درد و گزگز بین انگشتان پا

درد و گزگز بین انگشتان پا (نورومای مورتون) نوعی عارضه دردناک می باشد که پنجه پا و معمولاً ناحيه بين انگشت های سوم و چهارم را درگیر می کند. نورومای مورتون چیزی شبیه به وجود سنگ‌ ریزه یا شن در کفش و یا تا خوردن جوراب می باشد.

درد و گزگز بین انگشتان پا کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیدرد، گزگز و مورمور بین انگشت های پا شامل ضخیم شدن بافت اطراف یکی از اعصاب منتهی به انگشت های بیمار است. با بروز این عارضه دردی تیز و سوزشی در قسمت پنجه پا ایجاد خواهد شد. ممکن است انگشت های پای فرد نیز دچار گزگز، کرختی یا سوزش شوند.

از جمله علائم نورومای مورتون می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• بی حسی و گزگز در انگشت های پا
  • احساسی مثل وجود شن یا سنگ ریزه در کفش
  • ایجاد یک درد سوزشی در پنجه پا که امکان دارد به انگشت های پا نیز انتقال یابد.

توصیه می شود درد پا را درصورتیکه بیش از چند روز طول کشید، جدی بگیرید. در صورت بروز یک درد سوزشی در قسمت پنجه پا که حتی با تعویض کفش و پرهیز از انجام فعالیتهایی که باعث اعمال فشار به پا میشود، بهبود پیدا نکند،‌ برای درمان نزد متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید.

عوامل خطر

از جمله عواملی که در بروز درد و گزگز بین انگشتان پا (نورومای مورتون) نقش دارند، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

ناهنجاری ‌های پا: معمولاً افراد مبتلا به صافی کف پا، قوس بیش ‌از حد پا، پینه پا و انگشت چکشی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.

استفاده از کفش های پاشنه‌ بلند: پوشیدن کفشهای نامناسب، پاشنه‌ بلند و تنگ می ‌تواند باعث اعمال فشار بیش از حد روی انگشت ها و پنجه پا شود.

انجام برخی ورزش ‌ها: شرکت در فعالیتهای قهرمانی سنگین نظیر دویدن و یا پیاده‌ روی تند امکان دارد پای شما را در معرض آسیب های مکرر قرار دهد. همچنین انجام ورزشهایی که مستلزم استفاده از کفش‌ های تنگ هستند، مثل صخره ‌نوردی یا اسکی روی برف، می‌ تواند منجر به اعمال فشار بر انگشتان پا گردد.

روش های درمان

روش درمان با توجه به شدت علائم بیمار تعیین می شود. به طور کلی روش های درمان درد و گزگز بین انگشتان پا عبارتند از:

• فیزیوتراپی: فیزیوتراپی تخصصی تحت نظر متخصص طب فیزیکی اولین گام در درمان این عارضه می باشد.
  • پرهیز از پوشیدن کفش‌ های پنجه باریک و پاشنه ‌بلند و استفاده از کفش طبی دارای پنجه نرم و قرار دادن ابزارهای مخصوص درون کفش (استفاده از کفش طبی به کاهش فشار بر روی عصب پا کمک شایانی می کند.)
  • استفاده از مسکن ‌های ضدالتهابی
  • تزریق استروئید و یا بی ‌حسی موضعی (یا ترکیبی از هر دو) به قسمت صدمه دیده پا
  • اوزون تراپی
  • لیزر درمانی