دلایل پارگی منیسک

دلایل پارگی منیسک : یک دیسک غضروفی C شکل در زانو، منیسک نامیده می شود. هر زانو دارای دو منیسک می باشد: منیسک داخلی و منیسک خارجی. باید گفت شکل منیسک ها با یکدیگر متفاوت است. دلیل آن تفاوت بین شکل بالای استخوان قلم پا یا استخوان درشت نی می باشد. منیسک خارجی کوچکتر از منیسک داخلی است.

دلایل پارگی منیسک کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیمنیسک موجب افزایش استحکام و پایداری زانوی شما می شود. استخوان ران و ساق پای شما به طور طبیعی به هم نمی خورند. چرا که استخوان ساق پا صاف است اما استخوان ران بیشتر انحنا دارد. عملکرد منیسک شما برای از بین بردن این تفاوت شکل می باشد. پایین استخوان ران به طور کاملاً متناسب در حفره هایی که به وسیله منیسک تشکیل شده قرار گرفته شده اند تا شما به سادگی پای خود را حرکت بدهید. جذب ضربه عملکرد دوم منیسک می باشد. برای حفاظت از غضروف میانی زانو، ضربه گیری در زانو بسیار مهم است. نیروهای اثرگذار روی زانو در حال بالا رفتن از پله ها یا دویدن بسیار بزرگ هستند. بدون وجود منیسک، غضروف زانو به سادگی دچار آسیب شده و موجب بروز آرتروز می شود. از دیگر تفاوتهای بین منیسک خارجی و منیسک داخلی این است که منیسک داخلی به رباط میانی متصل بوده که این امر باعث شده منیسک داخلی در جای خود محکم نگه داشته شود و بدین جهت پارگی منیسک خارجی شایع تر از پارگی منیسک داخلی می باشد.

از جمله دلایل پارگی منیسک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

پارگی منیسک اغلب در بازی ها یا حرکات ورزشی که لازم است به سرعت چرخید یا تغییر جهت داد، بروز می کند. زمانی که می چرخید اما هنوز پایتان روی زمین قرار گرفته، فشاری بسیار شدید بر منیسک وارد می شود. به ویژه هنگامی که زانوی شما خم شده باشد، در این وضعیت احتمال پارگی منیسک بسیار بالاست.

از دیگر دلایل پارگی منیسک اصابت ضربات ناگهانی به زانو می باشد، به ویژه وقتی که زانو کمی خم شده باشد. زمانی زانوی شما خم شده منیسک از زانو برجسته تر می شود به ویژه منیسک داخلی. زمانیکه زانوی شما خم است فشار به صورت غیر مستقیم بر منیسک وارد می شود لذا در این وضعیت احتمال آسیب دیدگی منیسک بالاست.

یکی دیگر از دلایل شایع پاره شدن منیسک بلند کردن وزنه های سنگین میباشد. زمانیکه وزنه سنگینی را بلند می کنید فشار بسیار زیادی روی منیسک اعمال می شود چیزی حدود 5 برابر وزن واقعی. در صورتیکه منیسک به علت افزایش سن فرسوده شود این وزن می تواند صدمه جدیدی به آن وارد کند.

اضافه وزن نیز ممکن است یکی دیگر از علل پارگی منیسک باشد. به علت وزن بیش از حدی که روی زانوهای افراد چاق است، منیسک سریع تر دچار فرسودگی خواهد شد که می تواند به مرور منجر به پارگی منیسک گردد.

از دیگر دلایل پارگی منیسک که شایع می باشد خم کردن شدید و ناگهانی زانوهاست. این اتفاق اغلب زمانی می افتد که در زمان راه رفتن یک قدم اشتباه بر می دارید. بدین جهت که زانو شدیداً خم می شود منیسک شما بین ساق پا و ران فشرده شده و امکان دارد دچار آسیب شود.

 

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

آسیب های منیسکمقالات

آسیب های منیسکپارگی منیسکدلایل شایع پاره شدن منیسکمنیسک خارجیمنیسک داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *