بیماری آرتروز گردن

بیماری آرتروز گردن : مفاصل فاست در ستون فقرات گردنی هم ممکن است دقیقاً همانند ستون فقرات کمری دچار فرسودگی شده و موجب بروز آرتروز گردن شود. آرتروز گردن و یا عارضه خرابی مفاصل گردن از جمله اصطلاحات معادلیست که برای اشاره به بیماری استئوآرتروز ستون فقرات گردنی به کار می رود.

بیماری آرتروز گردن کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیآناتومی

ستون فقرات هر فردی از 24 قطعه استخوان به اسم مهره تشکیل می شود که این مهره‌ ها روی هم قرار دارند و به یکدیگر متصل شده‌ اند. با متصل شدن این قطعات به یکدیگر، یک کانالی در بین آنها ایجاد می گردد که وظیفه جای دادن و حفاظت از نخاع را عهده دار است. 7 مهره کوچکی که در ابتدای ستون فقرات و در قاعده جمجمه قرار گرفته اند، ستون فقرات گردنی را به وجود می آورند. در بیماری آرتروز گردن این هفت مهره کوچک گردنی درگیر می شوند.

بیشتر بخوانید: بیماری آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟

مهم‌ ترین علائم آرتروز گردن عبارتند از:

• گرفتگی و درد گردن که در صبحگاه حین بیدار شدن شدیدتر است و بعد از برخاستن و حرکت کردن بهبود می یابد.
  • دردی که از گردن به طرف شانه یا بین تیغه شانه‌ ها (دنده‌ها) در کمر منتشر می شود.
  • احساس تق تق کردن گردن یا صدا دادن گردن در زمان چرخاندن آن
  • درد گردن به همراه سر درد به خصوص درد در قسمت پشت سر
  • درد گردن که شدت آن در اواخر شب افزایش می یابد.

دلایل و عوامل خطرزا برای بیماری آرتروز گردن

با گذشت زمان و افزایش سن، دیسک‌ های ستون فقرات ما میزان بیشتری از آب خود را از دست داده و دچار خشکی و فرسودگی می ‌شوند. این شرایط موجب می گردد که حجم دیسک کاهش یافته و از جای خود بیرون بزند. ممکن است مفاصل فاست در قسمت ستون فقرات گردنی هم فرسوده شده و منجر به تنگ شدن فضای مفصل در قسمت گردن شود. ضمن اینکه امکان دارد زائده‌های استخوانی در دیسک‌ها و مفاصلی که دچار این بیماری می ‌شوند، ایجاد گردد. دیگر عواملی که می ‌تواند خطر ایجاد درد و آرتروز گردن را بیشتر کند، عبارتند از:

• سابقه آسیب ‌دیدگی یا مصدومیت از قسمت گردن
  • مصرف سیگار
  • عوامل ارثی
  • فشار کاری
  • استرس و افسردگی

آرتروزمقالات

بیماری استئوآرتروز ستون فقرات گردنیدلایل بروز آرتروز گردندیسک‌ های ستون فقراتعلائم آرتروز گردنعوامل خطرزا برای بیماری آرتروز گردن