آسیب رباط زانو

در این مقاله به بحث پیرامون آسیب رباط زانو پرداخته می شود. در زانو چهار رباط مهم وجود دارد که ممکن است در اثر عواملی آسیب ببینند. رباط‌ های زانو امکان دارد به دلیل بروز آسیب و حوادث دچار پارگی و یا کشیدگی شوند.

آسیب رباط زانو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیپارگی رباط‌ ها به‌ صورت کامل و یا جزئی روی می دهد. پارگی کامل زمانی که رباط به طور کامل پاره شود اتفاق می ‌افتد و پارگی جزئی در صورتی روی می دهد که بعضی از الیاف ‌های تشکیل دهنده رباط دچار پارگی شوند.

علائم

از جمله علائم آسیب رباط زانو عبارتند از: تورم، درد، کبودی، حساسیت به لمس زانو و کاهش حرکات در زانو. ممکن است این آسیب باعث ناپایداری مفاصل زانو و نهایتاً منجر به ایجاد اختلال در راه‌ رفتن یا اصطلاحاً لنگان لنگان رفتن گردد. روش درمان رباط زانو با توجه به نوع رباط صدمه دیده و حرکات و فعالیت بیمار تعیین می شود.

دلایل بروز

  • حرکت و کشیدگی بیش از حد زانو: این مشکل امکان دارد حین افتادن پیش آید مثلاً افتادن ناشیانه در حین ورزش کردن و یا پس از یک حرکت ناگهانی
  • اصابت ضربه مستقیم به زانو و یا با زانو ضربه زدن

آسیب دیدگی رباط جانبی میانی در زانو

رباط جانبی میانی امکان دارد در هر گروه سنی و در هر ورزشی صدمه ببیند. به طور مثال در ورزش راگبی و یا تکل زدن در فوتبال زمانی که پا بیش از حد کشیده می شود و ضربه می‌ بیند ممکن است رباط جانبی میانی دچار آسیب شود.

آسیب دیدگی رباط جانبی کناری

باید گفت این عارضه در مقایسه با آسیب رباط جانبی میانی خیلی شایع نیست. دلیل این مسئله این است که معمولاً پای مقابل از اصابت ضربه به داخل زانو جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که اغلب اصابت ضربه مستقیم به داخل زانو باعث آسیب رباط جانبی کناری می شود.

برخی ‌اوقات مثلاً در طول ورزش راگبی و یا تکل زدن در فوتبال زمانی که پا بیش از اندازه به جلو کشیده می‌ شود در صورتی که امکان محافظت پای مقابل نباشد، رباط جانبی کناری آسیب می بیند.

آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی

عوامل گوناگونی امکان دارد سبب پارگی رباط صلیبی خلفی شود. مثلاً اصابت جلوی زانو به داشبورد ماشین در حوادث رانندگی ممکن است باعث عقب رفتن قسمت بالای ساق پا در محل مفصل زانو شود و نهایتاً رباط صلیبی خلفی صدمه ببیند. گاهی در مسابقات فوتبال افتادن روی زمین با زانوی خمیده و یا اصابت ضربه از جلو به زانو در صورتیکه پا کاملاً به جلو کشیده شده، می تواند موجب بروز چنین عارضه ‌ای شود.

آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی

این عارضه غالباً در رشته های ورزشی پرتحرک همچون تنیس، فوتبال، اسکی و بسکتبال روی می دهد. عوامل گوناگونی از قبیل با زانو به زمین خوردن یا چرخش سریع زانو در جهت مخالف در حالیکه زانو کمی خم است ممکن است منجر به پارگی رباط صلیبی قدامی در زانو گردد.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

مشکلات زانومقالات

آسیب دیدگی رباط جانبی کناری در زانوآسیب دیدگی رباط جانبی میانی در زانوآسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی در زانوآسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی در زانودلایل بروز آسیب رباط زانوعلائم آسیب رباط زانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *