برای چه بیماری‌هایی لازم است به متخصص طب فیزیکی و توان‌ بخشی مراجعه کنیم؟

برای چه بیماری‌هایی لازم است به متخصص طب فیزیکی و توان‌ بخشی مراجعه کنیم؟ طب فیزیکی و توان ‌بخشی که با عنوان‌های فیزیوتراپی و توان‌بخشی نیز شناخته می‌شود، باهدف بازیابی توانایی، عملکرد وکیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات فیزیکی به وجود آمده است، متخصصان طب فیزیکی و توان بخشی توانایی درمان و بهبود بخشیدن به بسیاری از بیماری‌ها را دارند که در این مطلب به طور مختصر به این بیماری‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

توان بخشی به بیماران سکته مغزی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طب فیزیکی و توان بخشی بازیابی توانایی‌های افراد مبتلا به سکته مغزی می‌باشد، همان طور که می‌دانید یکی از عوارض سکته مغزی فلج و از کار افتادن بخشی از اندام‌های بدن می‌باشد که به وسیله طب فیزیکی و توان بخشی می‌توان عملکرد  و توانایی این بخش‌ها را تا حد زیادی بازیابی کرد.

بیماری‌های اسکلتی _ عضلانی

یکی از بیماری‌هایی که برای درمان و بهبود آن می‌توان به متخصصان طب فیزیکی و توان ‌بخشی مراجعه کرد، انواع بیماری‌های مربوط به سیستم عضلانی _ اسکلتی می‌باشد، متخصصان طب فیزیکی و توان‌ بخشی می‌توانند با استفاده از انواع روش‌های بدون جراحی بسیاری از آسیب‌های اسکلتی _ عضلانی را درمان کنند، اختلالات موجود در سیستم عضلانی _ استخوانی که می‌توانند توسط متخصصان طب فیزیکی و توان ‌بخشی تا حدود زیادی بهبود یابد می‌توان به مواردی مثل کمردرد، سیاتیک،  آسیب‌های عضلانی رباط، آسیب نخاعی، آسیب‌های کاری، آرتروز،  پوکی استخوان، بیرون زدن دیسک کمر، شکستگی‌ها و پیچ‌خوردگی های مفاصل و….  اشاره کرد.

 روش‌های درمانی مورد استفاده متخصصان طب فیزیکی و توان‌بخشی

همان‌طور که گفتیم هدف متخصصان طب فیزیکی درمان و بهبود بیماری‌ها بدون نیاز به جراحی می‌باشد، از این ‌رو این متخصصان در طول درمان از روش‌های غیر جراحی زیادی استفاده می‌کنند، از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به الکترومیوگرافی، مطالعات هدایت عصبی، تزریق مفصل محیطی، تزریق نقاط ماشه‌ای،  سونوگرافی، تزریق اپیدورال، طب سوزنی، پی آر پی  و…. اشاره کرد.

مهم‌ترین اقدامات متخصصان طب فیزیکی و توان‌بخشی  برای بیمار

متخصصان طب فیزیکی و توان بخشی با طراحی یک برنامه درمانی مشخص به عنوان یک مشاور عمل می‌کنند و توصیه‌ها و روش‌های درمانی را به بیمار آموزش می‌دهند و در صورت لزوم داروها و روش‌های درمانی مکمل مثل طب سوزنی و… تجویز می‌کنند، همچنین این متخصصان تزریقات لازم برای کاهش درد را می‌توانند انجام دهند و به وسیله فیزیوتراپی می‌توانند درد را مدیریت کنند و توانایی‌های از دست رفته را در بدن فرد به وجود آورند.

سخن پایانی

به طور کلی فیزیوتراپی  یا طب فیزیک و توان بخشی خاصیت‌های زیادی دارد و به ویژه برای افراد مسن که دائما دچار دردهای پا، کمر، زانو و … می‌شوند، می‌تواند تا حد زیادی اثر بخش باشد.

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

طب فیزیکی و توانبخشیمقالات

ارتوکین تراپیاوزون تراپیتکارتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *