بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون نوعی اختلال مزمن (طولانی مدت یا مداوم) در قسمتی از مغز می باشد. این عارضه معمولاً بر شیوه هماهنگی حرکات عضلات به وسیله مغز در بخش های گوناگون بدن اثرگذار است.

بیماری پارکینسون کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیاز جمله علائم اصلی پارکینسون می توان به مواردی نظیر کندی حرکت، سفتی عضلات و تکان خوردن (لرزش) اشاره نمود. معمولاًعلائم به مرور شدیدتر می ‌شوند. درمان معمولاً برای چند سال علائم را از بین خواهد برد.

این بیماری اغلب ارثی نبوده و می ‌تواند هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد. با این وجود، ممکن است عوامل ژنتیکی در تعداد کمی از اشخاصی که پیش از سن پنجاه سالگی به پارکینسون مبتلا می‌ شوند، دخیل باشد.

علائم

سلولهای مغزی و اعصاب، که در بیماری پارکینسون درگیر می شوند، معمولاً به ایجاد حرکات هماهنگ و صاف ماهیچه‌ ها کمک می ‌کنند. در نتیجه، سه علامت شایع پارکینسون که به مرور توسعه می یابند به شرح ذیل می باشند:

لرزش: لرزش در این عارضه شایع است ولیکن همیشه روی نمی‌ دهد. این مشکل اغلب بازوها، دست ها، انگشتها و شست ‌ها را درگیر می کند ولی ممکن است بر دیگر بخش های بدن نیز تأثیر بگذارد، و اغلب زمانی قابل توجه است که بیمار در حال استراحت است. امکان دارد اوقاتی که فرد هیجانی یا مضطرب است، علائم شدیدتر شود.

کندی در حرکت: به طور مثال، امکان دارد برای برخاستن از روی صندلی یا پیاده روی به تلاش و تقلای بیشتری نیاز باشد. دیر یا زود، این افراد از یک الگوی پیاده روی خاص پیروی می کنند؛ این درواقع نوعی لخ لخ راه رفتن می باشد که با راحت شروع کردن، چرخیدن و متوقف کردن مشکل دارد.

سفتی عضلات: ممکن است سختی یا سفتی ماهیچه‌ ها و عضلات  نیز شدیدتر شود. ضمناً حین راه رفتن، دست ‌ها زیاد تکان نمی‌ خورند.

برخی دیگر از علائم بیماری پارکینسون عبارتند از:

• ممکن است گفتار یکنواخت و آهسته شود.
  • افزایش تمایل به افتادن و ایجاد مشکل در حفظ تعادل و ایستادن
  • ایجاد مشکل در انجام حرکات ظریف مثل بستن دکمه‌ های پیراهن یا بستن بند کفش ‌ها

روش های درمان

نخست زمانیکه علائم بیمار خفیف هستند، امکان دارد نیازی به درمان نباشد. پزشک ممکن است هر چند وقت یک‌ بار شما را معاینه کند تا بتواند پیشرفت بیماری را کنترل نماید. از جمله روش های درمان این بیماری در طب فیزیکی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• ورزش درمانی
  • دارودرمانی
  • فیزیوتراپی
  • ماساژدرمانی: سفتی و اسپاسم عضلات علائم شایع در اشخاص مبتلا به بیماری پارکینسون می باشد که با ماساژدرمانی کاهش پیدا می کند.
  • طب سوزنی: این روش علائم این بیماری را کاهش خواهد داد.

گرفتگی عضلاتمقالات

درمان سفتی و اسپاسم عضلاتروش های درمان بیماری پارکینسونسفتی و اسپاسم عضلاتطب سوزنیعلائم بیماری پارکینسون