بیماری خار پاشنه

بیماری خار پاشنه : خار پاشنه زایده ای استخوانی می باشد که در استخوان پاشنه پا به وجود می آید. مچ پای انسان از 7 استخوان تشکیل شده که بزرگترین آنها، استخوان پاشنه است. برخی اوقات در این استخوان، یک زایده خار مانندی ایجاد می گردد که دردناک شده و ممکن است راه رفتن را مختل کند.

بیماری خار پاشنه کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

باید گفت مهم ترین دلیل ایجاد دردهای پاشنه، خار پاشنه می باشد؛ ولی باید گفت این درد به دلیل خار بوجود نمی آید؛ در حقیقت، عامل ایجاد درد همان چیزی است که موجب به وجود آمدن خار پاشنه هم هست. بیماری خار پاشنه بر اثر التهاب فاسیای کف پا بروز می کند.

فاسیای کف پا، باند پهنی است که در کف پا از پاشنه تا انگشت های پا امتداد می یابد. چنانچه به هر دلیلی، فاسیا دچار التهاب شود و این التهاب طولانی مدت باشد، ممکن است موجب رسوب کلسیم در مکان اتصال فاسیا به پاشنه پا گردد. این رسوب غیر عادی کلسیم، به صورت یک زایده کوچک خار مانندی می باشد که به آن خار پاشنه می گویند. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، در اثر کشیدگی فاسیا  ایجاد می شود.

خار پاشنه

خار پاشنه در واقع همان عارضه ای است که نام علمی آن فاسئیت پلانتار است . فاسیا یک بافت نوار مانند است که بدون انعطاف و سخت است  ، بافت فاسیا در سراسر بدن وجود دارد و معمولا دستگاه اسکلتی و عضلانی را حمایت میکند ، لازم است بدانید که فاسیا به همراه تاندون ها و رباط ها باعث حرکت بدن می شوند . فاسیا پلانتار از پاشنه پا شروع میشود تا قوس کف پا ادامه دارد در واقع هدف اصلی فاسیا در کف پا ، حمایت کردن از قوس کف پا می باشد.

بیشتر بخوانید: درد سیاتیک چیست؟

دلایل بروز

همانطور که اشاره کردیم، دلیل بروز بیماری خار پاشنه، وارد آمدن آسیب یا فشار به بافت پاشنه پا می باشد که موجب التهاب فاسیای کف پا و استخوانی شدن بست های کف پا خواهد شد. عوامل بسیار زیادی در ایجاد این عارضه مؤثرند که عبارتند از:

• ایستادن به مدت طولانی
  • افزایش ناگهانی وزن در دوره بارداری
  • اضافه وزن (بیماری خار پاشنه اغلب در اشخاص چاق بروز می کند.)
  • مشکلات بیومکانیک (ناهنجاری هایی که موجب راه رفتن غیر عادی می گردد.)
  • صافی کف پا
  • استفاده از کفش نامناسب (تنگ بودن کفش، پاشنه بسیار بلند کفش، کفش صاف و بدون پاشنه و …)
  • دویدن (باید گفت راه رفتن طولانی مدت کم تر از دویدن ضرر دارد.)
  • تورم مفاصل کف پا به هر علتی

علائم

بیماری خار پاشنه، معمولاً خود را با درد نشان می دهد. درد خار پاشنه، به شکل دردی مبهم می باشد ولی در برخی موارد هم به صورت دردی تیز احساس می شود و شخص اینگونه ابراز می کند که چیزی مثل سوزن درون پاشنه پایش وجود دارد که در اثر فشارهایی نظیر راه رفتن، درد شدت می یابد. مکان ایجاد درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن می باشد.

درد خار پاشنه در ابتدای صبح، پس از برخاستن از خواب و نیز پس از استراحت، شدیدتر است که با راه رفتن کمتر می شود. معمولاً این درد، پس از استراحت طولانی مدت در نخستین قدم، بسیار شدید است. حمل اشیاء سنگین وزن و راه رفتن روی سطوح ناهموار و سخت، شدت درد را بیشتر می کند. برخی اوقات هم با وسیع شدن زایده، درد خود به خود نیز ایجاد می شود طوریکه در حال استراحت هم از بین نمی رود. در برخی موارد که هنوز بیماری پیشرفتی نکرده، امکان دارد شخص هیچ علائمی نداشته نباشد و مشکل وی، به طور کاملاً اتفاقی در عکس ساده رادیولوژی نشان داده شود.

مراقبت های لازم در زمان ابتلا به بیماری خار پاشنه

با توجه به اینکه خار پاشنه به دلیل التهاب فاسیای کف پا و استخوانی شدن بست های کف پا ایجاد می شود می بایستی پس ازابتلا، اقدامات مراقبتی و محافظتی بیشتری را انجام داد تا این عارضه و بیماری و همچنین دردهای آن هر چه سریعتر بهبود یابد.

از آنجایی که هر گونه ایراد و مشکل در پاها به خصوص در ناحیه کف پا می تواند تمامی عملکرد وفعالیت های روزمره انسان را مختل کند بهتر است حتماً به توصیه های مراقبتی در زمان ابتلا به بیماری خار پاشنه توجه کنید تا سریعتر از عوارض و دردهای این بیماری رها شوید.

رعایت موارد مهم زیر ضروری می باشد:

• از پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه دار خودداری کنید و کفش های طبی با توصیه پزشک بپوشید
  • اگر کار خانه تان زیاد است بهتر است بیشتر کارها را در حالت نشسته روی زمین یا روی میز انجام دهید و بیش از اندازه سرپا نایستید.
  • تورم مفاصل کف پای خود را هرچه سریعتر درمان کنید
  • اگر دچار صافی کف پا هستید حتماً به پزشک مراجعه و از توصیه های ایشان و کفش های طبی استفاده کنید
  • حتماً برای کاهش اضافه وزن خود اقدامات جدی انجام دهید

تشخیص خار پاشنه

تشخیص خارپاشنه توسط پزشک معمولا با بررسی سوابق پزشکی بیمار و گرفتن شرح حال از آن انجام می‌‌شود و با انجام معاینه فیزیکی قابل تشخیص می‌باشد، یعنی عمدتا تشخیص خارپاشنه به وسیله معاینه امکان پذیراست البته اگر پزشک به وجود مشکلات در کمر شک داشته باشد، باید گرفتن نوار از عصب و عضله‌ انجام ‌شود، معاینه فیزیکی بیمار مبتلا به خارپاشنه شامل ارزیابی قدرت عضلات پا، ارزیابی دامنه حرکتی پا، بررسی وضعیت قرارگیری پا، بررسی نحوه راه رفتن بیمار، بررسی توانایی و تحمل بیمار در حین انجام تست و … اشاره کرد. درصورتی که شخص به خارپاشنه مبتلا شده باشد تشخیص آن در تصاویر ساده رادیوگرافی هم ممکن است

خارپاشنه

عوامل خطرساز برای ایجاد خار پاشنه

یکی سری موارد در ایجاد خار پاشنه نقش به سزایی دارند که با شناخت درست و اصولی از آنها می توانید از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید. موارد زیر نمونه هایی از عوامل خطر ساز ایجاد خار پاشنه محسوب می شوند.

• یکی از عوامل شایع که می تواند خطر ابتلا به خار پاشنه را تا حدود زیادی افزایش دهد انجام فعالیت های ورزشی همچون حرکات پرشی و دویدن است. با انجام فعالیت های ورزشی سنگین، پاشنه و قوس پا ممکن است دچار آسیب شوند که به مرور زمان خار پاشنه ایجاد می شود.
  • یکی دیگر از عوامل ایجاد خار پاشنه حرکت بر روی سطوح سخت و سفت است که با پرش بر روی سطوح سخت ممکن است آسیب شدیدی به پاشنه پا وارد گردد.
  • به هر دلیلی اگر به پاشنه پا ضربه وارد شود، ممکن است به پاشنه فشار ایجاد گردد. در این صورت پاشنه پا دچار کبودی و یا اینکه دچار پارگی غشایی می شود. با وارد شدن ضربه به پاشنه پا به مرور زمان پارگی های غشایی به خار پاشنه تبدیل می شوند.
  • افزایش سن یکی دیگر از عوامل رایج برای افزایش ابتلا به خار پاشنه است.
  • از دیگر عوامل خطرساز برای خار پاشنه اضافه وزن است، زیرا به دلیل فشار زیاد به پاشنه پا، ممکن است به مرور زمان خار پاشنه ایجاد گردد.
  • افرادی که مبتلا به بیماری آرتریت واکنشی هستند خطر ابتلا به خار پاشنه در آنها بیشتر از افراد دیگر است.
  • یکی دیگر از بیماری هایی که ممکن است خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش دهد بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان است.
  • افرادی که دچار ورم پا هستند معمولا بیشتر در معرض بیماری خار پاشنه خواهند بود. بنابراین در صورت ایجاد ورم پا بهتر است هرچه سریعتر به درمان آن بپردازید.

عوارض خار پاشنه

زمانی که نسبت به وجود خار پاشنه بی تفاوت باشید، ممکن است مشکلاتی جدی برایتان ایجاد شود که عوارض سختی را به وجود می آورد. در صورت عدم درمان بیماری خار پاشنه ممکن است درد ناشی از این بیماری به قسمت های دیگر بدن همچون زانو و یا لگن سرایت کند.

بنابراین درد و ایجاد مشکل در قسمت زانو و لگن ممکن است فعالیت و راه رفتن شما را تا حدود زیادی محدود کند. با وجود خار پاشنه ممکن است دردهایی را در قسمت کمر نیز احساس کنید که این درد ها ممکن است عوارض خار پاشنه باشند.

خار پاشنه از چی بوجود میاد

همانطور که گفتیم، خار پاشنه یک زائده استخوانی است که در پایین استخوان پاشنه رشد می کند و ممکن است باعث درد و التهاب در کف پا شود. خار پاشنه معمولا نتیجه کشیدگی بیش از حد رباط ها و عضله های کف پا است، که کشش آرنگ کف پا و پارگی مکرر  غشاء پوشاننده استخوان پاشنه را در پی دارد.

علل خار پاشنه ممکن است عبارتند از:

• وزن بالا، که فشار زیادی را بر پاشنه وارد می کند.
  • دویدن یا پیاده روی سریع روی سطوح سفت، که باعث آسیب رسیدن به بافت کف پا می شود.
  • کفش های نامناسب یا کهنه و فرسوده، که قوس کف پا را به خوبی حمایت نمی کنند.
  • بی حرکتی یا ایستادن های مکرر و طولانی، که باعث سفت شدن رباط ها و عضله های کف پا می شود.
  • صافی کف پا یا کم عمق بودن پا یا وجود ناهنجاری های دیگر در پا، که باعث تغییر در الگوی راه رفتن می شود.
  • نرم نبودن بافت زیر پاشنه به اندازه کافی، مخصوصا در افراد سالمند به علت از بین رفتن چربی پا
  • آسیب دیدگی پا یا دیابت، که باعث کاهش گردش خون و التهاب در کف پا می شود.
  • برای درمان خار پاشنه، ممکن است نیاز به استفاده از کفش های مناسب، کاهش وزن، انجام تمرینات کششی، استراحت، ماساژ، یخ زدایی، مصرف داروهای ضد التهاب، تزریق کورتیزون یا جراحی باشد.
  • برای انتخاب روش درمان مناسب، می توانید با دکتر احمد محمودآبادی مشورت کنید و علائم و شدت درد خود را بررسی کنید.

خار پاشنه از چه سنی شروع میشود

خار پاشنه می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما بیشتر در افراد بالای 40 سال رایج است. این به این دلیل است که با گذشت زمان، پوست و چربی کف پا که به عنوان یک بالشتک برای استخوان پاشنه عمل می کنند، کمتر و نازکتر می شوند. همچنین، رباطها و عضله های کف پا کمتر انعطاف پذیر می شوند و مستعد آسیب و التهاب خواهند شد.

خار پاشنه ارثی است

خار پاشنه ارثی نیست، بلکه نتیجه فشار و التهاب بر رباط ها و عضله های کف پا است. عواملی مانند وزن بالا، کفش های نامناسب، صافی کف پا، آسیب دیدگی پا، یا دیابت میتوانند خطر ایجاد خار پاشنه را افزایش دهند.

برای درمان خار پاشنه، می توانید از روش های غیرجراحی مانند کفشهای مناسب، تمرینات کششی، یخ زدایی، داروهای ضد التهاب، یا درمان شوک موج استفاده کنید. در موارد نادر، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

درمان‌های مختلف برای خارپاشنه

درمان خانگی

در این روش درمانی توصیه می شود بیمار پای خود را روی زمین قرار ندهد. و در روز سه یا چهار بار پای خود را روی یخ قرار دهد و 20 دقیقه اجازه دهد بماند. در صورت شدید بودن درد می‌توانید در طول 24 تا 48 ساعت نخست بروز درد، هر روز هر یک ساعت یک بار به مدت 10 دقیقه از روش سرما درمانی استفاده کنید و به تدریج همگام با برطرف شدن علائم تعداد دفعات را به 3 بار در روز کاهش دهید

فعالیت های ورزشی باید کاهش یابد و کفی های مناسب داخل کفش ها قرار داده شود. همچنین نرمش های آرام و پیوسته نیز کمک شایانی برای تسکین درد می کند.

استفاده از کفش طبی و کفی طبی : یکی از تاثیر گذارترین موارد در درمان خارپاشنه استفاده از کفش طبی و کفی طبی می‌باشد، این کفی‌ها با استفاده از اسکن سه بعدی که از قسمت کف پا گرفته می‌شود ساخته‌ می‌شوند و برای کاهش فشار وارد شده بر کف پا و  راستای صحیح پا و در نتیجه عملکرد طبیعی مفاصل تجویز می‌گردد.

شاک ویوتراپی: شاک ویو درمانی یا شاک ویو تراپی یک فناوری است که در افراد مبتلا به خارهای استخوانی پاشنه‌ی مزمن بسیار اثر بخش است و فرآیند آن به این صورت است که با تحریک تولید فیبروبلاست و تنوسیت به فرآیند خود درمانی بدن سرعت می‌بخشند.

ورزش و درمان خارپاشنه: یکی از روش‌های موثر درمان خارپاشنه ورزش کردن است، انجام حرکت کششی پا و عضلات ساق پا باعث کاهش درد  و بهبود یافتن عملکرد پا و کاهش فشار وارد شده به فاست پلانتر می‌شود.

طب سوزنی ودرمان خارپاشنه: طب سوزنی در نقاط‌ ماشه‌ای در عضلات پامین پا و یا کف پا می‌تواند باعث کاهش درد و بهبود عملکرد پا شود. درمان خارپاشنه به وسیله طب سوزنی معمولا با روش‌های تن و تانگ و نیز با شیوه‌های چینی انجام می‌شود.

درمان با روش‌های تزریقی: روش‌های تزریقی مثل اوزون درمانی یا تزریق کورتون نیز می‌تواند در درمان خارپاشنه موثر باشد، که کورتیزون یک ماده استروئیدی است که وظیفه دارد عملکرد هورمون‌هایی را شبیه سازی کند که باعث کاهش درد در خارپاشنه به صورت طبیعی می‌شود و اوزون تراپی یا اوزون درمانی هم به این صورت است که با تزریق گاز اوزون در ناحیه‌ی پاشنه پا می‌توان التهاب و درد خار پاشنه را تا حد زیادی کاهش داد و علاوه بر این فرآیندهای ترمیم شدن خارپاشنه را به وسیله یک سیستم طبیعی و سالم تقویت کرد.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی تمرین‌هایی را برای کشش پلانتار فاسیا و تاندون آشیل و همچنین تقویت عضله‌های پایین پا آموزش می ‌دهد که موجب پایداری مچ و پاشنه می‌ شود. همچنین می توان به توصیه متخصص از چسب مخصوص برای تسکین درد پا استفاده کرد.

بیماری خار پاشنهجراحی

برای درمان خارپاشنه پزشک باید ابتدا تمامی راه های درمانی را انجام دهد. و در صورت عدم موفقیت، دستور به جراحی دهد. جراحی نیز خود روش های گوناگونی دارد. که متداول ترین روش آن جداشدن رباط فاشیای کف پا از استخوان پاشنه و از بین بردن خارپاشنه است. این روش باعث می شود فشار از ناحیه کف پا برداشته شود.

البته در این روش جراحی ممکن است آسیب عصبی به پای بیمار وارد شود. و یا بعد از جراحی خارپاشنه مجددا برگردد. بعد از جراحی نیز ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بتوانید به طور طبیعی راه بروید.

اگر شما نیز مشکل خارپاشنه دارید، با مراجعه به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی می توانید درمان تخصصی و حرفه ای خود را توسط متخصصان نام آشنا و سرشناس این کلینیک شروع کنید.

خار پاشنهمقالات

التهاب فاسیای کف پااوزون درمانیتورم مفاصل کف پاخار پاشنه چیست؟دلایل بروز خار پاشنهصافی کف پاعلائم خار پاشنهمشکلات بیومکانیک