متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی : طب فیزیکی و توانبخشی Physical Medicine and Rehabilitation یکی از رشته ‌های پزشکی تخصصی بالینی به شمار می آید که به بررسی، شناسایی، پیشگیری، درمان و ارائه شیوه های توانبخشی برای اشخاص ناتوان (impairment) و معلولیت شناختی و فیزیکی (disability) در تمامی سنین می ‌پردازد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

دکتر احمد محمودابادی:راجب اوزون تراپی بیشتر بدانید

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی از طریق تزریق ‌های تشخیصی و درمانی، روش های دارویی و فیزیکی (ورزش های درمانی، طب مانیپولاسیون و استفاده از مدالیته‌ ها) و شیوه های طب الکترودیاگنوز در افراد دچار وضعیت ‌های وخیم و شرایط محدود کننده عملکرد و ناتوان کننده به تشخیص، درمان و تجویز روش های توان بخشی می پردازند و بر پیشگیری از عوارض ناشی از معلولیت‌ ها تأکید می نمایند.

برای چه بیماری هایی به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه می کنیم؟

فعالیت متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی شامل موارد زیر است:

توان بخشی سیستم عصبی شامل بیماران آسیب نخاعی، سکته و آسیب مغزی، ام اس، فلج مغزی کودکان

توان بخشی سیستم قلبی ریوی شامل بیماران سکته قلبی، نارسایی قلبی، آسم و سایر بیماری های ریوی

توانبخشی ارتوپدی شامل جراحی های بعد از شکستگی

توانبخشی اطفال شامل بیماری های عضلانی کودکان یا بیماری همراه با تولد کودکان که مانع از حرکت فیزیکی می شود.

لازم به ذکر است متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در تشخیص، درمان و توانبخشی موارد فوق در کنار سایر متخصصان از جمله متخصصین مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، جراح ارتوپد، قلب و عروق و روانپزشکی و … هستند و اصولا توانبخشی به صورت فردی امکان پذیر نبوده و کارها باید به صورت تیمی و چند تخصصی انجام شود.

نقش متخصص طب فیزیک در درمان بیماری ها

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی با بررسی و معاینه بیمار می توانند علت درد و بیماری را تشخیص دهند. هدف متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی بازگرداندن قدرت تحرک و عملکرد طبیعی در بیماران آسیب دیده، مبتلا به بیماری‌ها و اختلالات است.

متخصص طب فیزیکی در توانبخشی بیمار نقش مهمی ایفا می‌کند، زیرا می‌توانند از روش‌ های غیر جراحی برای درمان آسیب و بیماری و مدیریت درد استفاده کنند. مثلا می توانند برای کاهش درد و تسکین آن و بهبود عملکرد داروهای مسکن و کمکی تجویز کنند. همچنین می توانند برای بهبود عملکرد، تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری، و ابزار کمکی مانند بریس و صندلی چرخدار تجویز کنند . برای کسانی که نیاز به انجام عمل جراحی دارند، مشاوره با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی قبل و بعد از جراحی می ‌تواند در سرعت بخشیدن به بهبود و کاهش استرس کمک شایانی بکند.

همانطور که بیان شد یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بر سلامت عملکرد تمرکز می‌کند، و بر همین اساس درمان بیمار را با برنامه ای تخصصی انجام می دهد. مثلا اگر بیمار در بالارفتن از پله مشکل داشته باشد، برنامه درمانی او از سایر بیماران متفاوت است.

حیطه عملکرد متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

تشخیص و درمان درد

تشخیص و درمان درد به ویژه دردهای مفصلی، عضلانی و استخوانی از جمله کمر درد، اختلالات دیسک، آرتروز و صدمات ورزشی. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی جراح نیستند و سعی می کنند که بیمار را در حد امکان بدون جراحی درمان کنند.

توانبخشی بیمارانی که دچار اختلال عملکرد شده اند

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به کمک دیگر اعضای تیم توان بخشی (کاردرمان، فیزیوتراپیست و …) سعی می کند بیمار را به زندگی عادی بازگرداند. در برخی موارد اختلال عملکرد به قدری شدید است که بیمار به طور کامل بهبود پیدا نمی کند و پزشک در تلاش است که حداقل زندگی مستقلی برای فرد فراهم نماید.

بررسی های نوار عصب و عضله

یک شیوه تشخیصی می باشد که به خصوص در شناسایی و رفع اختلالات اعصاب محیطی اهمیت فراوانی دارد. به طور مثال مور مور و گزگز دست‌ ها ممکن است به دلیل درگیری عصبی به اسم عصب مدیان در مچ دست ایجاد شود یا به دلیل اختلال اعصاب محیطی کل بدن باشد و یا از فشار روی اعصاب گردنی ناشی شود. با انجام نوار عصب و عضله می توان این مشکلات را از یکدیگر افتراق داد و برای درمان از روشی مناسب استفاده نمود.

متخصصان این رشته قادر به تشخیص، درمان و ارائه شیوه های توان بخشی برای اختلالات و ناتوانی های اسکلتی، عصبی، عضلانی و ناتوانی دیگر سیستم‌ ها و اداره طولانی مدت افراد معلول می باشند. ضمن اینکه این متخصصین هدایت و رهبری تیم‌ های توانبخشی چندرشته‌ ای را به منظور ایجاد حداکثر بهبود عملکرد روانی، فیزیکی، شغلی و اجتماعی در اشخاصی که توان آنان در اثر درد، تروما، بیماری و نواقص مادرزادی محدود شده است را بر عهده دارند.

از جمله وظایف متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تشخیص درست و درمان درد
  • درمان بدون جراحی
  • جلوگیری از ایجاد اختلالات
  • بازیابی حداکثر عملکرد از دست رفته ‌ی فرد به علت آسیب ها، بیماری، جراحت و…

بعد از مشخص شدن علت بیماری، یک برنامه ی درمانی منظم به وسیله پزشک ارائه می گردد. این برنامه درمانی می تواند به وسیله یک تیم پزشکی از جمله متخصص طب فیزیکی، ارتوپد، متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپیست و پزشکان سلامت اجرا شود.

هزینه درمان توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

برای اینکه این متخصص بتواند بهترین نوع درمان را برای درمان مشکلات متعدد بیماران تجویز و اجرا نماید لازم است در ابتدا تشخیص صحیحی نسبت به بیماری داشته و سپس نسبت به درمان آن اقدام نماید. تمامی این مراحل نیازمند صرف هزینه هایی از طرف بیماران است که البته با توجه به استفاده از انواع بیمه های حمایتی، عموماً مشکل خاصی از لحاظ هزینه ها وجود ندارد.

هزینه درمان توسط متخصص طب فیزییک بستگی به نوع بیماری و اختلال حرکتی در بیمار دارد. گاهی این بیماری ها به شکلی محدود در بیمار وجود دارد که می توان فقط با یک جلسه ویزیت و معاینه و همچنین تجویز و توصیه برخی روش ها به سرعت به سمت بهبودی حرکت کرد در نتیجه، هزینه درمان در چنین شرایطی بسیار کم و محدود خواهد بود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

در برخی موارد متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با توجه به بیماری هایی مانند اختلالات اعصاب محیطی لازم است از آزمایشات مختلفی مثل تست نوار عصب و عضله نیز استفاده کند که انجام این آزمایشات با توجه به نرخ های مصوب انجام خواهد شد.

در واقع هزینه درمان توسط این متخصصین بستگی به نوع بیماری، اختلال و شدت آن دارد که بهتر است پس از مراجعه حضوری به متخصص و مشاوره ومعاینه نسبت به آنها اطلاعات دقیق تری کسب نمایید.

 روش های درمانی متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی

فیزیوتراپی

ورزش درمانی

تزریق در مفاصل و عضلات نرم

اوزون درمانی

تجویز کفش های طبی، ویلچر، اسپلینت و سایر تجهیزات پزشکی

طب سوزنی

تزریق بوتاکس

چه زمانی لازم است به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم یا اختلالات زیر را دارید، سریعا به یک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

ضعف عضلانی در بدن

مشکلات حرکتی همچون اسپاسم عضلانی و احساس خشکی در مفاصل که باعث ایجاد اختلال در انجام کارهای روزمره شما می شود.

اختلالت ذهنی مانند از دست دادن حافظه، گیج شدن و عدم تمرکز

احساس درد یا سندرم های دردناک

در کنار این علائم اگر شرایط زیر را دارید نیز باید به متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید.

در گذشته عمل جراحی انجام داده اید که دوره ریکاوری آن بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است.

سنتان زیاد یا چاقی مفرط دارید و در اثر آن نمی توانید فعالیت روزانه خود را داشته باشید و عمدتا بی تحرک هستید.

آسیبی در گذشته دیده اید که به خاطر آن دچار اختلالات مزمن شده اید و عملکرد حرکتی آن محدود شده است.

در گذشته دچار بیماری هایی شده اید که سیستم عصبی شما را درگیر خود کرده است. مانند سکته مغزی، دیابت و …

فرزند شما دچار بیماری های فلج مغزی یا انحراف ستون فقرات از بدو تولد دارد.

 

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تفاوت طب فیزیکی و فیزیوتراپی

متخصص طب فیزیکی نه تنها صرفا از روش فیزیوتراپی برای درمان بیمارن استفاده نمی کند بلکه روش های دیگری همچون دانش نورولوژیکی و ارتوپدی را نیز در دستور کار خود قرار می دهد. همچنین می توانند عکسبرداری نوین همچون ام آر آی و الکترومیگرام ها را نیز انجام دهند. تجویز دارو توسط هیچکدام از متخصصین طب فیزیکی و فیزیوتراپی انجام نمی شود. آن ها صرفا بیماری را تشخیص می دهند و به بهبود درد و بازتوانی حرکتی بیمار کمک می کنند. متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی درمان را به صورت واقعی و تاثیرگذار انجام می دهند و در روش های درمانی خود از شرایطی مانند گرما، سرما و تحریک الکتریکی و … استفاده می کنند. متخصصان فیزیوتراپی همچنین ممکن است سایر بیماری‌ها (عوارض جانبی مشترک) را که بیمار دارد به صورت همزمان با برنامهٔ توانبخشی درمان کنند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی تشخیص و درمان بیماری ها به روش های به روز و با تجهیزات پیشرفته پزشکی انجام می شود و پس از مدت کوتاهی نتایج دوره درمان شما را شگفت زده خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم جهت بهبود عملکرد حرکتی و سرعت در بازیابی سلامتی خود به این کلینیک طب فیزیکی مراجعه نمایید. در این کلینیک تخصصی همچنین خدمات تکارتراپی، ارتوکین و اوزون تراپی نیز انجام می شود.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

 

طب فیزیکی و توانبخشیمقالات

اوزون درمانیدرمان دردهای مفصلیروش های توانبخشی برای ناتوانی های عضلانیطب فیزیکی و توانبخشینوار عصب و عضلهوظایف متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *