نرمی غضروف کشکک زانو

کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو نوعی بیماری شایع است که ناشی از استفاده بیش از اندازه عضو میباشد که به غضروف مفصلی جذب شوک زیر کشکک و شیار متصل به استخوان ران، صدمه می زند.

نرمی غضروف کشکک زانو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیاین عارضه غالباً در جوانان مشاهده می شود و اغلب با ورم و درد زانو وصف میشود. باید گفت درد با پایین و بالا رفتن از پله ها و یا نشستن طولانی ‌مدت شدیدتر خواهد شد.

افراد مبتلا به نرمی غضروف کشکک زانو امکان دارد در زمانی که زانوی خود را راست می‌ کنند یا خم می شوند متوجه ساییدگی یا صدای کلیک در زانو شوند. شایان توجه است که درمان‌ های محافظه کارانه مانند استفاده از کمپرس یخ و استراحت کردن می ‌تواند به بهبودی بیمار کمک نماید. البته به منظور التیام درد انجام فیزیوتراپی الزامی است.

روش های تشخیص

متخصص طب فیزیکی به منظور تشخیص عارضه نرمی غضروف کشکک زانو از بیمار در خصوص آسیب ها و دردی که از آن رنج میبرید سؤالاتی مطرح می کند. آنگاه وی بیمار را معاینه می کند و تاریخچه پزشکی وی را بررسی می نماید.

باید گفت پزشک در طول معاینه فیزیکی، بخش های گوناگون زانو را فشار داده و پا را در جهات مختلف حرکت می دهد تا علائم تندرنس یا احساس درد در حین لمس، ورم و درد را مشاهده کند. این کار به پزشک کمک میکند تا مشخص کند که چه شرایطی باعث ایجاد درد در بیمار شده است.

پزشک به منظور کمک به تأیید تشخیص خود امکان دارد تست اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی را تجویز نماید. این آزمایشات موجب می گردد پزشک جزئیات و میزان آسیب ‌دیدگی بیمار را بهتر درک کند. ضمن اینکه پزشک با استفاده از این آزمایش ها، مناسب ترین روش درمانی را تعیین می نماید.

دلایل بروز

نرمی غضروف کشکک زانو امکان دارد به علت اصابت ضربه ناگهانی به جلوی زانو مانند تصادف یا سقوط بروز کند. معمولاً این بیماری ناشی از فشار مکرر یا استفاده زیاد از عضو در طولانی مدت میباشد.

باید گفت انجام ورزشهایی که شامل پریدن یا دویدن در مسافت طولانی می شوند، اغلب می‌ توانند منشأ این تنش مضاعف باشند. شکستگی ها یا دررفتگی‌ های گذشته نیز می‌ توانند منجر به درد کشکک زانو گردند.

مشکلات زانومقالات

آسیب‌ های زانوتشخیص نرمی غضروف کشکک زانودرمان نرمی غضروف کشکک زانودلایل نرمی غضروف کشکک زانومتخصص طب فیزیکی و توانبخشی