تنیس البو

تنیس البو : تنیس البو یا آرنج تنیس بازان شایع ترین دلیل درد آرنج است. درد اغلب در ناحیه خارجی آرنج ایجاد می شود. دلیل این نام گذاری شیوع فراوان این عارضه در بین تنیس بازان می باشد. elbow به معنی آرنج است لذا می توان این عارضه را به صورت تحت اللفظی آرنج تنیس بازان نامید. باید گفت این بیماری در بسیاری از ورزشها به ویژه آنهایی که با راکت انجام می شوند مشاهده می شود.

تنیس البو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیعلل بروز

تنیس البو در اثر التهاب تاندون بروز می کند. تاندون عضلاتی که در ناحیه خارجی ساعد قرار گرفته و باعث حرکات مچ و انگشت های دست می شوند و در بالای ساعد به سطح خارجی آرنج می چسبند. این ها عضلات اکستانسور و سوپیناتور ساعد می باشند.

مکان دقیق اتصال این تاندونها سطح خارجی پایین ترین بخش استخوان بازو می باشد. در اثر حرکات تکراری که با قدرت زیاد انجام می شوند (به طور مثال ضربه های مکرری که یک تنیس باز با راکت به توپ وارد می کند.) مکان اتصال این تاندونها به استخوان تحت کشش شدیدی قرار می گیرد.

به مرور زمان صدماتی به صورت پارگی های میکروسکوپی در این قسمت ایجاد می شود و واکنش بدن به این صدمات به صورت درد و التهاب ظاهر می گردد. مکان اتصال این تاندون ها روی یک برجستگی به اسم اپی کندیل خارجی است.

با خم و راست شدن پی در پی آرنج، تاندون های مذکور روی این برجستگی استخوانی به جلو و عقب می روند و این حرکت در طولانی مدت می تواند باعث آسیب تاندون شود.

هرچند این عارضه به تنیس بازان منتسب شده است اما اغلب در زنان خانه دار و افرادی که با دست کارهای سنگین انجام می دهند بروز می کند.

در بسیاری از مشاغل مانند لوله کشی، نقاشی ساختمان، تعمیرکار اتومبیل، نجاری، قصابی و آشپزی احتمال این آسیب وجود دارد. سن بیشتر بیماران بین ۳۰ الی ۵۰ سال می باشد.

علائم

علائم تنیس البو اغلب به مرور زمان ظاهر می شود و در طی چند ماه وخیم می شود. این عارضه به طور معمول با ضربه ها یا آسیب منفردی شروع نمی شود. مهم ترین نشانه بیماری درد و احساس سوزش در بخش خارجی آرنج می باشد.

به طور معمول قدرت مشت کردن دست نیز کاهش می یابد. علائم اغلب با فعالیت های ساعد مانند چرخاندن یک آچار یا گرفتن یک راکت، چرخانن دستگیره در، سفت کردن شیر آب، چای ریختن و یا دست دادن شدیدتر می شود.

بیماری بیشتر در دست غالب که معمولاً دست راست است بروز می کند. پزشک ممکن است برای افتراق بیماری از علل دیگری که میتوانند دردهای مشابهی ایجاد کنند از رادیوگرافی ساده و یا ام آر آی و یا الکترومیوگرافی استفاده نماید.

درمان

در 90 درصد موارد تنیس البو بدون جراحی درمان می شود. برای درمان از شیوه های زیر استفاده می شود.

تغییر در طرز استفاده از وسایل: به طور مثال تغییر اندازه راكت یا سفتی نخهای آن می تواند از میزان درد بکاهد.

استراحت: لازم است از انجام فعالیت ها و حرکات ورزشی شدید بدنی كه درد را بیشتر می کند پرهیز نمود.

فیزیوتراپی: به صورت انجام نرمش های كششی و تقویت كننده ساعد و بکارگیری از اولتراسوند  یا ماساژ یخ و یا تحریك عضلات می تواند در بهبود افراد مؤثر باشد.

دارو: مصرف داروهای ضد التهاب مانند ناپروكسن یا سلكوكسیب مفید است.

بریس: بریس های مخصوصی كه دور ناحیه فوقانی ساعد را می گیرند می توانند باعث استراحت تاندون و عضلات و تسکین درد شوند.

شاک ویو تراپی: به صورت ارسال امواج صوتی به قسمت آرنج از طریق دستگاه های مخصوص می باشد.

بیشتر بخوانید: درمان خار پاشنه با شاک ویو چگونه صورت می گیرد؟

تنیس البومقالات

درمان تنیس البوشاک ویو تراپیشایع ترین دلیل درد آرنجعلائم تنیس البوعلل بروز تنیس البو