فواید اوزون تراپی

فواید اوزون تراپی: اوزون از خواص ترمیمی فوق العاده ای برخوردار است. این روش درمانی در بهبود بسیاری از بیماری ها من جمله آرتروز بسیار موفق بوده است.

فواید اوزون تراپی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

 

این شیوه با هیچ گونه عوارضی جانبی همراه نیست. از دیگر فواید اوزون تراپی این است که هزینه انجام این روش درمانی در قیاس با دیگر شیوه ها مانند عمل جراحی بسیار کمتر و به صرفه تر است.

تسکین انواع دردها

اوزون با تسکین درد موجب رفع بسیاری از بیماری ها و مشکلات می شود. از جمله فواید اوزون تراپی این است که در ابتدا با تزریق ازن و افزایش اکسیژن رسانی، اکسیژن به ترمیم بافت های صدمه دیده کمک شایانی می کند.

لازم به ذکر است اوزون یک ماده بی ثبات می باشد و بسیار سریع به اکسیژن تبدیل می شود. در طول فرآیند تبدیل، هر مولکول اکسیژن این توانایی را دارد که بافتها را اکسید کند.

تحقیقات حاکی از این است که اکسیداسیون موجب تحریک عوامل رشد می شود. هر مولکول اوزون دارای سه اتم اکسیژن می باشد. اوزون به علت ساختاری که دارد می تواند عمل اکسیداسیون را انجام دهد.

اوزون تراپی اکسیژن مورد نیاز بافت ها را فراهم می آورد و موجب تحریک رشد، توانبخشی و ترمیم بافت ها می شود.

در فرآیند درمان با اوزون، مواد معدنی و ویتامین ها نیز جهت افزایش گردش خون و کاهش التهاب در بافت های صدمه دیده تزریق می شود. این عمل موجب رساندن مواد مغذی به بافت ها و ترمیم آنها می شود.

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای هر فردی توسط پزشک معالج تعیین می گردد. دیگر مزایا و فواید اوزون تراپی این است که درمان از این طریق دائمی است و ماندگاری بالایی دارد.

اوزون درمانی در ورزشکاران: امکان دارد ورزشکاران بارها دچار صدمات و آسیب های تاندونی یا مفصلی و عضلانی شوند. ضمن اینکه عوارضی مانند گرفتگی های عضلانی در این افراد بسیار شایع است. اوزون تراپی در ورزشکاران موجب بهبود و ترمیم آسیب ها می شود.

تزریق اوزون در مفاصل: اوزون در مفصل سه عمل مهم انجام می دهد:

شایان توجه است که در طول بیماری آرتروز، مفصل دچار التهاب می شود. در واقع این التهاب سبب عود و وخامت سیر بیماری می شود. اوزون در ابتدا با خواص ضد التهابی قوی موجب تسکین و رفع التهاب مفصل می شود.

دوم اینکه اوزون با افزایش اکسیژن رسانی در مفصل موجب افزایش رگزایی در آن ناحیه می شود، در نتیجه این عوامل باعث بازسازی و ترمیم غضروف مفصلی خواهد شد.

سوم اینکه اوزون با نابودی برخی از مواد تخریب کننده در مفصل موجب بهبود و درمان بیماری آرتروز خواهد شد. به همین دلیل تزریق اوزون در دنیای امروزی از جمله شیوه های درمانی بسیار مفید و پرکاربرد برای آرتروز زانو به شمار می آید.

 

فواید اوزون تراپی

عدم بازگشت یا عود بیماری پس از اوزون تراپی

همیشه یکی از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه های بیماران قبل از مراجعه به پزشک و انجام جراحی و درمان های مختلف این موضوع است که پس از درمان توسط روش ها مختلفی درمانی و جراحی، چند درصد احتمال بازگشت مجدد بیماری و عود آن وجود دارد؟ در مورد استفاده از روش بسیار موثر اوزون درمانی می توان یکی از مهم ترین فواید اوزون تراپی را احتمال بسیار بسیارِ کم عود مجدد بیماری دانست.

