آسیب ‌های سر

آسیب ‌های سر از آسیب به جمجمه و مغز تا آسیب دیدگی پوست سر متفاوت می باشند. این آسیب ‌ها امکان دارد باعث بروز یک ورم یا کبودی ساده شوند و یا منجر به ضربه‌ های مغزی شدید گردند.

آسیب ‌های سر کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیاز جمله آسیب‌ های شایع سر میتوان به مواردی نظیر التهاب و زخم پوست سر، ضربه‌ مغزی و شکستگی‌ های جمجمه اشاره نمود.

لازم به ذکر است که علائم و روش‌ های درمانی این آسیب ‌ها بسیار متفاوت میباشد که به شدت و علت بروز آسیب بستگی دارند.

امکان دارد آسیب‌ های سر بسته یا باز باشند. آسیب ‌های باز موجب پارگی پوست سر، شکسته شدن استخوان جمجمه شده که نهایتاً مغز را درگیر می کنند. آسیب بسته به آسیب ‌هایی می گویند که منجر به شکستگی جمجمه‌ فرد نشوند.

در صورت بروز آسیب ‌های شدید سر، به منظور بهبود عملکرد مغز اغلب نیاز به توانبخشی خواهید داشت. باید گفت نوع توانبخشی با توجه به اعمالی که به علت آسیب دیدگی مختل شده ‌اند، تعیین خواهد شد.

شایان ذکر است کسانی که دچار آسیب‌ های مغزی می ‌شوند به منظور بازیابی توانایی‌ هایی نظیر حرکت می بایست نزد متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه نمایند.

علل بروز آسیب ‌های سر

در کل آسیبهای سر را به دو دسته اصلی بسته و باز تقسیم می ‌کنند. این آسیب ها ممکن است ناشی از حرکات ناگهانی باشند و یا در اثر اصابت ضربه به سر روی دهند.

آسیبهای ناشی از حرکات ناگهانی و تکان خوردن اغلب در نوزادان و کودکان اتفاق می افتند؛ اما به طور کلی اگر فردی تحت تأثیر حرکات شدید قرار گیرد دچار این آسیبها می شود.

معمولاً آسیب های ناشی از وارد شدن ضربه به سر در اثر عوامل زیر روی می دهند:

  • حوادث ورزشی
  • سقوط و زمین خوردن
  • تصادفات رانندگی
  • برخورد فیزیکی

باید گفت اغلب استخوان جمجمه از بروز آسیبهای جدی مغز پیشگیری می نماید. بنابراین آسیب های شدید به سر غالباً موجب آسیب های ستون فقرات نیز می شوند.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

آسیب ‌های سرمقالات

آسیب های ستون فقراتشکستگی‌ های جمجمهضربه مغزیعلل بروز آسیب ‌های سرمتخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *