شکستگی لگن

شکستگی لگن نامی کلی برای طیف وسیعی از شکستگی ها در ناحیه لگن خاصره است که می تواند در هر سنی بر اثر عوامل بسیار مختلفی ایجاد شود اما شیوع آن در سنین بالا بیشتر است. این عارضه می تواند پس از ایجاد، عوارض بسیار زیاد و متنوعی را بر فرد تحمیل نماید که برخی از آنها می توانند بسیار سخت باشند.

شکستگی لگن

علت شکستگی لگن

شکستگی در ناحیه لگن می تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد اما مهمترین و عمده ترین این دلایل عبارتند از:
– ضربه های ناگهانی به ناحیه لگن مانند تصادفات، ضرب و جرح و…
– افتادن از ارتفاع
– بی توجهی در زمان استحمام و افتادن در حمام
پوکی استخوان در سنین بالا (که می تواند ایجاد و ادامه این عارضه را بسیار بیشتر شدت بخشد)

زنان بیشتر در معرض خطر شکستـگی لگـن

برخی عوامل می توانند درصد و آمار شکستگی های مختلف در ناحیه لگن خاصره را به شدت افزایش دهند که یکی از آنها حاملگی های مکرر و شیردادن به فرزند است. مادران چنانچه صاحب چندین فرزند در مدت زمان کوتاهی شوند همین امر می تواند منجر به کاهش میزان کلسیم مفید در بدن آنها و نهایتاً کاهش توده استخوانی در مادران گردد.
نتیجۀ چنین حالتی می تواند شکستگی راحتتر در ناحیه لگن با ضربه ها و فشارهای بسیار ضعیف باشد.
در نتیجه توصیه می شود چه در زمان بارداری و چه قبل و بعد از آن، حتماً میزان کلسیم موجود در تغذیه و البته ویتامین D بدن خود را چک کنید زیرا این دو مکمل یکدیگر در جذب بهتر هستند.

انواع شکستگی لگن

با توجه به اینکه این نوع شـکستگی می تواند نواحی مختلفی از لگن خاصره را درگیر نماید در نتیجه می تواند انواع مختلفی از آن را ذکر نمود:
– شکستگی استابولوم
– شکستگی حلقه لگنی
– شکستگی مفصل ران
– شکستگی سر استخوان ران

شکستگی استابولوم

شکستگی استابولوم یکی از مهم ترین و حساس ترین شکستگی ها در بین انواع شکستگی است. این نوع از شکستگی لگن در استخوان های ایلیوم، ایسکیوم و پوبیس ایجاد می شود و نوع شکستگی آن به شکلی ست که شکستگی به داخل حفره استابولوم خواهد رفت.

شکستگی استابولوم پس از ایجاد شدن بایستی به درستی و با دقت جااندازی شود و متخصصین بایستی دقیقاً قطعات شکسته شده را طوری سرجای خود ثابت کنند که کوچک ترین ناهماهنگی نسبت به قبل وجود نداشته باشد. این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که اگر قطعات به درستی سرجای خود ثابت نشوند همین موضوع می تواند به مرور و پس از گذشت چند ماه سبب تخریب مفصل ران شود.

اهمیت این نوع شکستگی و درست جاانداختن قطعات در حدی ست که شکستگی استابولوم و درست جا انداختن آن به عنوان یک زیر شاخه فوق تخصصی در ارتوپدی محسوب می شود.

همچنین در صورت شکستگی لگن به این شکل و جاانداختن با مقداری اشتباه، ممکن است همین قطعات استخوان های ناهماهنگ سبب ایجاد آرتروز و ساییدگی مفصل ران بیمار شوند. در واقع همین دلایل بسیار مهم است که شکستگی استابولوم را از سایر شکستگی های ریز و درشت در ناحیه لگن مجزا می کند.

توصیه های مراقبتی مهم برای جلوگیری از شکستگی لگن

با توجه به خطر ایجاد شـکستگی های لگن در هر سنی و به خصوص در سنین بالا، توصیه می شود از همان اولین سال های زندگی هر فردی به تغذیه مناسب همراه با میزان کلسیم فراوان برای ایجاد تراکم استخوانی بالا اهمیت داده شود. همچنین ادامه این روند یعنی استفاده از انواع مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست و همچنین در صورت لزوم استفاده از قرص کلسیم برای تامین نیاز بدن به کلسیم نیز به شدت مورد تاکید می باشد.
در کنار این شرایط، ورزش منظم و همیشگی می تواند یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد سلامتی و قوای جسمی بسیار بالا در زنان و مردان شده و با ایجاد تراکم استخوانی بالا و قدرتمند از ایجاد هر نوع شکستـگی لگـن جلوگیری نماید.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

مشکلات مفصل لگنمقالات

تکارتراپیتکارتراپی زانومفصل لگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *