئله به بهبود سریع زخم کمک می کند.
و به طور کلی می توان گفت که اوزون درمانی به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن بیماران دیابتی کمک می کند و بروز عورض ناشی از دیابت را به تاخیر می اندازد.

مکانیسم اثر اوزون درمانی

گاز ازن یک ماده فرار است که در عرض هشت دقیقه پس از ورود به بدن تبدیل به اکسیژن می شود. در طی این چرخه، انرژی های خاصی آزاد می شود و روند ترمیم سلول های آسیب دیده تسریع می شود.

در این فرآیند و تحریک آنزیم دی فسفوگلیسرات، اکسیژن رسانی به سلول ها و تولید ATP توسط میتوکندری صورت می گیرد که دو عامل مهم در ترمیم سلول های آسیب دیده است.
از تاثیرات دیگر اوزون درمانی می توان افزایش ایمنی موضعی را نام برد. همچنین در طی اوزون درمانی با تحریک ماکروفاژها، روند حذف سلول های مرده از محل التهاب و آسیب تسریع می شود.

با این روش و با برقراری این مکانیسم ها روند التهاب در ناحیه آسیب دیده کاهش می یابد و روند بهبودی سرعت می گیرد.

درمان زخم پای دیابتی با اوزون تراپی

اووزن معادل اکسیژن با یک اتم اضافی است. این اتم اضافی قدرت اکسیژن را افزایش می دهد. از این رو، تبدیل به یک اکسید کننده و ضدعفونی کننده قوی می شود.

در درمان زخم پای دیابتی با اوزون تراپی که یکی از روش های نوین پزشکی است، زخم را استریل کرده و باکتری ها، ویروس ها و قارچ های عامل عفونت و ایجاد زخم را از بین می برند.

درمان زخم پای دیابتی با استفاده از اوزون تراپی یک روش غیرتهاجمی مراقبت از زخم است که تاکنون بسیار موفق عمل کرده و رضایت حداکثری بیماران را به خود جلب نموده است.

ناگفته نماند که گاز اوزون در غلظت های مشخص از نظر پزشکی و بدون عوارض جانبی می باشد و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده و وزارت بهداشت تایید شده است.

امروزه با وجود رویکردهای نوین پزشکی در مورد بیماران دیابتی، می توان گفت که اکثر بیماران دیابتی که از زخم پا رنج می برند، با مداخله به موقع اوزون تراپی قابل درمان می باشند.

مزایای استفاده از اوزون درمانی زخم دیابتی

اوزون دارای خواص ضدالتهابی است که برای درمان زخم های دیابتی بسیار موثر می باشد.

برای درمان زخم های دیابتی اوزون تراپی به واسطه از بین بردن باکتری ها، قارچ ها، مخمرها ، انگل ها و ویروس ها به بدن کمک می کند.

اوزون تراپی قابلیت این را دارد که با ترشح هورمون ها و تولید آنزیم نقش موثری در درمان زخم ها داشته باشد.

بخار اوزون می تواند به بهبود فعالیت های مغزی کمک کند. و بهبود فعالیت های مغزی نیز باعث تسریع در روند بهبودی سایر اختلالات بدن از جمله زخم های دیابتی می شود. همچنین این ماده می تواند باکتری ها و آلودگی ها را از بین ببرد.

در کنار همه این موارد اوزون تراپی می تواند به تنظیم گردش خون بدن انسان کمک کند. و در نهایت باعث ایجاد سیستم ایمنی قوی در بدن بیمار شود.

با روش درمانی اوزون تراپی سیستم ایمنی بدن تحریک می شود و گلبول سفید تولید می شود و باکتری های وارد شده به بدن به سرعت نابود می شوند.

علاوه بر همه این موارد که در بالا ذکر شد، اوزون درمانی زخم دیابتی باعث می شود خطرات ناشی از دیابت و اختلالات ناشی از آن کاهش یابد.

نشانه های زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی علائم و نشانه هایی دارد که با دو وضعیت مختلف ایجاد می شود:

عفونت هایی که سلامت پا را تهدید می کند

در این نوع عفونت ها مرز سلولیت بیشتر از دو سانتیمتر می باشد. زخم ها عمیق تر هستند و عفونت آن به دیگر قسمت های پا از جمله استخوان و بافت مفصل سرایت می کند. بسته به اینکه زخم بیمار چقدر عمیق است، آبسه و باکتری هایی در خون ایجاد می شود که در نهایت بیمار تب می کند.

عفونت هایی که سلامت پا را تهدید نمی کند

این نوع عفونت ها معمولاً سطحی هستند و مرز سلولیت آنها بیشتر از دو سانتیمتر می باشد. برعکس مورد اول تاثیر زخم این نوع عفونت ها به قسمت های دیگر فاصله رعایت نمی کند و معمولاً مفاصل و استخوان ها درگیر عفونت نمی شوند.

از جمله علائم عفونت های زخم پای دیابتی می توان به ایجاد تورم، ترشح، حرارت و قرمزی در اطراف زخم اشاره کرد. البته به جهت نوروپاتی حساسیت و درد زیادی را بیمار احساس نمی کند.

در عفونت هایی که به خاطر بیماری دیابت ایجاد می شوند، مکان آناتومیکی زخم تعیین کننده سرنوشت پا خواهد بود. ناگفته نماند که مرگ بافت که به آن گانگرن نیز گفته می شود، در پای افراد دیابتی به خاطر وجود عفونت شکل می گیرد.

روش های مختلفی جهت تشخیص عفونت زخم پای دیابتی وجود دارد. اما تمامی این آزمایشات نمی توانند به صورت دقیق میزان عفونت را تشخیص دهند. به طور مثال شمارش کامل خون و آزمایشات بیوشیمی قادر به تشخیص عفونت به طور کامل نیست یا افزایش تعداد گلبول های سفید خون فقط در برخی از بیماران مشاهده می شود.

بنابراین نمونه های سطحی جهت شناسایی عوامل به وجود آورنده زخم ها کافی نیستند و در این صورت لازم است که پزشک اقدام به برداشتن بافت مرده از پا نماید .

روش های اوزون درمانی زخم دیابتی

روش های اوزون تراپی جهت درمان زخم دیابتی به سه صورت انجام می شود که عبارتند از:

اوزون تراپی به روش موضعی

به این صورت که محل زخم را داخل پوششی از گاز اوزون قرار می دهند و چند مرحله تزریق اوزون به آن قسمت  انجام می شود.

شستشوی محل زخم با اوزون

یکی دیگر از روش های اوزون درمانی زخم دیابتی شستشوی زخم با آبی است که ترکیب اوزون در آن وجود دارد. در این روش بهبود زخم سریع تر حاصل می شود.

اتوهموتراپی

در روش اتوهموتراپی مقدار مشخص خون از بیمار گرفته می شود و با مقداری گاز اوزون ترکیب می شود. سپس مجدد به بیمار تزریق می گردد. جهت افزایش اکسیژن رسانی به محل زخم این روش پیشنهاد می شود.

عوارض اوزون تراپی

با توجه به اینکه میزان اثرگذاری و ایمنی اوزون تراپی در بسیاری از تحقیقات داشنمندان به اثبات رسیده است، برخی از افراد نیز مدعی هستند که این میزان از تحقیقات بر روی تاثیرگذاری و ایمنی اوزون تراپی کافی نیست.

به همین جهت برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی اوزون ‌تراپی پیشنهاد می شود این درمان در کلینیک‌ های تخصصی زخم و تحت نظر متخصص ماهر و باتجربه انجام شود. به طور کلی عوارض جانبی اوزون تراپی ممکن است بسته به نوع درمان و وضعیت بیمار متفاوت باشد.

البته توجه داشته باشید گاز اوزون به هیچ عنوان نباید وارد ریه افراد شود. در صورتی که این گاز به دهان، بینی و چشم فرد وارد شود، ممکن است فرد احساس سوزش، سرفه، تهوع، استفراغ و سردرد شده باشد. قرار گرفتن بیشتر در معرض این گاز می‌ تواند عوارض تنفسی نیز ایجاد کند.

هزینه درمان زخم دیابتی با اوزون درمانی

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که هزینه درمان زخم دیابتی چقدر است؟ هزینه ای که در روش اوزون درمانی و در فرایند درمان دریافت می شود با توجه به روش درمان، تعداد جلسات و نیز میزان مشکلاتی که در بخش های مختلف زخم ها وجود دارد، مشخص می شود.

بسیاری از متخصصین و پزشکان در این حوزه مشغول به فعالیت های تخصصی و درمانی هستند اما جهت درمان خوب و نتیجه بخش لازم است که از بهترین مراکز درمانی جهت اوزون درمانی زخم دیابتی بهره مند شوید. و از آنجایی که امروزه تعداد کلینیک هایی که اوزون درمانی را انجام می دهند، بسیار زیاد است، نمی توان هزینه ای ثابت را برای آن تعیین کرد و هزینه نهایی را برای همه افراد اعلام کرد.

تاثیر اوزون تراپی در اختلالات تنفسی

اوزون تراپی یک روش درمانی است که در آن از گاز اوزون برای افزایش سطح اکسیژن خون و تحریک فرایندهای بهبودی در بدن استفاده می شود. این روش ممکن است برای افرادی که از اختلالات تنفسی رنج می برند، مناسب باشد. برخی از اثرات مثبت اوزون تراپی در اختلالات تنفسی عبارتند از:

• کاهش فشار ریه ها
  • افزایش سطح آنتی اکسیدان ها
  • افزایش سطح سلول های دفاعی

پیشگیری از عفونت زخم دیابتی

عفونت زخم دیابتی یک وضعیت خطرناک است که می تواند باعث تخریب بافت ها و اندامها شود. برای پیشگیری از عفونت زخم دیابتی، لازم است به مراقبت از پاهای خود، کنترل قند خون و درمان سریع زخم های احتمالی اهمیت بدهید. برخی از راه های پیشگیری از عفونت زخم دیابتی عبارتند از:

شستشو و مرطوب نگه داشتن پاها

هر روز پاهای خود را با آب گرم و صابون ملایم بشویید و خشک کنید. به خصوص بین انگشتان پا را خوب خشک کنید. از کرم های مرطوب کننده برای جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن پوست استفاده کنید. از زخم ها، میخچه ها، تورم ها و تغییرات رنگ پوست دوری کنید.

برش و فایل کردن ناخن های پا

ناخن های پا را با جسمی تیز و صاف برش دهید. ناخن های پا را به شکل مستطیل برش دهید و گوشه های تیز را با فایل نرم کنید. از بریدن ناخن های پا به شکل گرد یا تراشیدن آنها به صورت عمیق دوری کنید. در صورت دارا بودن مشکلات در بینایی یا حس، از کسی کمک بخواهید.

پوشیدن جوراب و کفش مناسب

جوراب های نرم، صاف و تمیز را انتخاب کنید. جوراب های فشرده، چروک شده یا با سوراخ را نپوشید. هر روز جوراب های خود را عوض کنید. کفش های راحت، مناسب و با فضای کافی را انتخاب کنید. قبل از پوشیدن کفش، آن را با دست خود بررسی کنید و از عدم وجود هرگونه شکستگی یا جسم خارجی اطمینان حاصل نمایید.

کاربرد پانسمان مناسب

در صورت دارا بودن زخم، آن را با استفاده از ضدعفونی کننده ملایم تمیز کرده و با پانسمان مناسب محافظت کنید. پانسمان را هر روز چک و در صورت لزوم عوض کنید. از پانسمان های حاوی آلژینات کلسیم استفاده کنید، زیرا می تواند رشد باکتری ها را مهار کند.

از پانسمان های حاوی اوزون نیز می توانید استفاده کنید، زیرا میتواند به تحریک فرایندهای ترمیمی در زخم کمک کند.

مراجعه به پزشک

در صورت دیدن هرگونه علامت عفونت، مانند قرمزی، تورم، گرما، درد، ترشح چرکی یا بوی بد از زخم، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک ممکن است نمونه از زخم بگیرد و آن را برای تشخیص باکتری های عامل عفونت بفرستد. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک، پاک کردن بافت های مرده یا جراحی را برای درمان عفونت تجویز کند.

سخن آخر

اوزون تراپی بعنوان بهترین و تاثیرگذارترین روش درمانی انواع زخم های دیابتی است این روش علاوه براینکه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است باعث بهبودی سریع تر در زخم نیز می باشد.

اوزون درمانیمقالات

اوزوناوزون تراپی زانواوزون درمانیتزریق اوزونتزریق اوزون در مفاصلدیابتدیسک کمرزخم دیابتمزایای اوزون درمانی