علائم آرتروز گردن

در این مقاله در رابطه با علائم آرتروز گردن و روش های تشخیص آن توضیحاتی ارائه می گردد.

 

علائم آرتروز گردن کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

آرتروز گردن چیست؟

بیماری آتروز گردن به عارضه ای گفته می شود که در آن برخی از مهره های ستون فقرات در ناحیه گردن بنا به دلایل مختلف از جمله بد نشستن، ضربه و فشار زیاد و مواردی از این قبیل دچار جابجایی شده و سبب ساییده شدن یکدیگر می شوند. در چنین شرایطی، اعصاب فراوانی که در بین ستون فقرات قرار دارند دچار فشار غیرمعمول شده و عوارض مختلفی را در برخی نقاط بدن از جمله پاها، دست ها و همچنین مثانه ایجاد می کنند.

در نتیجه، علائم آرتروز گردن از همان ابتدا این موارد می باشد:

  • احساس درد در مهره های گردن
  • احساس فشار و عدم راحتی در ناحیه گردن
  • درد در ناحیه دست و پا و مثانه

در واقع می توان گفت: علائم آرتروز گردن با نشانه هایی واضح و مشخص از همین مرحله آغاز می شوند. این بیماری در مردان بیشتر از زنان شایع است و البته در مردان بالای 40 سال با درصد بیشتری دیده می شود. همچنین گاهی سن و سال نمی تواند ملاکی برای ابتلا یا عدم ابتلا به آرتروز گردن بوده و می توان گاهی افراد بالای 60 سال یا زیر 40 سال را هم در موارد متعددی درگیر با این بیماری مشاهده نمود.

در صورت بروز آرتروز گردن، دردی ایجاد می شود که:

به مرور آغاز می ‌شود و با گذشت زمان به طور تصاعدی شدیدتر نمی ‌شود.

به ویژه در مراحل اولیه، با احساس درد و گرفتگی همراه است.

این درد صبح هنگام شدیدتر است ولیکن با ایستادن و راه رفتن بهبود پیدا می کند.

دوباره در پایان روز شدیدتر می‌ شود.

درد در صورتی که شدیدتر شود با استراحت تسکین می یابد.

درد به شانه یا عرض شانه یا بین استخوان پهن شانه انتشار می یابد.

در صورت اعمال فشار به گردن، درد ایجاد می شود.

موجب ایجاد اختلال خواب در اواسط شب می ‌شود.

موجب ایجاد سردرد، به خصوص در پشت سر می گردد.

بیماران مبتلا به آرتروز گردنی امکان دارد همه این نشانه ها یا فقط چند مورد را تجربه کنند و ممکن است علائم آرتروز گردن با گذشت زمان تغییر کرده یا پیشرفت کنند.

علائم شدید

شایان ذکر است خار استخوانی گردنی (اُستِئوفیت) یک علامت شایع آرتروز گردنی می باشد. این رشد بیش از اندازه استخوان در بعضی از بیماران مبتلا به آرتروز گردن امکان دارد به عصب ستون فقرات اصابت کند. از جمله علائم رادیکولوپاتی گردنی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ضعفی که به دست، شانه و یا بازو ساطع می‌ شود.
  • درد
  • بی‌ حسی

چنانچه آرتروز گردن به طناب نخاعی اصابت کند، میتواند موجب ایجاد اختلال در طناب نخاعی گردد، که به عنوان میلوپاتی گردنی شناخته می ‌شود. این بیماری می‌ تواند با درد، بی حسی، جزجز کردن و یا ضعف در هر قسمتی از بدن در زیر گردن و نیز بروز مشکلات در موزونی یا هم ‌پایگی، همراه باشد.

روش های تشخیص آرتروز گردن

در صورتی که تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی به پزشک اطلاعات کافی ندهند، ممکن است برای تشخیص از روش های پیشرفته ای استفاده شود؛ که می ‌تواند شامل یک یا چند مورد ذیل شود:

  • آزمایش الکترودیاگنوز
  • اشعه‌ ایکس
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی

عوامل موثر در آرتروز گردن

یکی از عواملی که در پیدایش عارضه آرتروز گردن یا همان اسپوندیلوز موثر می باشد، افزایش سن و پیری است. عمدتاً در افراد بالای ۵۵ سال دیسک ‌های بین مهره ‌ای قابلیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و مانند یک فنر عمل نمی کند. بنابراین قابلیت مقابله با ضربه ها را ندارند. همچنین در سنین بالا استخوان ها و رباط ها ضخیم تر می شوند و برجستگی هایی در فضای داخلی کانال نخاعی ایجاد می شود.

عامل دیگر ایجاد آرتروز گردن نحوه نشستن و شغل بیمار است. به عبارتی دیگر افرادی که در سنین جوانی دارای شغلی می باشند که مجبورند ساعتها روی صندلی بنشینند، در سنین پیری به صورت آرتروز بروز می کند.

معمولاً افرادی که گردن خود را در وضعیت هاو پوزیشن بدی قرار می دهند، ممکن است در زمان پیری دچار آرتروز گردن شوند.

ورزش های سنگین و حرکاتی که از حالت طبیعی خارج می شود، برای رشته های ژیمناستیک و کشتی باعث ایجاد آرتروز گردن در سنین بالاتر خواهند شد.

عامل موثر دیگر در بروز آرتروز گردن آسیب هایی است که به گردن وارد می شود، مثلاً تصادفی ایجاد شده و گردن در آن تصادف ضربه دیده است.

عدم تحرک و نداشتن ورزش نیز عامل موثر دیگری در در ایجاد آرتروز گردن می باشد.

 

علائم آرتروز گردن

درمان آرتروز گردن

آرتروز گردن روش های مختلفی اعم از جراحی و بدون جراحی قابل درمان می باشند که البته انتخاب روش های درمانی با توجه به نوع آسیب و حاد بودن بیماری است. اما در اغلب موارد روش های غیر جراحی جهت بهبود وضعیت بیمار موثر می باشند. بهترین روش های درمانی بدون جراحی یا غیر تهاجمی عبارتند از:

درمان فیزیکی

معمولاً در هنگام مواجهه با بیماری ارتروز گردن اولین روش درمانی که پزشک پیشنهاد می کند، درمان فیزیکی می باشد. در این روش حرکات ورزشی مخصوصی برای بهبود درد گردن و تقویت عضلات آن تجویز می شود. این حرکات شامل روش های اصولی و درست برای طرز نشستن و ایستادن بیمار است که در کنار آن حرکات کششی برای مفاصل و ماهیچه های گردن نیز ارائه می گردد. طول درمان این روش درمانی معمولاً بین ۶ تا ۸ هفته می باشد.

 درمان های دارویی

در این روش درمانی که در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی به صورت همزمان با چند داروی مختلف برای شما تجویز می شود. به این صورت است که درد و التهاب در گردن تسکین می شود.

اغلب داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای شما تجویز می شود و درد و ورم گردن را کاهش دهد.

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

مشکلات گردنمقالات

آرتروز گردناوزون تراپیاوزون درمانیتکارتراپیدرمان آرتروز گردنرادیکولوپاتی گردنیعلائم رادیکولوپاتی گردنیمتخصص طب فیزیکی و توانبخشیمشکلات گردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *