طب سوزنی الکتریکی

الکتروآکوپانکچر یا طب سوزنی الکتریکی مشابه طب سوزنی است و یک روش درمانی رایج در طب سنتی چین میباشد.

طب سوزنی الکتریکی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیطب سوزنی شامل بکارگیری از سوزنهای باریکی است که نقاط مخصوصی از بدن که مربوط به علائم ناخوشایند می باشند را تحریک می کنند.

این شیوه شکل تغییر یافته ای از طب سوزنی می باشد که در آن دو سوزن مورد استفاده قرار می گیرد. در طول درمان بین این دو سوزن یک جریان الکتریکی ضعیف عبور می نماید.

معمولاً این جریان موجب می گردد که نقاط طب سوزنی نسبت به زمانی که سوزن ها چرخانده شوند یا از سایر تکنیکهای دستی استفاده شود، بیشتر تحریک شوند.

کاربردهای طب سوزنی الکتریکی

افراد از این شیوه به منظور رفع یک سری علائم و برخی اختلالات استفاده می نمایند؛ که از جمله این علائم و عوارض عبارتند از:

• استرس
  • آرتروز
  • تهوع ناشی از شیمی درمانی
  • اعتیاد
  • درد

لازم به ذکر است که در طب سنتی چین، سلامتی بیمار به جریان انرژی در بدن وی بستگی دارد. این انرژی از مسیرهای نامرئی به عنوان مریدیان عبور می نماید. باید گفت این مسیرها در سراسر بدن وجود دارند.

جریان انرژی (qi) به حفظ تعادل بدن و ارتقاء توان خود ترمیمی طبیعی بدن کمک میکند.

ایجاد اختلال یا انسداد در جریان qi اثرات فیزیکی و سوئی را بر سلامت عمومی خواهد گذاشت و این همان مشکلی است که طب سوزنی الکتریکی می تواند آن را برطرف نماید.

در این تکنیک نقاط مربوط به علائم فرد تحریک می ‌شوند تا انرژی مجدداً جریان پیدا کند.

دو سوزن در اطراف آن نقطه گذاشته می شود و یک دستگاه پالسهای الکتریکی را به آن ها انتقال می دهد.

هدف از انجام این روش کمک به افزایش اثرات ترمیمی بالقوه طب سوزنی استاندارد می باشد.

پزشک ابتدا علائم بیمار را بررسی می کند آنگاه نقاطی که می بایست درمان بر روی آن ها صورت گیرد را انتخاب می نماید؛ آنگاه یک سوزن را در نقطه درمان و سوزن دیگر را در ناحیه ای نزدیک به آن وارد می کند.

هنگامی که سوزنها تا عمق مناسبی فرو رفتند، سوزن ها با استفاده از الکترودها به یک دستگاه مخصوص الکتروآکوپانکچر متصل می شوند.

بعد از آن که الکترودها متصل شدند، دستگاه را روشن می کنند. در دستگاه های الکتروآکوپانکچر می توان ولتاژ و جریان را تنظیم نمود.

نخست از فرکانس ها و ولتاژهای پایین استفاده میشود ولیکن ممکن است پزشک فرکانس و ولتاژ و جریان را حین درمان تنظیم نماید. جریان الکتریکی پالسها را به طور متناوب به دو سوزن انتقال می دهد.

آیا طب سوزنی الکتریکی درد دارد؟

معمولاً هر نوع فعالیت درمانی بر روی سطح پوست و زیر آن می بایستی مقداری درد و تحریک اعصاب مختلف را در بر داشته باشد چون امری طبیعی است. اما طب سوزنی چه در نوع سنتی و چه در نوع جدید آن یعنی الکتریکی، موضوعی کاملاً متفاوت ست.

با توجه به اینکه متخصص به خوبی می داند از کدام نقاط بدن برای درمان طب سوزنی استفاده کند و نقاط و گره های انرژی موجود در سطح بدن را به خوبی می شناسد در بیش از 90 درصد موارد هیچ دردی حتی در زمان فرو کردن سوزن ها به درون پوست احساس نمی شود، گاهی در برخی افراد مقداری درد بسیار خفیف در همان لحظه وارد شدن سوزن ها احساس خواهد شد که کاملاً طبیعی ست.

پس از اتصال الکترودها به دو سوزن نیز دردی وجود ندارد، درد بسیار کمی فقط در سطح بسیار محدود پوست و بین همان دو سوزن احساس می شود. با این شیوه، جریان بین دو سوزن ایجاد شده و سبب رفع مشکل خواهد شد.

در طب سوزنی الکتریکی به عنوان شیوه ای موثر و نوین، چون جریان بسیار ضعیف به هیچ عنوان به داخل بدن نفوذ کرده و فقط بین همان دو سوزن برقرار می شود هیچ درد و

طب سوزنی الکتریکیمقالات

الکتروآکوپانکچر چیست؟طب سنتیطب سوزنیکاربردهای طب سوزنی الکتریکیهدف از انجام الکتروآکوپانکچر