دررفتگی کشکک زانو

در این مقاله به بحث پیرامون دررفتگی کشکک زانو می پردازیم.

دررفتگی کشکک زانو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیکشکک زانو یک استخوان مثلثی شکل می باشد که به وسیله تاندون‌ ها در سر جای خود قرار می گیرد و در شیار انتهایی استخوان‌ های ران و ساق پا توسط رباطی ثابت شده است و داخل این شیار نیز حرکت می ‌کند.

شیاری که استخوان کشکک داخل آن قرار می گیرد و در آن حرکت می‌ کند، به عنوان شیار پتلافمورال شناخته می شود. دررفتگی کشکک زانو زمانی روی می دهد که استخوان کشکک زانو از داخل این شیار بیرون بیاید.

باید گفت در این عارضه کشکک زانو از داخل این شیار به طور کامل خارج می شود. شایان ذکر است این آسیب غالباً در جوانانی که فعالیت فیزیکی بالایی دارند، بروز می کند و معمولاً به این صورت روی می دهد که در حالیکه پای فرد روی زمین ثابت است و زانوی او خم ‌شده است و در این حالت، با اعمال فشار یا با اصابت ضربه ای زانو پیچ می ‌خورد و کشکک زانو از محل خود خارج می ‌شود.

باید گفت ناپایداری کشکک زانو (کجی یا انحراف کشکک) شایع ‌ترین علائم این عارضه می باشد. ناپایداری کشکک زانو می ‌تواند ناشی از ضعیف بودن عضلات اطراف مفصل زانو، شکل غیر عادی استخوان‌ ها در مفصل زانو و یا انقباض و گرفتگی بیش ‌از اندازه عضلات در بخش خارجی و کناری زانو باشد.

دلایل بروز

اغلب در رفتگی کشکک زانو به دو علت اتفاق می افتد:

در اکثر موارد دررفتگی کشکک زانو بدین جهت روی می دهد که فرد در حالیکه کف پایش محکم روی زمین ثابت است، زانویش می‌ چرخد. معمولاً این حالت در ورزش‌ هایی مشاهده می شود که در آن انجام حرکات سریع اهمیت فراوانی دارد، نظیر اسکی، فوتبال و بسکتبال.

ضمن اینکه امکان دارد به علت اصابت ضربهٔ مستقیم و بسیار شدید به ‌زانو، کشکک زانو از جای خود خارج شود. این وضعیت امکان دارد در هنگام انجام ورزش‌ هایی مثل فوتبال و یا حتی در حین انجام فعالیت های روزانه روی دهد.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

مشکلات زانومقالات

تشخیص دررفتگی کشکک زانودرمان دررفتگی کشکک زانودلایل دررفتگی کشکک زانوعلائم دررفتگی کشکک زانومتخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *