علائم درد سیاتیک

علائم درد سیاتیک : درد سیاتیک از ناحیه پایین کمر و باسن شروع می‌ شود. این درد در پاها ایجاد شده و به پشت ران نیز انتشار می یابد، از زانو گذشته و در بعضی موارد نیز به ساق پا و روی پا هم سرایت می کند.

علائم درد سیاتیک کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

درد در پاها و آنگاه در کمر شدت پیدا می کند. درد سیاتیک امکان دارد دردی خفیف تا درد سوزشی شدیدی باشد. احساس سوزن سوزنی شدن یا گزگز و بی حسی نیز ممکن است در پاها احساس شود. معمولاً این عوارض جای هیچ گونه نگرانی ندارد مگر این که بیمار در پاهایش دچار ضعف عضلانی شده و بیفتد. اغلب نشستن علت ایجاد درد است چرا که وزن در این وضعیت روی دیسک‌ ها تحمیل می شود.

انجام فعالیت‌ هایی نظیر چرخیدن یا خم شدن، درد را شدیدتر می کند و در عوض دراز کشیدن موجب تسکین درد می گردد. راه رفتن یا دویدن امکان دارد احساسی بهتر از ایستادن یا نشستن های طولانی مدت ایجاد کند. چنانچه بی حسی در اندام تناسلی یا ضعف شدیدی در پاها و یا اختلال در عملکرد روده و مثانه خود احساس کردید می بایست سریعاً نزد پزشک مراجعه نمایید. باید گفت این علائم مربوط به سندرم کوداایکوئینا می باشد.

تشخیص درد سیاتیک: معاینات دقیق پزشکی به منظور تشخیص علت مشکلات ستون فقرات و تعیین روش درمانی مؤثر و مناسب صورت می گیرد. ارزیابی ها و معاینات تشخیصی شامل بررسی سوابق بیماری و معاینات بالینی می شود. در بعضی موارد آزمایش های بررسی توان عضلات و واکنش و رفلکس عضلانی و نیز تصویربرداری (نظیر تصویربرداری توسط ام آر آی، اشعه ایکس و سی تی) انجام می ‌شود.

عوامل موثر در درد سیاتیک

عواملی که باعث می شود فرد مستعد برای درد سیاتیک باشد عبارت است از:

چاقی

چاقی باعث می شود به ستون فقرات انسان فشار وارد شود و این فشار باعث آسیب به ریشه های عصب سیاتیک شود.

سن بالا

هر چقدر سن انسان بالاتر برود، فرد دچار فرسودگی دیسک می شود. تغییرات آرتروزی باعث تنگی سوراخ های عصبی می ‌شوند که می تواند باعث فشار به ریشه های عصب سیاتیک شوند.

نشستن های طولانی مدت

افرادی که زیاد پشت میز می نشینند مستعد دردهای سیاتیک هستند. نشستن های طولانی مدت سیاتیک فرد را تحریک می کند.

دیابت

دیابت نیز یکی دیگر از عواملی است که موجب صدمه به عصب سیاتیک می شود.

روش های درمانی درد سیاتیک

دارودرمانی

برای درمان و تسکین درد سیاتیک ابتدا پزشک دارو درمانی را شروع می کند. داروهایی همچون دیکلوفناک، بروفن، سلکسیب، ناپروکسن و سایر داروهای مسکن می توانید درد را در سیاتیک تسکین دهد. همچنین شل کننده های عضلات مانند باکلوفن و متوکاربامول نیز می تواند به عنوان تسکین درد سیاتیک مورد استفاده قرار بگیرد. داروهای ضد التهاب نیز باید همراه با مسکن و شل کننده عضلات مصرف شود. به این صورت که وقتی روی ریشه عصبی بر اثر پارگی فشار وارد می شود، التهاب ایجاد می شود. خوردن داروها باعث می شود التهاب میکروسکوپی دورعصب کم شود و فضای بیشتری در اختیار عصب قرار بگیرد. و در نتیجه به عصب فشار کمتری وارد می شود.

آمپول برای درد سیاتیک

آمپول هایی که برای درد سیاتیک تزریق می شود ممکن است متاکاربامول باشد یا آمپول های مسکن همچون کتورلاک که برای تسکین درد و کم کردن التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. این تزریقات تخصصی اغلب هم در کمر و هم در کنار محل خروج عصب سیاتیک در کمر انجام می شود.

علائم درد سیاتیکورزش درمانی

یکی از مهم ترین اقدامات برای کاهش درد سیاتیک ورزش های مداوم است. البته نوع حرکات ورزشی باید توسط پزشک تجویز شود. ورزش برای درد سیاتیک مانند دارو است و با معاینه بیمار طراحی می شود. تمرینات کششی باعث بهبود تحرک و رها شدن گرفتگی ها می شود و به افزایش انعطاف مفاصل و کمر و لگن کمک می کند. البته فراموش نکنید اگر در هنگام تمرینات دردی را احساس کردید حتما تمرینات را متوقف کنید.

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی از جمله مراکز درمانی معتبر برای درمان سیاتیک و سایر بیماری های ارتوپدی است.

درد سیاتیکمقالات

ارتوکین تراپیاوزون تراپیاوزون درمانیتشخیص درد سیاتیکتکارتراپیدرد سیاتیکرفع مشکلات ستون فقراتسندرم کوداایکوئینامشکلات ستون فقرات