تصور کنید بیماری آرتروز خود را به این شیوه در مدت زمان بسیار کوتاهی و بدن هیچگونه بستری درمان نمودید، پس از درمان، متخصص به شما تاکید خواهد کرد که در ابتدا نباید بیش از اندازه به مفصل آسیب دیده و درمان شده توسط اوزون تراپی فشار آورد تا دوره درمان و نقاهت خود را براحتی سپری کند سپس توصیه به دوری از روش های مخرب قبلی که سبب ایجاد این بیماری شده خواهد کرد، نهایتاً با تجویز چند داروی بسیار محدود، نسبت به کنترل درد محدود آن اقدام می کند.

با رعایت این موارد و توصیه های مراقبتی متخصص، احتمال بازگشت و عود بیماری تقریباً در حد صفر خواهد بود و این موضوع یکی از اصلی ترین و مهم ترین فواید اوزون تراپی در دنیای وسیع پزشکی ست.

تاثیر اوزون تراپی در روند درمان

اوزون تراپی اثرات زیست شناختی زیادی دارد که همه متخصصین بر آن اتفاق نظر دارند. اوزون تولید گلبول‌های سفید را تحریک می‌ کند و میزان اینترفرون بعد از اوزون تراپی به شدت افزایش می ‌یابد. به علاوه اوزون تراپی تولید عامل نکروز تومور (TNF) و ترشح IL-2 را تحریک می ‌کند. غلظت کمی از اوزون اکثر باکتری‌ ها را از بین می ‌برد و به روش‌ های مختلف با انواع قارچ‌ ها و ویروس‌ ها مقابله می‌ کند. همچنین اوزون تراپی باعث اکسیده شدن پلاک شریانی می شود و انعطاف ‌پذیری و خاصیت کشسانی گلبول ‌های قرمز را افزایش می‌ دهد. به علاوه اوزون چرخه اسید سیتریک را تسریع می ‌کند و کارآمدی سیستم آنزیمی آنتی اکسیدانی را افزایش می‌ دهد.

روش انجام اوزون تراپی

روش انجام اوزون تراپی بستگی به نوع و هدف آن دارد. اما به طور کلی، اوزون تراپی با تزریق گاز اوزون به داخل بدن یا تماس مستقیم آن با بافتها انجام می شود. گاز اوزون یک فرم فعال اکسیژن است که با تحریک فرایند بهبودی و ضدعفونی کننده در بدن، اثرات درمانی دارد. برخی از روش های اوزون تراپی عبارتند از:

تزریق داخل عضلانی

در این روش، گاز اوزون را با اکسیژن مخلوط کرده و به عضلات تزریق میکنند. این روش برای درمان بیماریهای عفونی، ایمنی و عصبی مفید است.

تزریق داخل عروقی

تزریق داخل عروقی به این صورت است که گاز اوزون را به خونی که از بیمار گرفته شده است اضافه کرده و مجدداً به بدن بیمار تزریق می کنند. این روش برای درمان بیماری های قلبی، تنفسی و خونی مفید است.

تزریق داخل مفصل

در روش تزریق داخل مفصل، گاز اوزون را به مفاصل آسیب دیده تزریق می کنند. این روش برای درمان آرتروز، آسیب های غضروفی و التهابی مفید است.

 تماس مستقیم با بافت

در این روش، گاز اوزون را به طور مستقیم به زخمها، سوختگی ها، عفونت ها و برخی از بیماریهای پوستی اعمال می کنند. این روش باعث تسریع روند التیام و ضدعفونی کردن می شود.

مزایای مهم اوزون تراپی

در ادامۀ تمامی موارد ذکر شده از فواید اوزون تراپی در بالا بهتر است به دیگر موارد مهم و مزیت های فراوان این شیوه درمانی اشاره کنیم تا بیماران و مراجعان به این کلینیک با خیالی آسوده تر برای استفاده از این شیوه درمانی اقدام نمایند. لازم به ذکر است در حال حاضر، این شیوه درمانی توسط بسیاری از پزشکان و متخصصان توصیه می شود زیرا مزیت های فراوانی را می توان در آن مشاهده نمود.

این مزیت های مهم عبارتند از:

  • عدم نیاز به بستری های طولانی یا کوتاه مدت
  • خبری از جراحی های باز و کوچک و بزرگ نیست
  • به دلیل عدم استفاده از روش های جراحی مرسوم، خبری از تعداد فراوان بخیه نیست
  • نیازی به پانسمان و تعویض آن ندارد زیرا اصولاٌ زخم و برش های عمیقی ایجاد نخواهد شد
  • دوری از خطراتی مانند ابتلا به عفونت های بیمارستانی
  • درمان و دست یافتن به سلامتی در مدت زمانی باورنکردنی
  • چون نیاز به برش های عمیق، جراحی باز و همچنین بستری نیست بیمار می تواند به سرعت به زندگی عادی باز گردد.

هر کدام از این موارد به عنوان مزایا و فواید اوزون تراپی خود به تنهایی آنچنان ارزشمند هستند که هم بیمار و هم پزشک را برای استفاده از چنین روش سودمندی ترغیب کند.

اوزون درمانی برای دیسک کمر

دیسک کمر به بیرون‌زدگی دیسک کمر و وارد شدن فشار به نخاع و ریشۀ عصبی گفته می‌‌شود که درد در کمر ایجاد شده و تا پاها منتشر می‌شود. در ۹۰% مواقع برای درمان دیسک از عمل‌‌های غیر‌‌جراحی (اوزون تراپی) استفاده می‌‌شود. عمل جراحی باز برای مواقعی که درد بیمار بسیار شدید است و تزریق اوزون برای او تأثیرگذار نیست، انجام می‌‌شود.

طبق گفتۀ انجمن ستون فقرات، جراحی همیشه ضروری نیست، اگر درد و علائم دیگر برای بیمار غیر‌‌قابل تحمل باشد، در آن زمان جراحی تأثیرگذار خواهد بود.درمان با اکسیژن (اوزون تراپی) مناسب برای درمان فتق دیسک کمری است که کاهش فشرده‌سازی ریشۀ عصب، ترمیم بافت‌‌های آسیب‌دیده و اثرات ضددرد و ضدالتهابی را به همراه دارد.

 

فواید اوزون تراپی

آیا اوزون درمانی برای دیسک کمر خوب است

با توجه به مطلب فوق می توان گفت که اوزون درمانی یک روش درمانی کم تهاجمی و موثر برای دیسک کمر است که باعث کاهش درد، التهاب و فشار بر ریشه عصب می شود. این روش درمانی با تزریق گاز اوزون به دیسک کمر انجام می شود که باعث کوچک شدن هسته داخلی نرم و ترمیم آن خواهد شد.

اوزون درمانی دارای مزایایی مانند بدون نیاز به برش، عدم ایجاد جای زخم، بدون بیهوشی عمومی، عدم بستری در بیمارستان، زمان بهبودی کوتاه تر و غیبت بسیار کوتاه در محل کار است.

این روش درمانی در بیش از 80 درصد موارد موفق بوده است. اما همچنین ممکن است عوارضی مانند عفونت، خونریزی، آسیب عصبی یا عدم بهبودی کامل را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری برای انجام این روش، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید و از همه جوانب آن آگاه شوید.

ایا اوزون تراپی درد دارد

پاسخ به این سوال که آیا اوزون تراپی درد دارد یا نه، بستگی به نوع و روش انجام آن دارد. برخی از روش های اوزون تراپی مانند تزریق داخل عضلانی یا تماس مستقیم با بافت، ممکن است دردناک باشند و نیاز به بیحسی موضعی داشته باشند. اما برخی از روش های دیگر مانند تزریق داخل عروقی یا تزریق داخل دیسک کمر، معمولا دردناک نیستند و بیمار در حین انجام آنها قادر به صحبت کردن و پاسخگویی است. البته ممکن است بعد از انجام اوزون تراپی، درد ملایمی برای چند روز وجود داشته باشد.

البته ناگفته نماند آستانه تحمل درد برای هر کسی با دیگری فرق دارد. و درد یک مفهوم نسبی است. و تمامی افراد درد یکسانی را تجربه نخواهند کرد. 

اوزون تراپی برای درمان آرتروز

درمان آرتروز مفاصل زانو و شانه با استفاده از اوزون تراپی انجام می شود. برای این روش درمانی اصولا از داروهای ضدالتهابی و تزریق در مفصل استفاده می شود. در شرایطی که بیماری تا آن حدی شدت نگرفته که پیشنهاد جراحی به وی داده شود تزریق گاز اوزون یا اوزون درمانی می تواند خواص ضد التهابی، ضد درد و همچنین ترمیمی در بیمار مورد نظر داشته باشد. گاها پیش آمده که بیماران با اوزون تراپی دیگر نیازی به جراحی پیدا نکرده اند. و با اوزون تراپی به طور کامل درمان شده اند. البته در این موارد موثرترین روش تزریق داخل مفصلی اوزون است که از آن با عنوان اوزون تراپی زانو هم یاد می شود. تزریق اوزون علاوه بر خصوصیات ضد التهابی، سیستم بازسازی را نیز در داخل مفصل فعال کرده و باعث بهبودی سریع بیماران مبتلا به آرتروز زانو می شود.وجه تمایز اوزون تراپی زانو و سایر روش های درمانی عوارض بسیار کم این نوع درمان و ارزان تر بودن هزینه های آن است.

جلسات درمانی

برای اکثر افراد یک مرحله درمان کافی است کاهش علائم بیماری بوسیله این روش رضایت بخش است و بیمار به درمان مجدد نیازی ندارد بیماران برای تحریک بیشتر بافت برای بازسای و ترمیم مراحل دیگر اوزون تراپی را انجام میدهند هیچ محدودیتی برای تزریق این ماده وجود ندارد یک بیمار می تواند یک مرحله تزریق انجام دهید و بیمار دیگر ۴ مرحله درمان باید انجام دهد باید بعد از تزریق به بهبودی بیمار توجه شود. درصورتیکه به ۳یا ۴مرحله درمان نیاز دارید و بهبودی حاصل نشده است مواد دیگری باید قبل از انجام تزریق مورد توجه قرار گیرد.

رژیم غذایی قبل از اوزون درمانی

هر گاه تصمیم به اوزون درمانی گرفتید، از روزهای قبل باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید که در اینجا به طور مختصر بیان می کنیم. از هفته های قبل باید از مصرف غذاهای حاوی شکر زیاد، نمک زیاد و روغن‌ های غیرطبیعی خودداری کرد. در مصرف پروتئین ‌ها، کربوهیدرات‌ ها و مواد معدنی همراه با الیاف‌ های ضروری باید تعادل لازم را رعایت کرد. توصیه می ‌شود سالاد، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید و در این مدت بدنتان را به رژیم غذایی سالم عادت دهید.

عوارض اوزون تراپی

این روش هیچ‌‌گونه عوارضی برای بافت‌‌ها ندارد و حتی افرادی که سن کم هم دارند می‌‌توانند از این روش استفاده کنند. امروزه این روش جایگزین تزریق کورتن شده‌است و اثرات جانبی ندارد. همانطور که گفته‌شد آمپول اوزون از طریق دستگاه‌‌‌هایی که اکسیژن را گرفته و با توجه به نیاز، غلظت مشخصی از اوزون را می‌‌سازد.البته غلظت اوزون برای درمان بسیار مهم است، زیادی غلظت به گلبول‌‌های قرمز آسیب می‌‌رساند، به همین دلیل پزشک معالج باید توجه ویژه‌‌ای به آن داشته‌باشد.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

اوزون درمانیمقالات

اوزون درمانیتزریق اوزونتزریق اوزون در مفاصلدرمان بیماری ها با اوزون تراپیمزایای اوزون درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *