زانو درد

کاربرد طب فیزیکی در زانو درد : با توجه به این که کدام یک از اجزای مفصل زانو آسیب دیده باشد روش درمان متفاوت خواهد بود.

زانو درد کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیدردهای زانو اغلب به دو دسته بزرگ تقسیم می گردند:

• دردهای مرتبط با ماهیچه ها، عضلات و تاندون های اطراف زانو
  • دردهای مرتبط با اجزای داخل مفصل زانو از قبیل رباط ها، غضروف و منیسک ها

برای درمان صحیح درد زانو نیاز به معاینه دقیق آن میباشد اکثر اوقات دلیل درد به ضعف عضلات اطراف زانو مانند عضله چهارسر رانی مربوط است و یا بالعکس به سفتی عضلات احاطه کننده زانو از قبیل عضلات همسترینگ و یا کاف (دو قلوی پشت پا) مرتبط میباشد که با درمان دارویی، ماساژ گرمایی و چند حرکت ورزشی رفع می شود.

دسته دیگر زانو درد به دلیل اصابت ضربه یا تروما است که اغلب در افراد جوان روی می دهد که بعد از انجام یک معاینه دقیق دلیل آن که امکان دارد پارگی منیسک یا رباط و یا در صدمات جزئی تر، التهاب تاندونهای اطراف زانو باشد، مشخص شده و ممکن است جهت تائید تشخیص به بررسی های تصویربرداری از قبیل ام آر آی نیاز باشد.

این عارضه در اشخاص سالمند و بالای 50 سال، اغلب به دلیل استئوآرتریت (سائیدگی غضروف بین مفصلی) روی می دهد که نخستین اقدام در برطرف نمودن آن ایجاد تغییر در سبک زندگی است مثلاً پزشک به بیمار کاهش خم و راست کردن زانو را توصیه می کند و به غیر از دارو درمانی امکان دارد با توجه به شدت آرتروز و شرایط بیمار از تزریق های داخل مفصل (نظیر تزریق اوزون، ارتوکین یا کورتیکوسترویید) استفاده شود؛ که موجب تسکین تورم و درد زانو، افزایش کیفیت زندگی بیمار و تحریک غضروف سازی می گردد.

در کنار این شیوه های درمانی، ورزش های کششی عضلات پشت زانو و پشت ساق پا (پوپلیته) و نیز حرکات ورزشی جهت تقویت عضلات اطراف زانو به فرد آموزش داده می شود که بسیار مفید و مؤثر می باشد. ضمن اینکه برای رفع زانو درد از سایر روش ها نظیر شاک ویو تراپی و لیزر درمانی استفاده می شود.

زانو دردمقالات

ارتوکین درمانیتزریق اوزوندرمان زانو دردشاک ویو تراپیکاربرد طب فیزیکی در زانو درد