درمان بدون جراحی دیسک کمر

برای درمان بسیاری از دردها لزوماً نیازی به استفاده از روش های تهاجمی مانند جراحی باز نیست و می توان این دردها را توسط روش های نوین و با دستگاه های جدیدی که به کمک پیشرفت های خیره کننده تکنولوژی به دنیای پزشکی هم راه یافته اند درمان نمود. درمان بدون جراحی دیسک کمر یکی از همین موارد است که می توان آن را به کمک تکارتراپی بهبود بخشید.

 

درمان بدون جراحی دیسک کمر

تکارتراپی روشی بسیار نوین و موثر برای درمان بسیاری از دردهاست که برخی از آنها عبارتند از:

– کمر درد
– گردن درد
– التهاب تاندون
– دیسک کمر
– برخی دردهای مفصلی مزمن
– شکستگی استخوان
– التهاب بورس ها
– …
دیسک کمر که می تواند بر اثر عوامل متعددی مانند فشار به مهره های کمر، بد نشستن و آسیب های کاری در طولانی مدت و عواملی از دست ایجاد گردد قابل درمان توسط این شیوه پزشکی می باشد. در این نوع درمان بدون جراحی، از دستگاه تکار برای درمان دیسک کمر استفاده می شود. این دستگاه قابلیت های فراوانی برای درمان خواهد داشت از جمله:

– قطع ارسال پیامهای درد به مغز
– افزایش جریان خون در ناحیه
– افزایش اکسیژن رسانی
– سرعت بهبودی بیشتر
– …

درمان بدون جراحی دیسک کمر به کمک تکارتراپی توسط پزشک متخصص طب فیزیکی انجام خواهد شد که در طی آن به کمک دستگاه تکار که نوعی مدولاتور جدید است با استفاده از امواج الکترومگنتیک اقدام به افزایش جریان خون، تصحیح فرآیند عملکردی بافت های اطراف دیسک، افزایش اکسیژن رسانی می شود که نتیجه آن بهبودی بسیار سریعتر می باشد.

این شیوه از درمان بدون جراحی دیسک کمر که به کمک تکارتراپی و با تخصص پزشک متخصص طب فیزیکی انجام می شود به کمک بیمارانی شتافته که به شدت از جراحی فراری بوده و در پی راه دیگری برای درمان دیسک و دردهای ناشی از آن هستند.

دیسک کمر زمانی رخ می دهد که ناحیه بیرونی و سخت دیسک های بین مهره ای، که وسط آنها نرم و قسمت بیرونی آن سخت است دچار آسیب شوند. این مشکل می تواند علائمی مانند درد در پاها و بازوها، ضعف در عضلات و همچنین مورمور شدن و بی حسی را ایجاد نماید. یکی از بهترین راه ها برای درمان این مشکلات، درمان بدون جراحی دیسک کمر است که به کمک تکارتراپی انجام می گردد.

پس از مراجعه به پزشک متخصص طب فیزیکی و معاینا تخصصی اولیه و تشخیص قطعی دیسک کمر، پزشک متخصص طب فیزیکی ماهر اقدام به استفاده از دستگاه تکار برای القاء امواج الکترومگنتیک در ناحیه دیسک آسیب دیده نموده که در نتیجۀ آن، خونرسانی و اکسیژن رسانی افزایش یافته و درد کاهش می یابد همچنین میزان دمای همان قسمت افزایش خواهد یافت. نتیجه تمامی این فعالیتها، خونرسانی بسیار بیشتر و همچنین کاهش ارسال علائم درد به مغز است که می تواند به بهبودی سریعتر و کم دردتر دیسک کمر منجر شود.

 

درمان بدون جراحی دیسک کمر

مزایای درمان بدون جراحی دیسک کمر

جراحی اصولاً گزینه ای همراه با درد و جراحت است و بسته به نوع بیماری، انتخاب نوع جراحی، تعداد دفعات جراحی و مواردی از این قبیل باید انتظار تحمل مقداری درد همراه با عوارض را داشت. هر چه بیماری و آسیب سخت تر باشد شیوه جراحی و مدت زمان تحمل درد و عوارض آن نیز می تواند طولانی تر باشد؛ استفاده از شیوه ای بسیار نوین مانند تکارتراپی این دردسرها را به شدت کاهش داده است زیرا:

  • هیچ نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست
  • نیازی به برش های عمیق طولی، عرضی و عمقی نیست
  • دوران نقاهت یا وجود ندارد یا بسیار کوتاه است
  • دیسک ها به سرعت به سمت سلامتی رفته و سریعاً بهبود می یابند
  • بازگشت به روال عادی زندگی راحتتر و سریعتر است
  • خبری از بخیه و جای دوخت نیست
  • هزینه آن بسیار مناسب است
  • برای انجام تکارتراپی هیچ نیازی به بستری های طولانی مدت یا کوتاه مدت نیست

همانطور که مشاهده می کنید مزایای تکارتراپی برای درمان بدون جراحی دیسک کمر آنچنان زیاد است که می تواند تمامی بیماران و پزشکان را برای استفاده مناسب از این شیوه بسیار موفق پزشکی-درمانی ترغیب نماید

داروهای ضد التهاب

التهاب و ورم دیسک کمر باعث می شود که دردهایی را در این ناحیه احساس کنید. چرا که فشار زیادی بر ریشه عصبی نواحی کمر ایجاد می شود.  بنابراین داروهای ضد التهاب می‌ تواند تا حد زیادی درد و ورم ناشی از پارگی دیسک را کاهش دهد. در واقع با پاره شدن دیسک گلبول های سفید به منطقه وارد می ‌شوند و در مقابل پارگی سد دفاعی ایجاد می کند. در بسیاری از مواقع ممکن است بدن قادر به مقابله با پارگی دیسک نباشد و التهاب رخ دهد. در این صورت داروهای ضد التهاب ‌می تواند تاثیر بسیار بالایی در کاهش درد و ورم داشته باشد. از جمله داروهای ضد التهاب می توان به دیکلوفناک و بروفن اشاره کرد.

داروهای شل کننده عضلات

یکی دیگر از روش های بدون جراحی دیسک کمر استفاده از داروهای شل کننده عضلات می باشد. این داروها عبارتند از: باکلوفن تیزانیدین و متوکاربامول .

هنگامی که فشار بر روی ریشه عصبی ایجاد می شود، عضلات تحت تاثیر جریان های الکتریکی منقبض می شوند. انقباض می ‌تواند باعث ایجاد تجمع اسید لاکتیک و درد زیاد شود. علاوه بر این کمبود اکسیژن نیز باعث انقباض عضلات می شود. در این حالت می توانید با استفاده از داروهای شل کننده عضلات تا حد زیادی درد را کاهش دهید.

 

درمان بدون جراحی دیسک کمرسرما درمانی

استفاده از کیسه یخ یا سرما درمانی می تواند باعث نرم شدن بافت های آسیب دیده و درمان التهابات شود. کیسه های یخ می توانند بیرون زدگی دیسک کمر را که در اطراف از عصب های ستون فقرات رخ داده است، تا حد زیادی ثابت نگه دارند و از تحریک آن جلوگیری نمایند.

ماساژ درمانی

از دیگر روش های درمان دیسک کمر بدون جراحی می توان به ماساژ درمانی اشاره کرد. با استفاده از ماساژ درمانی می توانید تا حد زیادی جریان خون را در کمر افزایش دهید و در این صورت التهابات کاهش یافته و مواد سمی از محل ضایعه دور می شود. در این صورت عضلات کمر از حالت اسپاسم خارج می شود و فاست ها دوباره تنظیم خواهند شد.

استفاده از کمربند طبی

در بسیاری از موارد پزشکان پیشنهاد می‌ کنند که کمر خود را ثابت نگه داشته و آن را حرکت ندهید. چرا که با هر حرکتی درد کمر فرد شدت می یابد. در صورتی که از کمربندهای طبی استفاده کنید تا حد زیادی می توانید حرکت کمر بیمار را محدود نموده و درد وی را کاهش دهید.

 

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

ارتوکین تراپیمقالات

ارتوکیناوزون تراپیاوزون درمانیتزریق اوزونتکارتراپیخارپاشنهدیسک کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *