آسیبهای رباط صلیبی زانو جلویی و خلفی

آسیبهای رباط صلیبی زانو جلویی و خلفی : پارگی‌ های رباط صلیبی خلفی (PCL) و رباط صلیبی جلویی (ACL) جزو شایع‌ ترین آسیب‌ های زانو، به ویژه در ورزشکاران، می باشد.  ACLو PCL دو عدد از چهار رباطی هستند که ثبات زانو را حفظ نموده و به آن اجازه می دهند بدون رفتن به طرفین، به جلو و عقب حرکت کند.

آسیبهای رباط صلیبی زانو جلویی و خلفی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی رباط صلیبی جلویی، که در مرکز زانو و دقیقاً جلوی رباط صلیبی خلفی واقع است، از جلو رفتن بیش از حد استخوان ساق (تیبیا) پیشگیری می نماید، ولی PCL مانع از عقب رفتن بیش از حد آن می شود. این دو رباط به طور ضربدری از روی یکدیگر عبور نموده، و در کنار MCL و   LCL ثبات مفصل زانو را حفظ می نمایند.

معمولاً شایعترین آسیبهای رباط صلیبی زانو جلویی و خلفی ، کشیدگی رباط زانو می باشد تا پارگی، البته این رباط ‌ها دچار پارگی‌ های کامل و جزئی نیز می ‌شوند. اغلب در صورتی که آسیب ‌دیدگی شدید باشد، دیگر غضروف ها و رباط‌ ‌های درون زانو نیز آسیب می بینند.

دلایل بروز

معمولاً کشیدگی ها و پارگی های ACL و PCL در صورتی روی می دهند که مفصل زانو ناگهان می‌ پیچد، مثل زمانیکه زانو با قدرت و به طور ناگهانی متوقف شده و یا تغییر جهت می‌ دهد در حالیکه پا همچنان به طور عمود روی زمین قرار دارد. آسیب ‌های رباط صلیبی جلویی، علاوه بر پیچش ناگهانی زانو، می توانند در حین یک فرود بد در حین پرش، کاهش ناگهانی سرعت، چرخش، تغییر جهت یا به علت یک برخورد مستقیم مثل تکل شدن در فوتبال نیز روی دهند.

ولی، رباط صلیبی خلفی معمولاً زمانی دچار آسیب می شود که جلوی زانو با قدرت و به طور ناگهانی با یک جسم برخورد کند یا زانو بیش از اندازه باز شود مثل برخورد زانو با داشبورد در تصادفات رانندگی.‌ آسیب ‌های ACL اغلب در زمان ورزش کردن اتفاق می افتند و لزوماً نیازمند برخورد فیزیکی نیستند، در صورتی که PCL معمولاً در اثر برخوردها و یا ضربات پرقدرت دچار آسیب می شود.

علائم

اغلب حین پاره شدن ACL یا PCL، فرد دچار ورم و درد جزئی تا شدید می‌ شود. در آسیب‌های رباط صلیبی جلویی، شخص دقیقاً پس از وقوع آسیب دیدگی، دچار زانو درد می‌ شود، در صورتی که ورم زانو طی 4 تا 12 ساعت ایجاد می شود. در آسیب ‌های PCL درد در قسمت جلو یا سمت داخلی زانو احساس می ‌شود.

در این وضعیت زانو دچار بی ‌ثباتی شده و در طول فعالیت‌ های روزمره یا ورزشی خالی می ‌کند. ضمن اینکه، فرد در قسمت زانو دچار کاهش حرکت و یا بی ثباتی نیز می شود.

بیشتر پارگی‌ های رباط، به همراه یک صدای تق یا احساس خالی کردن زانو می باشد.

بی ‌ثباتی زانو اغلب در پارگی‌های ACL روی می دهد تا پارگی‌های  .PCL

بیشتر بخوانید: زانو درد چگونه درمان می شود؟

درمان آسیبهای رباط صلیبی زانو جلویی و خلفی : درمان پارگی‌ های ACL و PCL تا حدودی به میزان آسیب ‌دیدگی و فعالیت‌ هایی که عموماً انجام می ‌دهید بستگی دارد. چنانچه نیازی به عملکرد کامل این رباط‌ ها ندارید یا رباط‌ ها به طور کامل پاره نشده‌اند و یا دچار بی‌ ثباتی یا درد قابل توجهی در زانو نشده‌اید، نیازی به انجام جراحی نخواهید داشت.

از جمله روشهای درمان این عارضه عبارتند از:

  • درمان‌ های دستی
  • ابزار کمکی: در این وضعیت برای بیمار بریس که از زانو پشتیبانی می ‌کند و چوب زیر بغل، که بخشی از وزن بدن را از روی زانوی صدمه دیده بر می‌ دارد برای بیمار تجویز می ‌شود.
  • تزریق اوزون
  • انجام حرکات ورزشی

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

آسیب‌ های زانومقالات

آسیب‌ های زانوپارگی‌ های رباط صلیبی زانو خلفی و جلوییدرمان آسیبهای رباط صلیبی زانو خلفی و جلوییدلایل بروز آسیبهای رباط صلیبی زانو خلفی و جلوییعلائم آسیبهای رباط صلیبی زانو خلفی و جلویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *