دلایل بروز آرتروز شانه

دلایل بروز آرتروز شانه : آرتروز شانه دردناک است و انجام فعالیتهایی نظیر بلند کردن ظرفهای سنگین وزن از کابینتهای بالایی، پرتاب کردن توپ و یا حتی گرفتن فرمان ماشین را برای بیماران دشوار می سازد. باید گفت شانه تقریباً در تمامی حرکات دست درگیر می ‌شود لذا حرکات دردناک شانه بر همه فعالیتهای روزانه شخص اثرگذار است.

دلایل بروز آرتروز شانه کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیآرتروز شانه یک بیماری دیژنراتیو مفصلی می باشد که دارای دو مرحله اولیه است:

1. غضروف در مفاصل تحلیل میرود.
2. رشد غیر طبیعی استخوانی که به عنوان خار استخوان یا استئوپاتی شناخته می شود در مفصل روی می دهد.

عوامل ارثی یا ژنتیکی نیز در تحلیل غضروف شانه نقش دارند ولیکن این بیماری اغلب بعد از آسیب دیدگی (گاهی اوقات زودتر از موعد معمول) با ضربات جزئی طولانی مدت به علت استفاده زیاد از مفصل نیز بروز می کند. باید گفت تحلیل رفتن غضروف نهایتاً موجب می گردد که عملکرد مفصل مختل شده و دچار درد و عدم انعطاف گردد.

دلایل بروز آرتروز شانه : تاکنون علت دقیق بروز آرتروز شانه مشخص نشده است ولی اکثر افراد حداقل در اثر یکی از عوامل ذیل به آرتروز شانه مبتلا شده اند.

آسیب مزمن و فشار روی مفصل شانه: شانه کسانی که سبک زندگی یا شغل آنان ایجاب می کند که مدت طولانی، اشیاء و اجسامی را پرتاب کنند یا بالای سر خود نگه دارند یا فعالیتهایی نظیر بریدن چوب و یا استفاده از چکش بادی داشته باشند در معرض آسیب های جزئی مکرر در مفصل هستند لذا احتمال بروز آرتروز شانه در این افراد زیاد است.

آسیب دیدگی مفصل شانه: شکستگی استخوان، دررفتگی (چنانچه سر شکسته استخوان از سوکت خود خارج شود) یا آسیب های جدی ‌تر و انجام عمل های جراحی می‌ توانند به شانه صدمه بزنند و نهایتاً باعث بروز آرتروز شانه شوند.

جنسیت: ابتلا به آرتروز شانه در بین خانم ها شایع ‌تر می باشد.

سابقه خانوادگی: با اینکه تاکنون علت اثرگذاری عوامل ارثی در بروز این بیماری مشخص نشده است ولیکن احتمال ابتلا به آرتروز شانه در خانمی که مادرش دچار آرتروز شانه شده است بیش از دیگر بانوانی است که مادرشان به این عارضه مبتلا نبوده اند.

افزایش سن: بیماری آرتروز شانه معمولاً در اشخاص بالای 50 سال مشاهده می‌ شود. شیوع علائم آرتروز با افزایش سن بیشتر میشود چرا که با گذشت زمان، مفصل شانه دچار سایش و فرسودگی می شود و غضروف آن تحلیل می رود و انعطاف‌ پذیری خود را از دست می‌ دهد.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

آرتروزمقالات

آرتروز شانهآسیب دیدگی مفصل شانهآسیب مزمن و فشار روی مفصل شانهعلائم آرتروز شانهمراحل آرتروز شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *