اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات : به انحراف جانبی ستون فقرات، اسکولیوز گفته می شود. چنانچه این انحراف در سنین پایین و پیش از بلوغ معالجه نشود، فرصت را برای درمان از دست می دهیم. ضمن اینکه در صورت عدم درمان اسکولیوز، مشکلاتی در نخاع ایجاد خواهد شد.

اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیتاکنون دلیل بروز اسکولیوز به طور دقیق مشخص نشده ولی در برخی موارد به دلیل عوامل ژنیکی بروز می کند. اسکولیوز در صورتی که به موقع و در سنین پایین تشخیص داده شود، از طریق انجام حرکات اصلاحی، حرکت درمانی و بکارگیری از اورتز (آتل های مخصوص ستون فقرات) معالجه می شود.

علائم اسکولیوز

از جمله علائم علائم اسکولیوز عبارتند از:

• برآمدگی استخوان کتف از پشت
  • شانه های نابرابر
  • متمایل بودن بدن به یک سمت آن
  • یکدست نبودن خط کمر

در اکثر موارد با مشاهده این علائم توسط والدین، این عارضه تشخیص داده می شود.
پزشک به منظور معاینه و بررسی بیشتر و تعیین نوع انحراف، از اشعه ایکس استفاده می نماید و دلیل انحراف ستون فقرات و میزان انحنا را به صورت دقیق تشخیص میدهد.

انواع اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

اسکولیوز آیدیوپاتیک: شایع ترین نوع اسکولیوز می باشد.

اسکولیوز نوزادی آیدیوپاتیک: این نوع در سنین زیر 3 سال شایع می باشد. باید گفت پسران بیشتر دچار این نوع اسکولیوز می ‎شوند.

اسکولیوز آیدیوپاتیک کودکان: اغلب بین سنین ۳ الی ۱۰ سال روی می دهد. دختران بیشتر دچار این نوع اسکولیوز می ‌شوند.

اسکولیوز نوجوانان: احتمال ابتلا به این نوع اسکولیوز پیش از دوره نوجوانی و در زمان جهش رشدی بیشتر است و اغلب دختران بیشتر در خطر هستند.

اسکولیوز بزرگسالان: این نوع بسیار نادر است و دلیل بروز آن مشکلات مفصلی می باشد.

دلایل بروز اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

اسکولیوز مادرزادی

بیماری های عصبی عضلانی

طول پا: احتمال ابتلا به این عارضه در صورت یکسان نبودن طول پاها بیشتر است.

ژن‌ها: به نظر می رسد که حداقل یک ژن در بروز اسکولیوز نقش داشته باشد.

سایر عوامل: حمل کوله پشتی، نشستن یا ایستادن در حالت نامناسب و بعضی از آسیب دیدگی ها.

روش های درمان

درمان قطعی این عارضه مستلزم همکاری خود بیمار می باشد. از جمله درمان های طبی این بیماری عبارتند از: استفاده از قوزبند، تغییر عادت در طرز نشستن غلط، فیزیوتراپی به منظور برطرف نمودن ضعف عضلات ستون فقرات که میتواند عامل ایجاد کننده باشد.

برای‌ رفع درد و ناراحتی خفیف‌ ناشی‌ از عوارض‌ اسکولیوز و عدم‌ تعادل‌ عضلات‌ می ‌توان‌ از داروهایی نطیر استامینوفن و یا آسپیرین استفاده‌ نمود.

در خصوص کودکانی‌ که‌ به‌ درمان‌ بیشتری‌ نیاز دارند اغلب استفاده‌ از بریس‌ طبی‌ پشت‌ (برخی اوقات برای‌ چندین‌ سال‌) توصیه‌ می ‌شود. باید گفت انواع‌ جدیدتر بریس‌ بعد از پوشیدن کمتر در ظاهر قابل‌ مشاهده‌ هستند و فرد می تواند مانند افراد عادی‌ لباس‌ بپوشد.

مشکلات ستون فقراتمقالات

اسکولیوز آیدیوپاتیکاسکولیوز آیدیوپاتیک کودکاناسکولیوز بزرگسالاناسکولیوز مادرزادیاسکولیوز نوجواناندرمان اسکولیوزدلایل بروز اسکولیوزعلائم اسکولیوز