اوزون و کاربردهای آن

در این مقاله به اوزون و کاربردهای آن میپردازیم. بسیاری از افراد اوزون را به عنوان ماده‌ای می‌شناسند که از کره زمین در برابر ماورا بنفش مراقبت می‌کند و از جمله اجزای طبیعی هوایی به شمار می‌آید.
از اوزون و کاربردهای آن می‌توان در بخش‌هایی مانند کشاورزی، الکترونیک، هیدروپونیک، خشکشویی، آبزی پروری، گندزدایی، بسته‌بندی بطری و کنسرو، آب آشامیدنی، استفاده کرد.

 

اوزون و کاربردهای آن

 

کشاورزی: اوزون ماده‌ای است که در بحث کشاورزی می‌تواند به عنوان یک آفتکش قوی عمل کند. با این تفاوت که برخلاف آفت‌کش‌ها و سم‌ها می‌تواند اثرات جبران ناپذیری را بر روی محیط زیست به جای بگذارند اما این ماده هیچگونه اثری از خود در طبیعت باقی نمی‌گذارد.
الکترونیک: از اوزون و کاربردهای آن می‌توان در حذف مواد فوتورزیست استفاده شود و همینطور به کمک از آن ویفرهای سیلیکونی در الکترونیک تولید کرد.
برج خنک کننده: از این ماده می‌توان در برج‌های خنک کننده استفاده کرد. راندمان انتقال حرارت به کمک این ماده بیشتر می‌شود. همینطور دیگر خبری از ورود مواد شیمیایی خطرناک به محیط زیست نخواهد بود زیرا این مواد به اکسید تبدیل می‌شود.
غذا: از جمله نگرانی‌هایی که مصرف کننده مواد غذایی می‌تواند داشته باشد ضدعفونی این مواد می‌باشد. به کمک اوزون و کاربردهای آن می‌توان یک ضدعفونی بسیار قوی ایجاد کرد. همینطور امروزه از این ماده در زمینه‌های پردازش و بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود.

خشکشویی: از اوزون می‌توان به عنوان شوینده‌های قوی در لباسشویی‌های صنعتی استفاده کرد. زیرا قدرت پاک کنندگی بالایی دارد و باعث می‌شود تا در مصرف آب و پاک کننده‌ها جلوگیری شود.
آبزی پروری: از این ماده در استخر جهت پرورش آبزیان نیز استفاده می‌شود. همینطور باعث افزایش اکسیژن محلول در آب می‌شود و بر روی زندگی آبزیان تاثیر مثبت بگذارد.
گندزدایی: از اوزون و کـاربردهای آن می‌توان در بحث گندزدایی استفاده کرد و ماده‌ای جهت ضدعفونی کردن باشد. این ماده حتی نسبت به کلر، پراکسید هیدروژن، اسید هیپوکلرید می‌تواند ضدعفونی کننده‌ب بهتری باشد.
بسته‌بندی بطری و کنسرو: از آنجایی که هنگام بسته‌بندی بطری و کنسرو کردن باید عمل ضدعفونی به دقت انجام شود، اوزون می‌تواند ماده‌ای مناسب برای این کار باشد.
آب آشامیدنی: اوزون می‌تواند باکتری و میکروب موجود در آب را از بین ببرد و همینطور فلزاتی مانند آهن و منگنز که به عنوان فلزات سنگین در آب هستند را اکسید می‌کند.

درمان چه بیماری هایی با اوزون درمانی ممکن است؟

اوزون درمانی یک روش درمانی است که در آن گاز اوزون به بدن بیمار تزریق یا تنفس می شود تا از خواص ضدعفونی کننده، ضدالتهابی و اکسیژن رسانی آن بهره ببرد. اوزون درمانی برای درمان بیماری های مختلفی می تواند مفید باشد. برخی از بیماری هایی که می توانند با اوزون درمانی درمان شوند، عبارتند از:

  • بیماری های تنفسی مانند آسم، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، عفونت های ریوی و سینوزیت
  • بیماری های عفونی مانند عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی و پروتوزوئیک
  • بیماری های مزمن مانند دیابت، خستگی مزمن، بیماری کبد، بیماری های التهابی و اختلالات ایمنی
  • زخم های مزمن مانند زخم دیابتی، زخم پا، زخم بستر و زخم های عمل جراحی
  • درد مزمن مانند آرتروز، روماتیسم، دیسک کمر، آسیب های ورزشی و آسیب های مفصلی
  • پیری زودرس و اثرات آن مانند کاهش انرژی، کاهش حافظه، کاهش توانایی جنسی و کاهش کیفیت پوست

 

اوزون و کاربردهای آن

اوزون را با چه روش هایی وارد بدن می کنند؟

همانطور که گفتیم، اوزون یک گاز است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و خواص ضدعفونی کننده، ضدالتهابی و اکسیژن رسانی دارد. اوزون می تواند برای درمان بیماری های مختلفی مانند بیماری های تنفسی، عفونی، مزمن، زخم مزمن، درد مزمن و پیری زودرس مفید باشد.

اوزون را می توان با روش های مختلفی وارد بدن کرد که عبارتند از:

تزریق خون اوزونه

در این روش، یک مقدار خون از بیمار گرفته می شود و با اوزون مخلوط می شود و سپس به بدن بیمار تزریق می شود. این روش می تواند باعث افزایش اکسیژن خون و کاهش عفونت ها شود.

تزریق مستقیم اوزون

در این روش، گاز اوزون به صورت مستقیم به ورید، عضله، مفصل، کولون، واژن یا گوش تزریق می شود. این روش می تواند باعث تحریک سیستم ایمنی، کاهش التهاب و درمان عفونت ها شود.

تنفس اوزون

در این روش، گاز اوزون با اکسیژن مخلوط شده و به بیمار تنفس داده می شود. این روش می تواند باعث بهبود عملکرد ریه ها، کاهش آسم و عفونت های تنفسی شود.

اوزونه کردن آب

در این روش، آب با اوزون اشباع می شود و بیمار آن را مصرف می کند. این روش می تواند باعث ضدعفونی کردن زخم ها، درمان بیماری های دهان و لثه، کاهش سموم بدن و افزایش انرژی شود.

جذب اوزون از طریق پوست

در این روش، گاز اوزون به صورت بخار یا دوش به پوست بیمار اعمال می شود. این روش می تواند باعث افزایش گردش خون، تغذیه بافت ها، ترمیم زخم ها، بهبود کیفیت پوست و کاهش پیری شود.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

اوزون درمانیدسته‌بندی نشدهمقالات

اوزون تراپی زانواوزون درمانیتزریق اوزونتزریق اوزون در مفاصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *