دلایل قفل شدن زانو

در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد دلایل قفل شدن زانو در اختیارتان قرار می دهیم.

دلایل قفل شدن زانو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیزمانیکه دچار پارگی مینیسک زانو باشید، زانوی شما به قفل کردن تمایل پیدا میکند. مینیسک ‌ها حلقه ‌های غضروفی درون مفصل زانو می باشند که به زانو در جذب ضربه های شدیدی که به آن اصابت می کند، کمک می ‌کنند. منیسک به دو دلیل عمده امکان دارد دچار پارگی شود: بر اثر آسیبهای شدید زانو و یا به علت تحلیل رفتن آن با گذشت زمان.

باید گفت زمانی عامل بازدارنده مکانیکی ایجاد می‌ گردد که یک چیز فیزیکی مانند تکه‌ ای از منیسک، داخل زانو گیر کرده باشد و منجر به قفل شدن زانو گردد.

اغلب این نوع از قفل‌ شدگی وقتی ایجاد می شود که قطعات استخوانی یا غضروف شل شده، مفصل زانو را بند آورده باشد یا مسدود کرده باشد.

انحراف در راستای عضلات و استخوانها که به دلیل آسیب دیدگی یا کشیدگی عضلات روی داده، می ‌تواند باعث بروز این بیماری شود. امکان دارد در هر دو حالت زانو یخ ‌زده و خشک شود که این وضعیت همراه با درد شدیدی است. به منظور درمان قفل شدن زانو، شناسایی دلیل ایجاد علائم اولیه اهمیت فراوانی دارد.

غضروفی که استخوان‌ های زانو را احاطه کرده، امکان دارد به مرور زمان پاره و فرسوده ‌شود. بافت غضروف در مفصل زانو ممکن است گیر کند که این وضعیت موجب می گردد خم کردن پا غیرممکن شود. چنانچه غضروف کاملاً فرسوده شود این احتمال که قطعات استخوان خرد شده در مفصل گرفتار ‌شود، وجود دارد؛ این وضعیت به عنوان استئوکوندریت دیسکان شناخته می شود.

از دیگر دلایل قفل شدن زانو میتوان به مواردی نظیر دررفتگی کشکک زانو و یا وجود قطعات آزاد و رها در اطراف زانو اشاره نمود.

در بیماران مبتلا به التهاب مفاصل زانو، قفل شدن مفصل زانو منجر به ایجاد درد شدید ناشی از محدودیت حرکت زانو می گردد. آرتروز زانو و کهولت سن، احتمال قفل شدن زانو را بیشتر می کند.

عوارض پس از انجام جراحی از جمله دلایل قفل شدن زانو می باشد. برخی اوقات با کسب نتیجه مطلوب عمل جراحی، بازسازی رباط صلیبی قدامی زانو منجر به قفل شدن آن می گردد.

باید گفت قفل شدن زانو باعث ایجاد درد می شود، ضمناً امکان دارد موجب التهاب زانو نیز شود.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

مشکلات زانومقالات

پارگی مینیسک زانودرمان قفل شدن زانوعلائم قفل شدن زانوقفل شدن زانومتخصص طب فیزیکی و توانبخشیمشکلات زانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *