گرفتگی عضلات کمر

خشکی و یا گرفتگی عضلات کمر نوعی انقباض غيرارادی و ناگهانی، يا خشكی غیرقابل‌ کنترل عضله در واکنش به فشار، ضعف، استفاده بیش از حد و يا درد عضلانی مربوط به يک اختلال يا صدمه می باشد. گرفتگی کمر معمولاً در نزدیکی نخاع يا ریشه‌ های عصبی كه به داخل يا خارج از نخاع منتهی می گردد، ایجاد میشود. این مشکل می ‌تواند باعث وارد آمدن فشار روی يكی از این اعصاب حساس شود، و نهایتاً منجر به ایجاد درد بسيار شدیدی گردد.

گرفتگی عضلات کمر کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیدلایل بروز

گرفتگی عضلات کمر می تواند به دلیل آسیب رسیدن به رباط ها، عضلات و تاندون ها در كمر ایجاد شود و يا به بیماری های پزشكی جدی ‌تری مربوط باشد. بلند کردن اشیای سنگین وزن يک دلیل شایع گرفتگی كمر می باشد. هر فعالیتی كه باعث اعمال فشار بیش ‌از اندازه روی رباط ‌ها و عضلات در قسمت تحتانی كمر شود، ممکن است منجر به ایجاد آسیب شود.

علائم

خشکی عضلات کمر و گرفتگی‌ عضلات اسکلتی شایع ‌ترین نوع گرفتگی می باشد که معمولاً به علت کم ‌آبی بدن، استفاده بیش ‌از اندازه و ناهنجاری ‌های الکترولیت بروز می کند. باید گفت گرفتگی به ‌طور ناگهانی روی می دهد و اغلب کوتاه ‌مدت و دردناک است. این عارضه ممکن است با كشش آرام عضله بهبود پیدا کند.

روش های درمان

روش های درمان گرفتگی عضلات کمر با توجه به شدت علائم و ميزان محدوديتی كه در انجام فعالیت‌ های روزانه ايجاد می کند، متفاوت است. در این مقاله به بعضی از روش های درمان غیرجراحی اشاره شده است:

طب سوزنی: طب سوزنی یک شیوه درمانی اثرگذار برای این عارضه محسوب می گردد. مکانیسم طب سوزنی، اثرات فراوان چشمگیری را روی بدن آشكار می سازد. لازم به ذکر است که طب سوزنی منجر به تحریک سیستم عصبی مرکزی- مغز و نخاع می گردد.

مانیپولاسیون (درمان دستی تنظیم فقرات): مانیپولاسیون در واقع دست‌ کاری علمی بافت های نرم بدن با هدف تنظيم اين بافتها می باشد که شامل تکنیک‌ های دستی وارد نمودن فشار متحرک یا ثابت، توقف و یا ايجاد حركت در بدن می شود.

حركات ورزشی کمر: درمان کامل و فوری حتی یک درد خفیف کمر از طریق انجام حرکات ورزشی کمر می تواند مانع از ایجاد مشکلات اساسی شود. هدف بسیار مهم از انجام تمرينات كششی كمر، حرکت ملایم کمر در تمامی محدوده‌ های حرکتی، تا افزایش حرکت در طول فعالیتهای روزانه میباشد.

درمان شاک ویو: این شیوه غیرتهاجمی بوده که در آن از امواج فشار برای رفع خشكی و گرفتگی عضلات کمر استفاده میشود. امواج صوتی انرژی بالا (امواج شوک) به بافتهای كمر یک نیروی مکانیکی وارد می نمایند. درمان شاک ‌ويو یک روش سرپایی است.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

گرفتگی عضلاتمقالات

حركات ورزشی کمردرمان شاک ویودلایل بروز گرفتگی و خشکی عضلات کمرروش های درمان گرفتگی و خشکی عضلات کمرطب سوزنیعلائم گرفتگی و خشکی عضلات کمرگرفتگی و خشکی عضلات کمرمانیپولاسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *