تکار تراپی

تکار تراپی : در این شیوه برای درمان از رنج گسترده ای از طول موجهای رادیو فرکانسی استفاده می شود. طول موجهای رادیو فرکانسی جزو طول موج های بی خطر محسوب می گردند و برای هیچ کدام از بافتهای بدن مضر نیستند.

تکار تراپی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

در تکارتراپی انرژی طول موج رادیوفرکانسی به وسیله پروب (اعمال کننده یا اپلیکاتور) های خازنی و مقاومتی به بافت انتقال می یابد. (در این روش درمانی دو مدل پروب مورد استفاده قرار می گیرد.)

از پروب مقاومتی در بافتهای عمقی مثل عمق عضلات، استخوان ها و تاندون ها و از پروب خازنی برای موارد سطحی مثل عضلات و پوست استفاده میشود.

تکارتراپی چیست؟

یکی از بهترین و سریعترین شیوه های درمان دردها، بیماری ها، آسیب ها و عوارض استخوانی و بافت های بدن است که در فیزیوتراپی بسیار رواج دارد و

عوارض آن تقریباً در حد صفر می باشد. این شیوه درمانی می تواند عضلات، بافت ها و استخوان ها را به کمک جریان الکترومگنتیک، درمان و بهبودی را با

سرعتی بسیار بالا ایجاد نماید. نحوه درمان نیز به این صورت است که این امواج سبب جریان لنف و خون بیشتر در محل آسیب دیده شده و همین جریان خون

زیاد و مداوم، سبب بهبودی بسیار سریع عارضه و درد خواهد شد.

کدام بیماریها توسط تکارتراپی درمان می شوند؟

طیف وسیعی از دردها و بیماریها را می توان با این شیوه بسیار مفید درمان نمود:

• شکستگی استخوانها
  • پارگی تاندون و رباط
  • بورسیت و تاندونیت
  • کمر دردهای حاد و مزمن
  • تنیس البو
  • دردهای آرنج
  • درد در ناحیه گردن
  • آسیب روتاتور کاف شانه
  • مشکلات اسکلتی-عضلانی
  • خشکی مفاصل
  • اختلال متابولیسم سلولی

همانگونه که مشاهده می کنید به کمک این شیوه نوین و بسیار مفید درمانی می توان طیف بسیار متنوعی ازمشکلات و بیماری های اسکلتی، عضلانی، مفاصل و… را رفع و بهبود بخشید.

فواید

از جمله فواید تکار تراپی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

• بهبود گردش خون و لنف
  • کم خطر و غیر تهاجمی بودن
  • تسریع در بهبودی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل
  • تقویت عضلات ورزشکاران
  • بازسازی و ترمیم بافتهای عضلانی، لیگامان ها، تاندون ها و استخوانهای صدمه دیده
  • افزایش مواد مغذی و اکسیژن رسانی به بافت صدمه دیده
  • افزایش انقباض و انبساط عضلانی
  • آزادسازی هورمونهای التیام دهنده درد
  • پیشگیری از ایجاد ادم با جذب مایعات اضافی در سیستم لنفاوی
  • افزایش تبادلات سلولی
  • کاهش دوره نقاهت

موارد منع استفاده

استفاده از تکار تراپی در موارد ذیل ممنوع می باشد:

• افراد مبتلا به سرطان با تومورهای بدخیم
  • افراد با ضربان ساز قلبی یا پیس میکر
  • زنان باردار
  • در بیماری های نئوپلاستیک
  • بیماران با دستگاه های تزریق دارویی داخلی

اثرات تکارتراپی

اثرات تکارتراپی روی بدن به دو صورت می باشد: اثرات گرمایی و اثرات غیر گرمایی.

اثرات گرمایی: اترات گرمایی تکار تراپی بر مبنای اتساع عروق بوده که موجب می گردد جریان خون در بافت تحت درمان افزایش یابد. این افزایش گردش خون سبب افزایش مواد مغذی و اکسیژن رسانی به بافت هدف خواهد شد.

اثرات غیرگرمایی: وقتی که امواج رادیو فرکانسی وارد بافت میشود، انرژی خود را به وسیله ایجاد جریان الکترومغناطیسی انتقال می دهد.

ایجاد جریان الکترومغناطیسی در طول بافت، موجب حرکت سریعتر یونهای موجود در بافت می گردد لذا منجر به افزایش فعالیت سیستم لنفاوی خواهد شد.

افزایش فعالیت سیستم لنفاوی با تأثیرات مثبت و مطلوبی نظیر کاهش ورم، اثرات ضد التهابی و جذب سموم به وسیله سیستم لنفاوی همراه است.

همه این موارد منجر به تسکین درد، و آزاد شدن عضلات خواهد شد.

کاربرد تکارتراپی

برخی از کاربردهای تکارتراپی عبارتند از:

سرطان خون

تکارتراپی برای درمان برخی از انواع سرطان خون مانند لوسمی حاد لنفوبلاستی (ALL)، لنفوم فولیکولار (FL)، لنفوم غیر هاجکین (NHL) و لنفوم منتشر کبیرسلولی B (DLBCL) استفاده می شود. در این سرطان ها، سلول های تکارت معمولا آنتیژن CD19 را هدف قرار می دهند که بر روی سلول های B یا لنفوسیت های B وجود دارد.

سرطان پستان

تکارتراپی برای درمان برخی از انواع سرطان پستان مانند سرطان پستان HER2 مثبت استفاده می شود. در این سرطان، سلول های تکارت آنتژن HER2 را هدف قرار می دهند که بر روی سلول های سرطان پستان وجود دارد.

سرطان روده بزرگ

تکارتراپی برای درمان برخی از انواع سرطان روده بزرگ مانند سرطان روده بزرگ MSI-H یا dMMR استفاده می شود. در این سرطان، سلول های تکارت آنتژن MUC16CEA را هدف قرار می دهند که بر روی سلول های سرطان روده بزرگ وجود دارد.

تاثیرات تکار تراپی روی بدن چیست؟

تکار تراپی یک روش درمانی نوین است که با استفاده از سلول های تکارت، سلول های سرطانی را شناسایی و نابود می کند. تکار تراپی می تواند تاثیرات مثبت و منفی روی بدن داشته باشد. برخی از تاثیرات تکار تراپی عبارتند از:

تاثیرات مثبت

تکار تراپی می تواند باعث کاهش یا از بین رفتن تومور، بهبود علائم و عوارض سرطان، افزایش زنده ماندن و کیفیت زندگی بیماران شود. تکار تراپی همچنین می تواند باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر سرطان شود.

تاثیرات منفی

تکار تراپی ممکن است باعث عوارض جانبی ناخواسته شود که معمولا در حین یا پس از درمان رخ می دهند. برخی از عوارض جانبی تکار تراپی عبارتند از:

سندروم آزاد شدن سایتوکین CRS

CRS یک واکنش التهابی شدید است که به علت آزاد شدن مقادیر زیاد سایتوکین (پروتئینهای فعال کننده سلولهای ایمنی) در خون رخ می دهد. CRS ممکن است باعث تب، لرز، خستگی، کاهش فشار خون، سرگیجه، نفخ شکم، اسهال یا استفراغ شود. در موارد شدید، CRS ممکن است باعث شوک، نارسایی چند عضو، کما یا مرگ شود.

سرطان پرو لنفوسيتيك PTLD

PTLD یک نوع سرطان خطرناک است که به علت رشد بی رویه سلول های B (لنفوسيت های B) در خون یا بافت های ديگر رخ مي دهد. PTLD ممكن است باعث بزرگ شدن غده ها يا ضايعات در دستگاه گوارش يا دستگاه تنفسی شود.

عوارض ديگر

عوارض ديگری كه ممكن است در اثر تكار تراپی رخ دهند عبارتند از: عفونت، خونريزی، كم خونی، آلرژی، سردرد، افسردگی، اضطراب، تهوع، بی اشتهايی، اختلالات عصبی يا اختلالات اندوکرین.

تکار تراپی

چرا تکارتراپی

بسیاری از کسانی که در مراجعه به متخصصان برای درمان دردهای مختلف، پیشنهاد استفاده از این شیوه را دریافت می کنند در همان لحظه نخست سوال می کنند که چرا باید از این شیوه برای درمان درد استفاده کرد؟

واقعیت این است که تکارتراپی روشی جایگزین و بسیار مفید در علم پزشکی برای درمان بسیاری از دردهاست؛ اولین هدف از ابداع این شیوه هم این است که بدون کوچک ترین برش و شکاف در بدن بتوان دردهای سطحی و عمیقی که سبب کلافه شدن بیمار شده را به خوبی و با سرعت باورنکردنی درمان کرد. مجموعِ تمامی این موارد سبب می شود که پزشکان به بیماران توصیه کنند حتماً از این شیوه درمانی برای تسکین و درمان بیماری های مختلف خود استفاده کنند.

تکارتراپی و سالمندان

یکی از بزرگترین مشکلات و گرفتاری های افراد سالمند، درد مفاصل در بخش های مختلف بدن است. درمان به شیوه جراحی آن هم در سنین بالا خطرات فراوانی دارد که حتی گاهی می تواند فرد را تا مدت زیادی زمین گیر کند! در نتیجه، می توان از تـکارتـراپی برای درمان دردهایی مانند آتروز و بیماری های وابسته به مفاصل، عضلات و تاندون های سالمندان به راحتی استفاده کرد و نتایج خوبی هم بدست آورد.

تکار تراپیمقالات

اثرات تکارتراپیتکارتراپی روشی برای درماندرمان با تکارتراپیفواید تکارتراپیموارد منع استفاده از تکارتراپی

2 نظر