شکستگی انگشتان دست و پا

شکستگی انگشتان دست و پا اغلب به علت بروز یک حادثه یا اصابت ضربه‌ شدید روی می دهد. باید گفت در موارد معدودی نیز، انجام حرکات تکراری در طولانی مدت که به انگشتها فشار وارد میکند نیز منجر به نوعی از شکستگی به اسم مو برداشتن یا شکستگی فشاری خواهد شد.

شکستگی انگشتان دست و پا کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیاز جمله نشانه ها و علائم اصلی شکستگی انگشت ها می توان به مواردی نظیر تورم، کبودی، درد، تغییر شکل انگشت، بی حرکتی و خشکی انگشت و مشکل در برداشتن اجسام یا در راه رفتن اشاره نمود. از جمله عوارض احتمالی شکستگی انگشت ها عبارتند از: شکستگی های پیچیده، آسیب به ناخن، تغییر شکل انگشت، عفونت و آرتروز مفاصل انگشتان.

به منظور کمک به رفع تورم و درد انگشت، می‌ توانید انگشت پا یا دست خود را بالا گرفته  و روی آن کمپرس سرد قرار دهید. با توجه به شدت شکستگی و نوع آن، امکان دارد نیاز باشد که استخوانها جااندازی شوند و در راستای درست خود قرار بگیرند.

پس از جااندازی و بیحرکت کردن انگشت، به 4 الی 6 هفته زمان جهت ترمیم استخوانها نیاز خواهد بود. معمولاً شکستگی انگشتان با نتایج مطلوب و موفقیت آمیز، درمان می ‌شود. امکان دارد به منظور بازیابی دامنه حرکتی انگشتان، انجام  فیزیوتراپی تجویز گردد.

دلایل شکستگی انگشتان دست و پا

شکستگی انگشتان دست: شکستگی استخوانهای انگشت، معمولاً در اثر بروز یک تصادف یا حادثه ناگهانی روی می دهد. به عنوان مثال امکان دارد انگشت های شما لای در گیر کند و یا در حین ضربه زدن به توپ یا زمین خوردن، فشار زیادی به آن اعمال شود. بی ‌احتیاطی در حین کار با مته، اره برقی و سایر ابزارها نیز می تواند باعث شکستگی انگشتان دست شود.

شکستگی انگشتان پا: بعضی از اتفاقات و حوادث نظیر افتادن جسم سنگین وزن روی پا و یا برخورد پا به جایی می‌ توانند باعث شکستگی انگشتان پا شوند. انجام حرکات تکراری در طولانی مدت مثل بعضی از  ورزش ها، منجر به نوعی شکستگی به اسم موبرداشتن یا شکستگی فشاری استخوان می ‌شود. کسانی که استخوان‌ های ضعیفی دارند (نظیر بیماران مبتلا به پوکی استخوان) امکان دارد در اثر فشار‌های کوچکی مثل استفاده از کفش نامناسب، دچار شکستگی فشاری شوند.

علائم

مهم ترین علامت شکستگی استخوان انگشتان دست و پا درد شدید بلافاصله بعد از آسیب و تغییر شکل احتمالی انگشت می باشد.

اغلب بعد از 5 الی 10 دقیقه، انگشت مورد نظر کبود و متورم می ‌شود و حرکت پذیری خود را از دست می‌ دهد. تورم انگشت صدمه دیده امکان دارد انگشت های مجاور را هم متورم کند.

نشانه دیگر شکستگی انگشتان، بی حسی انگشت است که می‌ تواند به طور مستقیم در اثر آسیب‌ و یا در اثر تورم و فشار به عصب‌ های انگشت روی دهد.

امکان دارد به دلیل درد شدید انگشت شست پا قادر به راه رفتن نباشید، به ویژه اگر شکستگی در قسمت شست پا باشد. شکستگی انگشت کوچک پا نیز با درد همراه است ولی اغلب اثری بر توانایی راه رفتن بیمار نخواهد داشت.

درمان شکستگی انگشتان دست و پا

  • کمپرس سرد
  • استراحت
  • بالا گرفتن عضو صدمه ‌دیده
  • جا انداختن و گچ گرفتن: بسته به شدت آسیب دیدگی انگشت ها، امکان دارد نیاز باشد که استخوانهای شکسته در جای صحیح خود قرار بگیرند آنگاه آتل ‌بندی شده یا گچ گرفته شوند. بدین جهت که انگشت شست پا وزن زیادی را روی خود تحمل می ‌کند، شکستگی آن اغلب جدی‌ تر بوده و نیاز به جااندازی دارد.
  • آتل بستن به منظور بی‌ حرکت کردن انگشت ها
  • فیزیوتراپی و توانبخشی
  • دارودرمانی

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

مشکلات دست و پامقالات

آرتروز مفاصل انگشتانآسیب دیدگی انگشتان دست و پادلایل شکستگی انگشتان دست و پاشکستگی انگشت های دست و پاعلائم شکستگی استخوان انگشتان دست و پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *