علائم قفل شدن زانو

علائم قفل شدن زانو : زمانی که شما نتوانید زانوی خود را راست یا خم کنید، این وضعیت به عنوان قفل شدن زانو شناخته می‌ شود. امکان دارد احساس کنید که زانوهایتان گیر کرده و قادر نیستید آن را حرکت دهید لذا تلاش می کنید زانوهای خود را تکان دهید تا آنرا به حالت سابق خود برگردانید.

علائم قفل شدن زانو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیشایان ذکر است دو نوع اصلی از قفل شدن زانو وجود دارد؛ یکی وضعیتی است که در زمان قفل شدن، دردی شدید در زانو ایجاد می شود و دامنه حرکتی مفصل زانو کاهش می یابد. در نوع دوم قفل شدن زانو به دلیل ممانعت مکانیکی روی می دهد و حرکت نرم زانو را دچار اختلال می کند.

نشانه ها و علائم قفل شدن زانو

درد شدید زانو زمان کشیدن مفصل زانو، از جمله علائم قفل شدن زانو می باشد.

تب به دلیل ایجاد عفونت و یا آبسه در مفصل زانو

انعطاف زانو در زانوی قفل ‌شده در موقعیتی ثابت و معمولاً در زاویه ۴۵ درجه باقی می ‌ماند.

اغلب با قفل شدن زانو ایستادن بر روی پای صدمه دیده دشوار خواهد شد.

نشانه رفلکس گیرافتادگی استامپ که در پارگی رباط صلیبی قدامی مشاهده می شود (از جمله علائم گیرافتادگی رباط صليبی قدامی می باشد که یکی از دلایل قفل شدن زانو است).

صدای اصطکاک و خرد شدن یکی از علائم قفل شدن زانو است. حرکت مفصل زانو به علت اصطکاک قطعه ای از منیسک پاره شده که در مفصل درگیر شده است، تولید صدا می کند. باید گفت این صدای سایش با درد شدیدی همراه است.

روش های تشخیص

برخی اوقات به منظور مشخص شدن عاملی که باعث شده زانو خم نشود، انجام آزمایش می ‌تواند مفید باشد. لازم به ذکر است که گرفتن اشعه ایکس از مفصل زانو می ‌تواند شکستگی‌ ها و تورم درون مفصل و قطعات استخوان شل و آویزان را نشان دهد.

در صورتی که اشعه ایکس به پزشک برای تشخیص مشکل بیمار کمکی نکرد امکان دارد آزمایشی به نام ام آر آی مفید باشد. به طور کلی ام آر آی مشکلات تاندون ها، غضروف و لیگامان (رباط) را نشان می ‌دهد.

مشکلات زانومقالات

آب آوردن زانوزانو دردقفل شدن زانومتخصص طب فیزیکی و توانبخشیمشکلات زانو