درمان قطعی خارپاشنه پا

استخوانی را که در قسمت پایین پاشنه پا رشد می کند و به سمت قوس پا هدایت می شود را خار پاشنه می گویند. خار پاشنه ممکن است در افراد دردی را ایجاد کند که باعث رنجش شود. بعضی از افراد به خاطر نداشتن درد و نبود علائم از آن بی خبر هستند ولی ممکن است خار پاشنه داشته باشند. برای درمان قطعی خارپاشنه پا باید نکاتی را رعایت کنید.

دلیل ابتلا به خارپاشنه

خارپاشنه علل مختلفی دارد که مهم ترین آن عبارتند از:

وزن زیاد و چاقی بیش از حد

دویدن و راه رفتن زیاد مخصوصا در سطوح سخت

راه رفتن غیر طبیعی یا غیر متعادل، که باعث ایجاد فشار بیش از حد در استخوان پاشنه، رباط و اعصاب می‌شود.

پوشیدن کفش‌های نامناسب، مخصوصا کسانی که دارای پشتیبانی قوس مناسب نیستند.

علائم ابتلا به خارپاشنه

فردی که به عارضه خارپاشنه مبتلا است، وقتی روی پای خود راه می رود، درد شدیدی دارد. و ممکن است هنگام راه رفتن و ایستادن درد را بیشتر احساس کند. مخصوصا بعد از اینکه از خواب بیدار می شود احساس درد در ناحیه پا می تواند از علت اصلی خارپاشنه باشد. اگرچه کشیدگی و سفتی رباط پلانتار فاسیا باعث بروز درد می‌شود و درد ایجاد شده به خار پاشنه مربوط نیست معمولاً در عکس برداری از پاشنه وجود این زائده استخوانی تشخیص داده می ‌‌شود و نشان می ‌‌دهد که آسیب دیدگی پا مدت زیادی باقی می ‌ماند.

آیا خار پاشنه خطرناک است

خار پاشنه ممکن است باعث درد شدید، سوزش، خارش یا حس گیر کردن چیزی در پاشنه شود. این درد معمولا در صبح هنگام بیدار شدن یا بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت بدتر می شود. خار پاشنه ممکن است باعث کاهش قدرت و حرکت پای شما شود و تاثیر منفی بر روی کارایی و کیفیت زندگی شما داشته باشد.

خار پاشنه خطرناک نبوده و معمولا با درمان های ساده و خانگی قابل کنترل است.

برخی از روش های درمان خار پاشنه عبارتند از:

کاهش فشار بر روی پای

شما باید از فعاليت های كه باعث درد يا التهاب می شوند، دوری كنيد و به پای خود استراحت بدهید. شما همچنین باید کفش های مناسب و راحت بپوشید و از تجهيزات پزشکی مثل زیره، تسمه، گچ و … استفاده کنید.

کاربرد دارو، گرما، سرما یا تزريق

شما می توانيد از داروهای ضد التهاب غير استروئيدی (NSAID) مثل آسپرين، ايبوپروفن يا ناپروكسن برای كاهش درد و التهاب استفاده كنيد. شما همچنین می توانيد از گرما يا سرما بر روي پای دردناك خود استفاده كنيد تا عضلات را آرام كرده و جريان خون را بهبود بخشيد.

انجام تمرینات و فيزيوتراپی

می توانيد تحت نظر يك فيزيوتراپ يك سری تمرينات را اجراء كنيد كه به افزايش انعطاف پذيری، قدرت و تعادل پای شما كمك كند. اين تمرينات ممكن است شامل كشش عضلات پا، پاشنه، ساق و زانو باشد. فيزيوتراپ همچنين می تواند از روش های ديگر مثل ماساژ، الكتروتراپی، شوك ويو تراپي و … برای بهبود وضعیت شما استفاده كند.

به طور خلاصه، خار پاشنه یک حالت پزشکی است که می تواند باعث درد و ناراحتی شان شود. اما با درمان مناسب، می توان از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرد.

روش های تشخیص خارپاشنه

برای تشخیص خار پاشنه، معمولا از روش های زیر استفاده می شود:

معاینه فیزیکی

پزشک با معاینه پای شما، علائم و نشانه های خار پاشنه را بررسی میکند. این علائم و نشانه ها ممکن است شامل درد، سوزش، خارش یا حس گیر کردن چیزی در پاشنه، کاهش قدرت و حرکت پای، ورم و قرمزی در نقطه التهاب باشند. پزشک همچنین ممکن است با فشار دادن به نقطه دردناک، شدت و محل درد را تعیین کند.

آزمایش های تصویربرداری

پزشک با استفاده از آزمایش های تصویربرداری، سونوگرافی، ام آر آی و … ساختار داخلی پای شما را بررسی می کند. این آزمایشها می تواند به شناسایی علت، شدت و محل التهاب یا وجود سایر مشکلات مثل شكستگی، توده، عفونت یا آسيب به استخوان ها يا بافت های نزديك به ستون فقرات کمک کنند.

خارپاشنه بر اثر چیست؟

خار پاشنه بر اثر رسوب کلسیم در پاشنه پا ایجاد می ‌شود. این رسوبات به مرور زمان و در اثر فشار و استرس زیاد به رباط‌ ها و لیگامان‌ های کف پا ایجاد می ‌شوند.

عوامل متعددی می ‌توانند در ایجاد خار پاشنه نقش داشته باشند، از جمله:

• فعالیت زیاد:دویدن، پریدن و فعالیت‌ های ورزشی که فشار زیادی به پاها وارد می ‌کنند، می ‌توانند خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش دهند.
  • پوشیدن کفش نامناسب:کفش‌ های نامناسب، مانند کفش‌ های بدون پاشنه یا کفش‌ هایی که قوس پا را به طور کامل پشتیبانی نمی‌ کنند، می‌ توانند فشار زیادی به پاشنه پا وارد کنند.
  • چاقی:اضافه وزن می‌ تواند فشار زیادی به پاها وارد کند و خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش دهد.
  • افزایش سن:با افزایش سن، رباط‌ ها و لیگامان‌ های پا ضعیف‌ تر می‌ شوند و احتمال ابتلا به خار پاشنه افزایش می ‌یابد.
  • مشکلات بیومکانیکی:مشکلاتی مانند صافی کف پا یا قوس بلند پا می ‌توانند فشار زیادی به پاشنه پا وارد کنند.
  • آرتروز:آرتروز می ‌تواند باعث التهاب و درد در پاشنه پا شود و خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش دهد.

علائم خار پاشنه عبارتند از:

• درد در پاشنه پا، به خصوص هنگام صبح یا بعد از بلند شدن از حالت نشسته
  • درد در هنگام راه رفتن یا دویدن
  • تورم و التهاب در پاشنه پا
  • وجود یک برجستگی استخوانی در پاشنه پا

درمان فوری خارپاشنه

خارپاشنه یک بیماری است که در آن یک توده استخوانی در زیر پاشنه پا رشد می کند و باعث درد و التهاب می شود. بنابراین به درمان فوری نیاز دارد.

برای درمان فوری خارپاشنه، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

• استراحت کامل پا و جلوگیری از فعالیت هایی که فشار روی پاشنه ایجاد می کنند.
  • استفاده از کفش های طبی، ارتز، یا کفی های مخصوص که حمایت بیشتری از پاشنه و قوس پا فراهم می کنند.
  • اعمال یخ، کمپرس سرد، یا آب گرم بر روی ناحیه دردناک برای کاهش التهاب و تورم
  • مصرف دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا آسپرین برای تسکین درد
  • استفاده از روغن های گیاهی، جوش شیرین، سرکه، گوجه فرنگی، یا کاکتوس بر روی خارپاشنه به عنوان درمان های خانگی

این روش ها می توانند به شما کمک کنند تا درد خارپاشنه را کاهش دهید و بهبودی سریع تری داشته باشید. اما اگر درد شما شدید یا مداوم باشد، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و روش های درمانی دیگری مانند تزریق، فیزیوتراپی، یا جراحی را در نظر بگیرید.

نکاتی برای درمان خارپاشنه

قبل از اینکه برای درمان قطعی خارپاشنه پا به دکتر ارتوپد مراجعه کنید، بهتر است روش های دیگری را هم قبل از مراجعه به دکتر انجام دهید.

ما در اینجا هفت روش از این درمان ها را برای شما نام برده و توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

کمپرس سرد

برای تسکین بافت ملتهب پاشنه پا، سرما درمانی بسیار تاثیر گذار است. استفاده از کمپرس سرد پوشیده شده از پارچه برای پاشنه پا گزینه مناسبی است

کفش واورتوز

مناسب بودن کفش ها در میزان فشاری که روی خار پاشنه قرار می گیرد، بسیار حائز اهمیت است.

آنچه که شما برای استاندارد های مورد نیاز یک کفش مناسب باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

تکیه گاه محکم پاشنه

انعطاف پذیری متوسط

پاشنه کمی بلند

همچنین شما می توانید با مراجعه کردن به کلینیک مورد نظر از اورتوز های آن برای درمان استفاده کنید.

داروهای بدون نسخه

برای تسکین درد و ناراحتی پاشنه پا می توانید از داروهای ضد التهاب بدون نسخه استفاده کنید که این داروها عبارتند از:

آسپرین

ایبوپروفن

ناپروکسن500

کشش ها

برای کاهش فشار بر روی خار پاشنه می توانید حرکات کششی انجام دهید که این حرکات کششی عبارتند از:

خم کردن پا

کشیدن کشاله پا

سونو گرافی کرایول(سنگ شکن)

متخصصان طب اطفال و متخصصان فیزیوتراپی اکثرا این روش درمان را که ترکیب کاربرد انرژی الکترومغناطیسی و سرمادرمانی است را ارائه می دهند.

تزریق کرتیکو استروئید و اوزون تراپی» تزریق اوزون، درمانی بسیار موثر است که نقش اساسی ای در درمان خار پاشنه دارد.

همچنین تزریق کرتیکو استروئید می تواند به افراد مبتلا به خار استخوان کمک کند اما به علت اینکه تزریق هرچه بیشتر استروئید می تواند باعث پارگی تاندون شود، تعداد دفعات دریافتی شما محدود است.

استفاده از اسپلینت مخصوص

یکی از راه های درمان خارپاشنه پوشیدن اسپلینت مخصوص است که البته بیشتر شب باید پوشید. پوشیدن این نوع اسپلینت باعث می ‌‌شود که از سفت شدن بافت‌ ها در طول شبانه روز جلوگیری گردد. البته در اوایل زمان استفاده از اسپلینت ممکن است دچار ناراحتی و احساس درد شوید اما در صورتی که زمان بیشتری از ان بگذرد، موثر خواهد بود. استفاده از اسپلینت مخصوص شب بسیار مفید است زیرا به کشش رباط پلانتار فاسیا کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی روش درمانی است که هم قبل از جراحی و هم بعد از جراحی برای درمان خارپاشنه موثر است. متخصص فیزیوتراپ یک برنامه ورزشی تخصصی را برای شما طراحی می کند که شامل موارد زیر می ‌باشد:

• کشش پلانتار فاسیا، عضله نعلی و عضله دوقلو
  • ماساژ درمانی
  • کمپرس یخ
  • کنترل درد
  • تقویت عضلات داخلی پا
  • پوشیدن کفش مناسب
  • دنبال کردن یک برنامه ورزشی فعال

در صورتی که مجبور به جراحی شدید، فیزیوتراپی پس از جراحی به منظور کاهش درد و تورم ضروری است و به شما کمک می ‌کند زودتر سرپا شوید.

در صورت نتیجه نگرفتن از روش های قبلی، عمل جراحی پیشنهاد می شود.

البته ممکن است خارپاشنه بعد از جراحی هم برگردد که مشخص شدن این مسئله به زمان زیادی احتیاج دارد.

چنانچه از مشکل خار پاشنه رنج می برید می توانید از متخصصان کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی مشاوره بگیرید. این مرکز با در اختیار داشتن کادر تخصصی و جدیدترین دستگاه های روز دنیا هم اکنون به عنوان یکی از مجهزترین مرکز توانبخشی در ایران آماده ارائه خدمات تخصصی به شما عزیزان است.

علائم خار پاشنهمقالات

ارتوپدارتوکین تراپیاوزون تراپیاوزون درمانیتکارتراپیخارپاشنهطب فیزیکی و توانبخشی