بیماری خار پاشنه

بیماری خار پاشنه : خار پاشنه زایده ای استخوانی می باشد که در استخوان پاشنه پا به وجود می آید. مچ پای انسان از 7 استخوان تشکیل شده که بزرگترین آنها، استخوان پاشنه است. برخی اوقات در این استخوان، یک زایده خار مانندی ایجاد می گردد که دردناک شده و ممکن است راه رفتن را مختل کند.

بیماری خار پاشنه کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

باید گفت مهم ترین دلیل ایجاد دردهای پاشنه، خار پاشنه می باشد؛ ولی باید گفت این درد به دلیل خار بوجود نمی آید؛ در حقیقت، عامل ایجاد درد همان چیزی است که موجب به وجود آمدن خار پاشنه هم هست. بیماری خار پاشنه بر اثر التهاب فاسیای کف پا بروز می کند.

فاسیای کف پا، باند پهنی است که در کف پا از پاشنه تا انگشت های پا امتداد می یابد. چنانچه به هر دلیلی، فاسیا دچار التهاب شود و این التهاب طولانی مدت باشد، ممکن است موجب رسوب کلسیم در مکان اتصال فاسیا به پاشنه پا گردد. این رسوب غیر عادی کلسیم، به صورت یک زایده کوچک خار مانندی می باشد که به آن خار پاشنه می گویند. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، در اثر کشیدگی فاسیا  ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: درد سیاتیک چیست؟

دلایل بروز

همانطور که اشاره کردیم، دلیل بروز بیماری خار پاشنه، وارد آمدن آسیب یا فشار به بافت پاشنه پا می باشد که موجب التهاب فاسیای کف پا و استخوانی شدن بست های کف پا خواهد شد. عوامل بسیار زیادی در ایجاد این عارضه مؤثرند که عبارتند از:

• ایستادن به مدت طولانی
  • افزایش ناگهانی وزن در دوره بارداری
  • اضافه وزن (بیماری خار پاشنه اغلب در اشخاص چاق بروز می کند.)
  • مشکلات بیومکانیک (ناهنجاری هایی که موجب راه رفتن غیر عادی می گردد.)
  • صافی کف پا
  • استفاده از کفش نامناسب (تنگ بودن کفش، پاشنه بسیار بلند کفش، کفش صاف و بدون پاشنه و …)
  • دویدن (باید گفت راه رفتن طولانی مدت کم تر از دویدن ضرر دارد.)
  • تورم مفاصل کف پا به هر علتی

علائم

بیماری خار پاشنه، معمولاً خود را با درد نشان می دهد. درد خار پاشنه، به شکل دردی مبهم می باشد ولی در برخی موارد هم به صورت دردی تیز احساس می شود و شخص اینگونه ابراز می کند که چیزی مثل سوزن درون پاشنه پایش وجود دارد که در اثر فشارهایی نظیر راه رفتن، درد شدت می یابد. مکان ایجاد درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن می باشد.

درد خار پاشنه در ابتدای صبح، پس از برخاستن از خواب و نیز پس از استراحت، شدیدتر است که با راه رفتن کمتر می شود. معمولاً این درد، پس از استراحت طولانی مدت در نخستین قدم، بسیار شدید است. حمل اشیاء سنگین وزن و راه رفتن روی سطوح ناهموار و سخت، شدت درد را بیشتر می کند. برخی اوقات هم با وسیع شدن زایده، درد خود به خود نیز ایجاد می شود طوریکه در حال استراحت هم از بین نمی رود. در برخی موارد که هنوز بیماری پیشرفتی نکرده، امکان دارد شخص هیچ علائمی نداشته نباشد و مشکل وی، به طور کاملاً اتفاقی در عکس ساده رادیولوژی نشان داده شود.

مراقبت های لازم در زمان ابتلا به بیماری خار پاشنه

با توجه به اینکه خار پاشنه به دلیل التهاب فاسیای کف پا و استخوانی شدن بست های کف پا ایجاد می شود می بایستی پس ازابتلا، اقدامات مراقبتی و محافظتی بیشتری را انجام داد تا این عارضه و بیماری و همچنین دردهای آن هر چه سریعتر بهبود یابد.

از آنجایی که هر گونه ایراد و مشکل در پاها به خصوص در ناحیه کف پا می تواند تمامی عملکرد وفعالیت های روزمره انسان را مختل کند بهتر است حتماً به توصیه های مراقبتی در زمان ابتلا به بیماری خار پاشنه توجه کنید تا سریعتر از عوارض و دردهای این بیماری رها شوید.

رعایت موارد مهم زیر ضروری می باشد:

• از پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه دار خودداری کنید و کفش های طبی با توصیه پزشک بپوشید
  • اگر کار خانه تان زیاد است بهتر است بیشتر کارها را در حالت نشسته روی زمین یا روی میز انجام دهید و بیش از اندازه سرپا نایستید.
  • تورم مفاصل کف پای خود را هرچه سریعتر درمان کنید
  • اگر دچار صافی کف پا هستید حتماً به پزشک مراجعه و از توصیه های ایشان و کفش های طبی استفاده کنید
  • حتماً برای کاهش اضافه وزن خود اقدامات جدی انجام دهید

خار پاشنهمقالات