درمان خار پاشنه با شاک ویو

در این مقاله به بحث پیرامون درمان خار پاشنه با شاک ویو پرداخته می شود. شاک ویو به طور شگفت انگیزی در درمان افراد مبتلا به خار پاشنه که به وسیله دیگر شیوه های درمانی سنتی از جمله ارتوپدی، دارو درمانی، فیزیوتراپی و یا تزریقات نتیجه ای نگرفته اند، تأثیر گذار می باشد. چنانچه دچار تاندونیت آشیل و یا فاسئیت پلانتار یا سندرم خار پاشنه هستید جهت درمان می توانید از شاک ویو استفاده نمایید.

درمان خار پاشنه با شاک ویو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

 

در شاک ویو یک پروب بالای پاشنه پا یا تاندون آشیل و یا قوس کف پا (در پشت پاشنه قرار دارد) قرار داده و در اطراف آن ناحیه حرکت می دهند. این پروب امواج صوتی با انرژی بالایی را متقل می کند که در زمان حرکت درون پا منبسط می شوند. این امواج صوتی، موجب تحریک بازسازی بافت می شوند و گردش خون را در ناحیه صدمه دیده افزایش داده و بافت اسکار را تخریب می کنند. این مراحل سبب تسریع روند بهبودی بیمار می شود.

علت ایجاد خارپاشنه

خارپاشنه نوعی عارضه شایع در میان بیمارانی است که قبلا به درد ناشی از پلانتار فاشئیت مبتلا بودند. این عارضه زمانی به وجود می آید که رباط غلاف کف پایی، که زیر قوس کف پا قرار دارد، دچار ضعف، آسیب یا التهاب شود. در این شرایط بدن کلسیم اضافه روی استخوان جمع می کند و تلاش می کند که مشکلات وارد شده به این رباط را حل کند. و همین کلسیم اضافی باعث ایجاد خارپاشنه می شود. اما به طور کلی عوامل خاصی در شکل گیری خارپاشنه موثرند که عبارتند از:

چاقی بیش از حد، که باعث ایجاد فشار غیرضروری بر رباط غلاف کف پایی می شود.

استفاده از کفش های نامناسب در سایزهای غیرمتناسب

ایستادن یا نشستن های طولانی مدت و بلند کردن اجسام سنگین

ورزش بدن گرم کردن

افزایش سن که با کاهش خاصیت ارتجاعی رباط همراه است.

برخورد مکرر با اجسامی سخت

راه رفتن نامتقارن که باعث می ‌شود فشار بیش از حدی به بعضی از قسمت های مچ پا وارد شود.

مزایا

اغلب به ندرت پیش می ‌آید که درمان خار پاشنه با شاک ویو با معایبی همراه باشد. بنابریان این شیوه ایمن و مطمئن است. گرچه در حین درمان با شاک ویو، شخص احساس درد می کند ولیکن اغلب استفاده از این شیوه بسیار ساده است و بعد از پایان یافتن آن، درد حاصل از آن سریعاً برطرف می شود. بزرگترین مزیت استفاده از شاک ویو برای درمان خار پاشنه این است که این شیوه دقیقاً برخلاف دیگر روش‌ های درمانی از قبیل جراحی و یا تزریق، با عوارض جانبی بسیار اندکی همراه است.

موقعی که فرایند درمانی با شاک ویو شروع شود، خار پاشنه با چندین حرکت رفع خواهد شد. گرچه مدت زمان بهبودی کامل مشخص نیست ولی باید گفت، میزان موفقیت استفاده از این روش برای درمان خار پاشنه پا بسیار بالاست. احتمال بهبودی از طریق شاک ویو در اشخاصی که به تازگی دچار خار پاشنه شده‌اند بسیار بالاست. اگر شخص دچار التهاب مزمن شود استفاده از شاک ویو خیلی موثر نخواهد بود ولیکن می ‌توان از آن به همراه سایر شیوه های درمانی استفاده نمود.

درمـان خار پاشـنه با شاک ویو بعد از انجام یک سری مراحل صورت می گیرد. اطمینان از تشخیص درست بیماری خار پـاشنه و امکان درمان آن با شاک ویو اهمیت فراوانی دارد. در طی دوره معاینه، یک پروب روی ناحیه ای که شدت درد در بیش ترین حالت خود است شناسایی شده و روی آن حایلی مبتنی بر آب قرار داده می شود. این عمل به منتقل نمودن محرک‌ ها به قسمت مورد نظر کمک شایانی می‌ کند. بعد از آن پروب را روی ناحیه تحت درمان قرار داده و بعد از آن روند درمان درد پاشنه و خار پاشنه آغاز می‌ شود. نخست پزشک لازم است از به حداقل رسیدن درد و ناراحتی اطمینان حاصل نماید. پس از مدتی با افزایش محرک‌ ها میزان درد کاهش پیدا می کند. هر چند برخی اوقات در ناحیه تحت درمان درد کماکان حس می شود ولیکن بعد از پایان یافتن روند درمان شدت درد کاهش چشمگیری می یابد و امکان دارد این درد تا چند روز احساس شود. بعد از رفع درد می ‌توان انتظار احساس سوزش را در آن ناحیه از پاها داشت.

در اکثر موارد اغلب حدوداً بعد از ۳ الی ۴ جلسه درمان ۳۰ دقیقه ‌ای مشکلات بیماران رفع می شود. البته لازم به ذکر است مدت زمان لازم جهت بهبودی به وضعیت دقیق این بیماری بستگی دارد. در صورتی که با ابتلا به این عارضه سریعاً نزد پزشک مراجعه نمایید، یقیناً تعداد جلسات کمتری برای درمان نیاز خواهد بود.

درمان های مکمل در کنار درمان خار پاشنه با شاک ویو

همانگونه که قبلاً ذکر شد می توان به کمک شاک ویوتراپی خار پاشنه را که بیماری دردناکی ست و پس از درگیر کردن بیمار، می تواند راه رفتن و انجام فعالیت ها را برای او بسیار سخت کند به راحتی درمان کرد و به نوعی انقلابی بزرگ در دنیای پزشکی برای درمان خار پاشنه است. اما توجه به درمان های مکمل در کنار استفاده از شاک ویو درمانی نیز بسیار حائز اهمیت است.

عده ای بر این باورند که خار پاشنه علت و عللی فقط در ناحیه پاشنه و پا دارد اما گاهی می توان علل ایجاد آن را در ناحیه کمر نیز مشاهده کرد. گاهی اوقات انواع کمر دردها و مشکلات ایجاد شده در ناحیه کمر می تواند تاثیر بدی بر پاها و شیوه راه رفتن و البته تقسیم وزن داشته باشد. همین موضوعات می توانند تاثیرات منفی فراوانی بر سلامت پاشنه داشته باشند.

مهم ترین کاری که در کنار درمـان خار پاشنه با شـاک ویو انجام می شود درمان های همزمان و مکمل برای دیگر عوامل ایجاد کننده این بیماری است. به این شکل می توان هم بیماری را با شاک ویو درمانی از بین برد و هم سایر عوامل ایجاد کننده را برای جلوگیری از عود مجدد درمان نمود.

استفاده از دستگاه شاک ویو به چه کسانی توصیه نمی شود؟

درمان خارپاشنه با دستگاه شاک ویو برای همه افراد در سنین مختلف مناسب نیست. بسیاری از افراد نباید با این دستگاه درمان شوند. این موارد شامل بیمارانی است که:

عفونت دارند.

مبتلا به تومور و یا اختلال در گردش خون دارند.

کودکان یا زنان باردار

درد پاشنه ناشی از تومور بدخیم سرطانی باشد.

بیمارانی که ضربان ساز دارند.

افرادی که از داروهای رقیق کننده‌ خون استفاده می کنند که ممکن است باعث طولانی شدن یا ایجاد اختلال در انعقاد‌ خون شود.

 

درمان خار پاشنه با شاک ویو

دستگاه شاک ویو چگونه عمل می کند؟

امواجی که از دستگاه شاک ویو ساتع می شود، باعث تغییر در بافت هدف می شود. این تغییرات عبارتند از:

تغییرات سطح سلولی

شاک ویو با افزایش سطح سلول در رادیکال های آزاد باعث ایجاد متابولیت هایی می شود که از بروز درد جلوگیری می کنند.

کاهش اسپاستی سیتی عضلات

شاک ویو باعث کاهش فعالیت انقباضی عضله می شود. و در نتیجه اسپاسم عضله کم می شود و نقاط ماشه ‌ای میوفاشیال از بین می روند.

تغییرات عروقی

شاک ویو تراپی باعث ایجاد رگ های جدید در بافت هدف می شود. و این کار جریان خون موضعی را به طرف ناحیه تحت درمان تغییر می دهد و منجر به افزایش سلامت بافت و بهبود روند التیام آن می‌ شود.

کاهش درد

شاک ویو از انتقال پیام درد به مغز جلوگیری می کند.

 

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

خار پاشنهمقالات

استفاده از شاک ویو برای درمان خار پاشنهاوزون تراپیاوزون درمانیبیماری خار پاشنهروش درمان خار پاشنهشاک ویومزایای استفاده از شاک ویو برای درمان خار پاشنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *