درد مچ دست

درد مچ دست به دلایل متعددی بروز می کند. درد در قسمت مچ دست امکان دارد به علت آسیب ناگهانی ناشی از رگ به رگ شدن یا کشیدگی عضلات ایجاد گردد یا ممکن است در اثر اعمال فشارهای مکرر بر مچ، سندرم تونل کارپال و یا آرتروز بروز کند.

درد مچ دست کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی دلایل بروز

سندرم تونل کارپ: تونل کارپال به لوله ای در مچ دست گفته میشود که عصب میانی را در بر گرفته است. عصب میانی وظیفه حس رسانی به انگشت شست، انگشتهای میانی، اشاره و نیمی از انگشت سوم و نیز بخشی از کف دست که منتهی به انگشت شست میگردد را برعهده دارد.

چنانچه مچ دست در وضعیت نامناسبی قرار گیرد، فضای کافی برای عصب مدیان وجود نخواهد داشت بدین ترتیب به عصب مذکور فشار وارد میشود. همچنین زمانی که تونل کارپال آسیب می بیند و دچار التهاب میشود، به عصب میانی نیز صدمه وارد شده و منجر به خارش و سوزش، گز گز و مور مور شدن، بی حسی، درد و ضعف انگشتها می شود.

معمولاً درد مچ دست در شب هنگام افزایش می یابد و علت آن این است که افراد معمولاً شب مچ دست را در حالت خم به طرف جلو نگاه می دارند و این امر موجب درگیری بیشتر عصب میانی در تونل کارپال خواهد شد.

در صورتیکه این  بیماری نادیده گرفته شود، با گذشت زمان عضلات مچ دست ضعیف و لاغر شده و فرد احساس ضعف در دست می کند بطوریکه گاهی ممکن است اجسام از دست بیمار بیفتد.

درد در مچ دست به علت آسیب ناگهانی مچ دست: معمولاً آسیبهای ناگهانی مچ دست زمانی روی می دهند که فرد مستقیماً بر روی دست خود بیفتید. این ضربه میتواند موجب رگ به رگ شدن یا حتی شکستگی استخوانهای مچ دست و یا کف دست شود.

ایجاد درد در مچ دست به علت اعمال فشارهای تکراری: انجام فعالیتهای بیش از حد توان فرد که موجب حرکات طولانی مدت و تکراری مچ دست باشد، میتواند منجر به التهاب بافت نرم عضلات و تاندونهای اطراف مفصل مچ گردد.

علائم

از جمله علائم ابتلا به درد مچ دست عبارتند از: احساس درد، گزگز در انگشت شست، میانی و اشاره و کرختی دست.

اغلب این علائم در بیمار شب هنگام شدت یافته و با حرکات سنگین و تکراری دست تشدید میگردد. ضمناً ضعف حرکتی در مفصل مچ دست و عدم توان انجام حرکات دقیق نظیر سوزن نخ کردن در این افراد مشاهده می شود.

روش های درمان

  • استفاده از مچ بند به خصوص شب هنگام
  • درمان دارویی
  • پرهیز از انجام فعالیتهای سنگین، تکراری و مداوم
  • طب سوزنی
  • فیزیوتراپی
  • لیزر درمانی
  • تزریق استروئید
  • اوزون تراپی

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

مشکلات دست و پامقالات

اوزون تراپیدرمان درد مچ دستدلایل بروز درد مچ دستطب سوزنیعلائم ابتلا به درد مچ دست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *