درد انگشت شست پا

علل بسیاری برای درد انگشت شست پا وجود دارند؛ که در این مقاله به بحث پیرامون دلایل مختلف این مشکل می پردازیم.

درد انگشت شست پا کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادینقرس

نقرس یک وضعیت پزشکی می باشد که موجب تجمع اسید اوریک و ایجاد بلورهایی می گردد. این بلورها در مفاصل و به ویژه در شست پا تجمع می یابند. این وضعیت می ‌تواند سبب درد شست پا،‌ گرما و ناراحتی شود به طوری که بیماران مبتلا به نقرس در راه رفتن دچار مشکل می شوند.

آسیب دیدگی

آسیب دیدگی یکی از شایع ترین علل درد مفصل شست پا می باشد. یک قدم اشتباه می تواند موجب وارد شدن یک ضربه به انگشت های پا شود. این شرایط می ‌تواند منجر به کبودی تا شکستن شود که هر دو می ‌توانند روی مفصل شست پا اثرگذار باشند.

قوز شست پا

قوز شست پا یک برجستگی سخت می باشد که به علت بدشکلی مفصل شست پا بروز می کند. این برآمدگی می تواند به ویژه حین پوشیدن کفش شست پا را به طرف دیگر انگشتان فشار دهد.

آرتریت

آرتریت نوعی اختلال است که روی مفاصل اثر می گذارد و می ‌تواند موجب درد انگشت شست پا ، تورم و محدودیت حرکت گردد. در این مورد باید گفت آرتروز عامل اصلی بوده که معمولاً در شست پا ایجاد می ‌شود. آرتروز موجب تحلیل غضروف شست پا میشود که بیمار با حرکت دادن آن دچار مشکل و درد می شود. اغلب آرتروز با ایجاد یک آسیب در شست پا مرتبط می باشد.

انگشت چمنی

انگشت چمنی یک آسیب دیدگی شایع در هر ورزشی است که به علت کوبیده شدن مکرر انگشت پا به انتهای کفش در حین توقف سریع روی می دهد. این عارضه معمولاً در بازیکنان فوتبال بروز می کند.

سزاموئیدیت

سزاموئیدیت در صورتی بروز می کند که دو استخوان سزاموئید در زیر ناحیه شست پا دچار التهاب می ‌شوند. این التهاب موجب درد انگشت شست پا و محدودیت حرکت مفصل خواهد شد. این شرایط اغلب ناشی از ضربه به استخوانهای سزاموئید می باشد به ویژه اگر این ضربه تکرار شود. معمولاً ضربه ناشی از ایستادن طولانی مدت روی انگشت ها یا نوک انگشتان می ‌باشد که اغلب در بازیکنان بسکتبال یا رقصندگان باله روی می دهد.

روشهای درمان

  • استفاده از کفش ‌های مناسب
  • دارودرمانی
  • ماساژ درمانی
  • فیزیوتراپی
  • تمرینات ورزشی مخصوص
  • گرما و یخ: موارد زیادی که می‌ توانند موجب درد انگشت شست پا شوند به سادگی با استفاده از یخ (به منظور کاهش تورم) و گرما (‌برای کمک به گردش خون و حرکت مفصل) برطرف می شوند. این اقدامات به ویژه برای درد ناشی از سزاموئیدیت و انگشت چمنی مؤثر هستند.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

مشکلات پامقالات

انگشت چمنیبیماری نقرسروشهای درمان درد انگشت شست پاسزاموئیدیتقوز شست پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *