عوارض روماتیسم ستون فقرات

در این مقاله در خصوص عوارض روماتیسم ستون فقرات اطلاعاتی در اختیارتان قرار داده می شود.

عوارض روماتیسم ستون فقرات کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیروماتیسم ستون فقرات نوعی آرتروز می باشد که مهره ‌ها و مفاصل ستون فقرات (مفاصل فاست) را تحت تأثیر قرار می دهد. رماتیسم ستون فقرات امکان دارد بخش های بیشتری از ستون فقرات نظیر ستون فقرات کمری، ستون فقرات صدری، ستون فقرات گردنی و همچنین استخوان‌ های خارجی (ساکروم، لگن) را درگیر کند.

روماتیسم ستون فقرات: روماتیسم ستون فقرات مانند انواع دیگر آرتروز موجب ایجاد درد و تورم می گردد. رماتیسم ستون فقرات در موارد حاد، سبب تشکیل استخوان‌ های جدید می شود که می ‌تواند مهره ‌های ستون فقرات را به یکدیگر متصل کند.

باید گفت درگیری مفاصل ساکرولیاک نوعی بیماری کلاسیک پیش ‌رونده می باشد. ستون فقرات در صورتیکه مهره‌ها یا استخوان‌ ها و مفاصل دیگر به هم بچسبند، بی حرکت و خشک می ‌شود. گاهی این بیماری می ‌تواند موجب تغییرات اساسی در وضعیت جسمی (مثلاً کیفوز که یک انحراف غیر طبیعی رو به ‌جلو در بخش فوقانی ستون فقرات می باشد) گردد.

شدت روماتیسم ستون فقرات در افراد مختلف بسیار متفاوت است. بعضی افراد دچار دردهای متناوب کمر می شوند و بعضی دیگر خشکی و درد شدیدی را در طولانی مدت تجربه می کنند. می توان گفت نشانه بارز این بیماری درد شدیدی است که در هنگام رفع علائم به صورت موقتی تسکین می یابد. رماتیسم ستون فقرات در مواردی سایر بخش های بدن نظیر چشم‌ ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

دلایل بروز

با اینکه تاکنون علت دقیق ابتلا به روماتیسم ستون فقرات مشخص نشده است ولیکن دانشمندان معتقدند که عوامل ژنتیکی در ابتلا به این عارضه نقش مهمی دارد.

عوارض روماتیسم ستون فقرات

به علت ابتلا به این عارضه ستون فقرات به تدریج به طرف جلو انحراف پیدا می کند. همچنین در افراد مبتلا به روماتیسم ستون فقرات احتمال نازک شدن و پوکی استخوان‌ بیشتر است که امکان دارد موجب شکستگی مهره‌ های ستون فقرات گردد. در کل علائم و عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری عبارتند از:

  • درد حین خم شدن و نشستن
  • خمیده شدن ستون فقرات
  • خشکی و اسپاسم کمر

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

مشکلات ستون فقراتمقالات

دلایل بروز روماتیسم ستون فقراتروماتیسم ستون فقراتعلائم روماتیسم ستون فقراتعوارض ناشی از ابتلا به روماتیسم ستون فقراتمشکلات ستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *