قوس و گودی کمر

قوس و گودی کمر : يک ستون فقرات نرمال و طبیعی، از بغل يا پشت به شکل مستقيم و صاف دیده می شود. ولی اگر لوردوزيس يا گودی کمر در آن ایجاد شده باشد، استخوانها يا مهره های بخش پایين آن انحنایی به طرف جلو خواهند داشت. در اين صورت شخص دچار گودی یا قوس کمر خواهد شد.

قوس و گودی کمر کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

دلایل بروز

باید گفت آکوندروپلاسی و اسپونديلوليستزيس (لغزش مهره) دو عامل مهم هستند که موجب ایجاد گودی کمر می شوند. ولیکن این عارضه ممکن است در اثر سایر عوامل از جمله اختلالات مادرزادی مهره ها، وضعيت نادرست بدن در حین راه رفتن، نشستن و ایستادن، عمل جراحی کمر، بيماری های لگن، بيماری های عصبی-عضلانی و يا بيماری های مفصل ران نيز بروز کند.

علائم

قوس و گودی کمر ممکن است در هر فردی با علائم متفاوتی همراه باشد. اصلی ترين مشخصه کلينيکی گودی کمر، برجستگی باسن‌ ها است. ممکن است علائم گودی کمر در هر فردی با توجه به نقایص ديگری که همراه با آن وجود دارد، متفاوت باشد. اين نقايص می تواند شامل دیسپلازی نمو مفصل لگن، دیستروفی ماهيچه‌ ای و بيماری های عصبی- ماهيچه ‌ای باشد.

علائم گودی کمر امکان دارد شبیه به علائم سایر اختلالات و عوارض مربوط به ستون فقرات باشد و یا ناشی از یک عفونت یا مصدومیت باشد. لذا همواره می بایست جهت تشخیص دقیق و قطعی درد ناشی از گودی کمر نزد یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

از جمله روش های درمان قوس و گودی کمر می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بریس ها: بریس‌ ها یک شیوه کاملاً غیر تهاجمی و ایمن است که جهت بهبود وضعیت فعلی ستون فقرات و پیشگیری از ایجاد عوارض شدیدتر در آینده به کار می رود.

درمان دستی: شیوه های سنتی مثل درمان دستی هم می‌ تواند در رفع عوارضی از جمله اسکولیوز آیدیوپاتیک (کجی یا انحراف ستون فقرات)، گودی کمر و قوز کمر مفید باشد.

انجام حرکات ورزشی: ورزش ‌هایی را که پزشکتان برای بهبود وضعیت شما تجویز کرده است، می بایست به دقت انجام دهید.

تزریق اوزون: خاصیت واکنش ‌پذیری شدید اوزون سبب القای سلول‌ های قسمت ستون فقرات می گردد و آن ها را وادار می ‌کند تا سلول های ناقص و ضعیفی که موجب ایجاد قوس و گودی کمر شده ‌اند را حذف نمایند. بدین ترتیب بدن می ‌تواند کار بهبود و ترمیم خود را به شکل بهتری انجام دهد.

گودی کمرمقالات

تزریق اوزون برای درمان گودی کمردلایل بروز قوس کمرروش های درمان قوس کمرعلائم قوس کمرگودی و قوس کمر