سندرم یخ زدگی شانه

کپسولیت چسبنده یا سندرم یخ زدگی شانه حرکت دادن شانه را برای فرد دشوار می کند. این بیماری اغلب فقط شانه یک سمت را درگیر می ‌کند. تقریباً از هر پنج نفر یک نفر دچار گرفتگی و خشکی شانه می شود. کپسولیت چسبنده، اصطلاح پزشکی یخ زدگی شانه می باشد که به خوبی این عارضه را توصیف می‌ کند، منظور از کپسولیت، التهاب کپسول مفصل شانه است.

سندرم یخ زدگی شانه کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیدر صورت بروز این بیماری کل مفصل شانه خشک شده و بیمار به سختی می ‌تواند آن را حرکت دهد. یخ‌ زدگی شانه با بیماری‌ های التهابی مفصل و آرتروز تفاوت دارد، چرا که معمولاً مفصل در صورت منجمد شدن شانه صدمه ای نمی ‌بیند.

دلایل بروز

شانه از سه استخوان ترقوه، کتف و هومروس یا استخوان سر بازو تشکیل شده است. شانه مفصلی گوی و کاسه‌ ای می باشد. سر گرد بالای استخوان بازو داخل حفره مفصل قرار گرفته است. بافت پیوندی که به عنوان کپسول شانه نیز شناخته می شود، دور مفصل را پوشانده است. مایع سینوویال حرکات بدون سایش و روان مفصل را امکان ‌پذیر می ‌سازد. سندرم یخ زدگی شانه در صورتی بروز میکند که بافت همبند داخل شانه تشکیل گردد.

تشکیل بافت همبند موجب ضخیم و سفت شدن کپسول مفصل شانه می گردد و فضای کمی را برای حرکت آن باقی می ‌گذارد. فرد به سختی شانه را حرکت می دهد و حتی امکان دارد حین حرکت دادن شانه دچار درد نیز شود. دلیل بروز یخ زدگی شانه به طور دقیق مشخص نیست. با این وجود اکثر بیماران بعد از شکستگی یا آسیب دیدگی شانه قادر به حرکت دادن این مفصل نیستند. ضمن اینکه افراد مبتلا به دیابت بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه می باشند.

علائم

سندرم یخ زدگی شانه اغلب داری سه مرحله می باشد، علائم طی این مراحل و در یک بازه زمانی دو ساله به مرور شدیدتر شده و بعد از آن رفع خواهد شد.

مرحله دردناک و در حال یخ زدن شانه: شانه سفت شده و حین حرکت دادن آن درد شدیدی احساس می شود. حرکات شانه محدود می شود. باید گفت درد اغلب شبها شدیدتر است.

مرحله چسبندگی یا انجماد: شانه هر روز سفت ‌تر شده و دامنه حرکتی آن به شدت کاهش پیدا می کند. میزان درد نیز نه تشدید می شود و نه کاهش می یابد.

مرحله باز شدن یخ شانه: بیمار بهتر میتواند شانه خود را حرکت دهد. درد کاهش می یابد، ولی امکان دارد هر از گاهی عود کند.

روش های درمان

• طب فیزیکی: متخصص طب فیزیکی برای حفظ انعطاف‌ پذیری شانه و توان حرکتی آن از شیوه هایی نظیر درمان دستی، ورزش و یا طب سوزنی استفاده می نماید، بدون اینکه روی شانه فشاری اعمال شود یا درد شدیدی به بیمار تحمیل گردد.
• کمپرس گرم و سرد: کمپرس گرم یا سرد، درد و تورم را کمتر می کند. استفاده مداوم از گرما و سرما بسیار مؤثر است. ضمن اینکه دوش سرد یا گرم نیز مفید خواهد بود.
• داروی مسکن
درمان دستی شانه
اوزون تراپی
شاک ویوتراپی