درمان قفل شدن زانو

روش درمان قفل شدن زانو با توجه به عاملی تعیین می شود که باعث بروز آن شده است.

درمان قفل شدن زانو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیاز جمله روشهای درمان قفل شدن زانو می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

سرما و گرما درمانی

به منظور درمان سفتی زانو در بعضی موارد می ‌توانید از یک پد گرماساز بر روی زانوی خود استفاده نمایید. توصیه می شود آن را در دمای پایین تنظیم نموده و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی زانوی صدمه دیده خود بگذارید. چنانچه به پد گرماساز دسترسی نداشتید، یک حوله را در آب گرم خیس کرده و آن را روی زانوی خود بگذارید.

در صورتی که قفل شدن و درد زانوی شما در اثر پارگی منیسک ایجاد شود، پزشک امکان دارد به شما توصیه کند که به منظور کاهش درد خود از سرما درمانی یا یخ درمانی استفاده کنید. یخ را برای مدتی کم تر از 5 دقیقه جهت التیام درد روی زانوی خود بگذارید.

دارو درمانی

داروهای مسکن مخصوصی وجود دارد که پزشک به منظور تسکین درد و رفع التهاب، امکان دارد آن‌ ها را تجویز نماید. به طور کلی این داروها جهت کاهش خشکی و شل شدن عضلات شل کننده عضلات و التیام درد مفصل تجویز می شوند.

بریس

شایان ذکر است استفاده از بریس زانو یا همان زانوبند علاوه بر حمایت مداوم از زانو، موجب التیام درد زانو نیز می گردد. بریس زانو، زانو را گرم نگه می دارد و همچنین به ثابت نگه‌ داشتن زانو کمک می ‌کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و حرکات ورزشی مخصوص زانو در برخی مواقع به رفع درد و درمان قفل شدن زانو کمک شایانی می ‌کند. دوره درمانی طولانی ‌تر می تواند شامل تمریناتی به منظور تقویت و استحکام بخشیدن به زانو باشد.

درمان ‌های دستی

باید گفت از درمان های دستی در درجه اول می بایست بعنوان یک روش کمک ‌های اولیه به منظور پیشگیری از درد و بازگرداندن عملکرد زانو استفاده شود. معمولاً این مشکل توسط یک ناهنجاری در منیسک خارجی بروز می کند که امکان دارد بعدها به درمان دستی و ماساژ نیاز باشد.

لیزر درمانی

در صورتیکه قفل شدن زانو ناشی از پارگی مینیسک باشد، لیزر درمانی می ‌تواند موجب ترمیم برخی قسمت‌ های مینیسک و اطراف بافت‌ های نرم گردد.

مشکلات زانومقالات

دلایل قفل شدن زانوعلائم قفل شدن زانوقفل شدن زانومتخصص طب فیزیکی و توانبخشیمشکلات زانو