لیزر پرتوان

همان طور که از نام لیزر پرتوان مشهود است این دستگاه جزو انواع لیزرهای پرتوان در فیزوتراپی می باشد. توان خروجی این نوع لیزر بین 1 تا 12000 مگاوات است که این رقم تقریباً 24 برابر لیزر کم توان می باشد. ضمن اینکه عمق نفوذ این لیزر بیش از چهار سانتی متر بوده که این خود هشت برابر لیزر کم توان می باشد. این عمق نفوذ زیاد و توان بالا، این نوع لیزر را به روشی مناسب برای اصلاحات عضلات عمقی و ترمیم و افزایش گردش خون، تبدیل کرده است.

لیزر پرتوان کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

هم اکنون در بسیاری از شرایطی که بکارگیری از لیزر کم توان ممکن نباشد لیزر پرتوان به کار می رود. به دلیل توان بالای دستگاه لیزر پرتوان، زمان استفاده از دستگاه کاهش یافته و باعث می شود که در تعداد جلسات کمتر، نتیجه ی دلخواه حاصل شود. این در حالی است که این زمان برای هر جلسه ی لیزر کم توان تقریباً به 60 الی 120 دقیقه می رسید.

لیزر پرتوان و مزایای آن

لیزر پرتوان یکی از مدالیته های پرکاربرد و غیرتهاجمی شناخته می شود که امروزه به دلیل محبوبیت بالایی که دارد طرفداران زیادی نیز کسب کرده است. از جمله مهم ترین موارد کاربرد لیزر پرتوان در فیزیوتراپی درمان اختلال و آسیب های سیستم اسکلتی _ عضلانی است. لیزر اشعه ای از جنس نور است که می تواند سبب انتقال انرژی به بافت های بدن شود.

درمان هایی که توسط اشعه لیزر صورت می گیرد، میزان انرژی در دسترس سلول ها را برای سوخت و ساز بدن ترمیم می کند. و روند بهبودی را افزایش می دهد. تحریک سوخت و ساز نیز به بازسازی سلول ها کمک می کند.

استفاده از لیزر پرتوان در تسکین سریع دردهایی که با سایر روش های درمانی بهبود نیافته اند موثر است. اگر لیزر درمانی توسط متخصص فیزیوتراپیست انجام شود، روشی ایمن است که بیمار در حین فرایند درمان دردی را احساس نمی کند و تنها ممکن است کمی احساس سوزش در محل لیزر وجود داشته باشد که اغلب طی چند ساعت یا نهایت یک تا دو روز بهبود می یابد.

فرآیند لیزردرمانی

برای انجام فرایند درمانی فیزیوتراپیست دستگاه لیزر را در نزدیکی قسمتی از بدن که باید درمان شود،  قرار می دهد و با تنظیم دستگاه امواج لیزر را با شدت مشخصی به منطقه هدف می تاباند.

توصیه می شود به دلیل اینکه انرژی امواج لیزر بالاست بیمار و فیزیوتراپ هر دو از عینک های مخصوص استفاده کنند تا از ورود لیزر به چشم ها جلوگیری شود.

استفاده از لیزردرمانی باعث می شود اختلالات و بیماری های سیستم اسکلتی و عضلانی و همچنین سیستم عصبی درمان شود. البته با وجود مزایای فوق العاده ای که این روش درمانی دارد، برخی افراد که دارای شرایطی خاص هستند نمی توانند تحت درمان با آن قرار بگیرند. این افراد عبارتند از:

مانند خانم ها در دوران بارداری

مبتلایان به تومورهای پوستی بدخیم

مبتلایان به بیماری های عفونی مزمن

افراد دارای ضربان ساز قلبی.

لیزر پرتوان

بیشتر بخوانید: ارتوکین تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

ﮐﺎرﺑﺮدها

لیزر پرتوان به دلیل زمان کوتاه درمانی و عمق نفوذ زیاد، روشی مناسب برای درمان بیشتر اختلالات اسکلتی-عضلانی محسوب می گردد. ولی شاید بتوان مهم ترین کاربرد این نوع لیزر را در برطرف نمودن التهابات و درد و افزایش ترمیم بافتی دانست. در صورتی که روی بدن زخم های باز وجود داشته باشد، بکارگیری از دستگاه لیزر پر توان به جوش خوردن و بازسازی هرچه سریع تر زخمها، کمک می کند. حتی در بیماری هایی مانند آرتریت، آرتروز، سفتی و درد مفصل، دردهای عصبی، کشیدگی های عضلانی، آسیب های ورزشی، پیچ خوردگی ها و یا کشیدگی تاندون ها، مشکلات عروقی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد جلسه های درمانی در دوره ی حاد 5 الی 8 جلسه ی پشت هم می باشد آنگاه زمانی که درد مزمن می شود لیزر جهت ترمیم بافتی هر یک روز در میان استفاده می شود. به منظور کسب نتیجه ی مطلوب تر، علاوه بر لیزر درمانی لازم است از تکنیک های دستی فیزیوتراپی و ورزش های مربوط به هر ناحیه، استفاده نمود.

دﺳﺘﮕﺎه ﻟﯿﺰر ﭘﺮﺗﻮان ﻓﯿﺰﯾﻮﺗﺮاﭘﯽ:  بکارگیری از لیزر در محدوده های بی خطر، باعث شده تا این دستگاه در روش های درمانی فیزیوتراپی نیز مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه لیزر پرتوان فیزیوتراپی دارای عمق نفوذ زیاد، توان بالا و طول موج بالا می باشد. ضمن اینکه در دو نوع اسکنر و نقطه ای یافت می شوند که فیزیوتراپیست در نوع نقطه ای، با اپلیکاتور مخصوص لیزر، انرژی معینی را وارد بدن می کند.

در نوع اسکنر نیز با تعیین ناحیه مد نظر، دستگاه با سری اسکن خود اقدام به اعمال لیزر در آن قسمت می نماید. هزینه دستگاه لیزر پرتوان به میزان خروجی دستگاه بستگی دارد ولیکن در موارد درمانی، دارای تعرفه ی یکسان در همه کلینیک های فیزیوتراپی است. لیزر درمانی پرتوان، به دلیل اثرات مثبت فراوان، در رفع بیشتر اختلالات و علائم ناشی از آن ها کاربرد دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای آن رفع اسکار و زخم می باشد که با استفاده از دیود این نوع لیزر، زمان جوش خوردن زخم به نصف خواهد رسید.

فواید لیزر پرتوان

با توجه به پرقدرت و موثر بودن این شیوه درمانی می توان مزایای بسیار فراوانی برای استفاده از آن در روند درمان بیماری های مختلف عنوان کرد. مهم ترین مزایا و فواید استفاده از اینگونه لیزر در جهت درمان بیماری های فراوان عبارتند از:

• افزایش سرعت بهبودی
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی
  • تسکین و کاهش سریع درد
  • افزایش باورنکردنی اکسیژن رسانی به سلول ها
  • کاهش و تسکین تورم و التهاب
  • بهتر کردن عملکرد عروق مختلف
  • افزایش قدرت گردش خون موضعی و عمومی
  • کاهش دوران نقاهت
  • افزایش و بهبود روند دفع سموم از بدن
  • افزایش متابولیسم
  • کاهش احتمال ایجاد جای زخم (اسکار)
  • تحریک رشد عروق خونی جدید
  • افزایش دادن انرژی مورد نیاز و در دسترس سلول ها
  • افزایش قدرت و تحرک مفاصل بیمار و آسیب دیده

هر کدام از مزیت های ذکر شده، خود دارای ارزشی بسیار فراوان در سلامتی بیمار است، این در حالی ست که استفاده از لیزر پرتوان برای درمان بیماری ها و آسیب های مختلف، تمامی این مزیت ها را با هم در اختیار بیمار قرار می دهد و دقیقاً به همین علت استفاده از آن در دنیای پزشکی حرفه ای بسیار رواج یافته است.

لیزر پرتوان و تسریع التیام بافت و رشد سلولی

رابطه لیزر پرتوان و تسریع التیام بافت و رشد سلولی به گونه ای است که لیزر باعث شروع فرآیند ترمیم  DNA  و RNA در داخل سلول‌ ها می‌ شود. و به این ترتیب رشد و بازتولید سلول‌ ها را سرعت می بخشد. سلول‌ های غضروف، استخوان‌ ها، تاندون‌ ها، رباط‌ ها، عصب‌ ها و عضلات در اثر تماس با نور لیزر سریع‌تر ترمیم می ‌شوند.

چه افرادی نباید از لیزردرمانی استفاده کنند؟

جراحی های زیبایی پوست درمان چشم، با لیزر یکی از جراحی های پرطرفدار در جهان محسوب می شوند. اما در برخی موارد نیز خطرات احتمالی لیزر از مزایای آن بیشتر است. مثلا برخی از مشکلات پوستی احتمال دارد با لیزردرمانی شدت پیدا کند. همچنین لیزر نیز مانند سایر جراحی های متداول، در صورتی که بیمار از سطح پایینی از سلامت عمومی برخوردار باشد، ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. به همین جهت توصیه می شود قبل از تصمیم گیری در مورد عمل جراحی با لیزر، با پزشک متخصص مشورت نمایید. از جمله عواملی که برای انتخاب روش لیزردرمانی موثرند عبارتند از: سن، سلامت عمومی بدن، برنامه مراقبت های سلامتی بیمار و هزینه جراحی لیزر و …. مثلا نوجوانان زیر 18 سال، نباید جراحی چشم لیزیک انجام دهند.

نکات مهم در خصوص لیزر پرتوان در بافت عمیق

امروزه لیزر پرتوان را حتی بیشتر از گذشته برای کاهش درد و التهاب بسیاری از بیماری ها به کار می گیرند. در اینجا به 5 مورد از مزایای لیزر پرتوان و فواید آن اشاره می کنیم:

لیزر پرتوان درد و التهاب را کاهش می دهد

در لیزر پرتوان از فرآیند فوتو بیومدولاسیون برای درمان و تسکین درد استفاده می شود به این صورت که فوتون ها به درون بافت آسیب دیده وارد شده و با کمپلکس سیتوکروم c در میتوکندری برهم کنش می کنند.

این فرآیند موجب شروع آبشاری از واکنش های بیولوژیکی می شود که منجر به افزایش متابولیسم سلولی و کاهش درد و التهاب خواهد شد.

مناسب برای بیماری های حاد و مزمن

درمان با لیزر زمانی بسیار موثر خواهد بود که در کوتاه ترین فاصله زمانی ممکن از آسیب تجویز شود به عبارتی دیگر هرچه التهاب سریعتر کاهش یابد، پروسه درمان کوتاه تر خواهد بود.

درمان با لیزر برای هر موقعیتی کاربرد دارد

لیزرهای پرتوان گزینه های درمانی متنوع تری را ارائه می دهند. به عنوان مثال لیزری که می تواند از ۰.۵ وات تا  ۲۵ وات تنظیم شود، امکان انعطاف پذیری را به پزشکان می دهد که درمان را با درجه پایین و آهسته و یا با حداکثر بازده انجام دهند.

درمان حس خوبی به بیمار می دهد

بسیاری از بیماران تحت درمان با روش لیزردرمانی و حس این تجربه، بخصوص هنگامی که از سر توپی برای درمان استفاده می شود، احساس لذت می کنند.

همچنین بیماران تحت درمان با لیزرهای پرتوان به سرعت کاهش درد را احساس می کنند.

مخصوصا کسانی که از درد مزمن رنج می برند، می توان این تاثیر را به طور چشم گیری مورد توجه قرار داد.

درمان با لیزر پرتوان سریع تر انجام می شود.

با بهره مندی از لیزرهای پرتوان درمان ها سریع تر و در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام می شوند.

لیزر پرتوانمقالات