درد دنبالچه

درد دنبالچه به ناراحتی و دردی گفته می شود. که در انتهای پایینی ستون فقرات و در آخرین نقطه آن شکل گرفته و بروز می کند. این درد می تواند در زمان و مکان های متفاوتی رخ دهد. اما آن چیزی که بسیار واضح و مشخص است. دردهای آشکار آن در شرایط بسیار متنوعی ست.

درد دنبالچه کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

در اصطلاح پزشکی به درد دنبالچه «کوکسی دینا» (Coccydynia) گفته می شود. و شامل دردهایی می گردد که در زیر کمر، بین باسن و اطراف آن احساس می شود. در برخی موارد این درد می تواند نه تنها در باسن، کمر و اطراف بلکه به سمت ران ها رفته و آنها را نیز درگیر نماید. علاوه بر اینها ممکن است حتی درد به سمت روده ها نیز کشیده شده و فرد در این ناحیه نیز علائمی را احساس نماید.

درد در دنبالچه می تواند در تمامی ساعات شبانه روز رخ دهد؛ زمانی که در حال فعالیت و سرپا هستید، زمانی که در حال استراحت هستید و حتی وقتی که برای مدتی طولانی بر روی زمین یا صندلی نشسته و خود را جابجا نکرده اید، در تمامی این مواقع ممکن است دنبالچه دچار دردهایی شود.

علت درد دنبالچه

از آنجایی که شرایط زندگی افراد مختلف و شرایط کاری آنها با یکدیگر متفاوت است در نتیجه، می توان علل و عوامل بسیار مختلفی را در ایجاد درد در دنبالچه ذکر کرد:

• نشستن طولانی مدت و بدون جابجایی
  • تنش به علت بواسیر یا یبوست
  • انحطاط مفاصل یا اعصاب
  • ضربه
  • سندروم عضله بالابر در مقعد
  • مشکلات ستون فقرات: عفونت، آسیب، سندروم، تومور
  • اختلال در عملکرد انتهای لگن (بیشتر به دلیل زایمان)
  • ایجاد جراحت و آسیب در زمان زایمان
  • فشرده سازی اعصاب در زمان بارداری

درمان درد دنبالچه

برای درمان این درد که گاهی امان فرد را بریده و او را کلافه می کند می توان از راه های مختلفی استفاده کرد تا این بیماری بهبود کامل یابد:

• درمان های توصیه ای و پیشگیری: پزشک پس از بررسی بیمار، توصیه به درست نشستن، پرهیز از برخی کارهای سخت و… می کند.
  • درمان های ورزشی: استفاده از ورزش ها و حرکات کششی و نرمشی می تواند در بهبود و حتی جلوگیری از درد دنبالچـه بسیار موثر باشد. همچنین پرداختن به یوگا و… .
  • درمان های دارویی: استفاده از داروهایی موضعی، مسکن و… .
  • درمان های تخصصی: درمان دستی، لیزر پرتوان و یا تزریق اوزون

عمل جراحی دنبالچه

در موارد نادری اگر هیچکدام از روش های درمانی تاثیرگذار نباشد، عمل جراحی توصیه می شود. البته صرفا برای بیمارانی که درد دنبالچه باعث ناتوانی حرکتی در آن ها شده و این درد به روش های درمان غیر جراحی واکنش نداده باشد، می تواند مفید و سودمند باشد.

در فرآیند عمل جراحی بخشی از دنبالچه برداشته می شود که البته احتمال موفقیت در این جراحی بین 60 تا 90 درصد است. به هر حال بهترین نتایج این درمان را می توان برای افراد دچار جابجایی یا حرکت زیاد دنبالچه مشاهده کرد که توانایی حرکت عادی خود را از دست داده اند.

علائم درد دنبالچه

اگر در هنگام نشستن و لم دادن بر روی سطوح صاف درد احساس می کنید، امکان اینکه به دنبالچه دچار شده باشید بسیار زیاد است.

دردهای موضعی که معمولا تمامی قسمت های لگن را شامل نمی شود.

افزایش درد در هنگام نشستن یا ایستادن طولانی مدت زیرا وضعیت استخوان دنبالچه تغییر حالت می دهد.

دردهایی که در هنگام رابطه جنسی ایجاد می شود یا هنگام تخلیه روده.

البته این نوع درد ‌‌می ‌‌تواند حالت خفیف متوسط یا شدید داشته ‌باشد. در صورتی که ناپایداری ساختاری باقی بماند آسیب استخوان دنبالچه ‌می ‌‌تواند بافت ‌های اطراف و ربات ‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب ایجاد یک وضعیت آزار دهنده شود. همین مسئله کافی است تا اهمیت تشخیص و درمان سریع تر این بیماری را درک کنیم.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک در هنگام درد دنبالچه

هرگاه درد دنبالچه در حدی باشد که اختلال در حرکت را به وجود آورد، مثلا نتوانید پیاده روی کنید یا کارهای منزل خود را انجام دهید در این صورت لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. اما به طور کلی عواملی که باعث می شوند به پزشک مراجعه کنیم عبارتند از:

درد دائمی و عدم تسکین درد با خوردن مسکن

احساس وجود توده و برجستگی در قسمت دنبالچه

تب، قرمزی، ورم و خروج ترشح از قسمت دنبالچه

تشخیص دنبالچه

امکان تشخیص بیماری دنبالچه با استفاده از عکس رادیولوژی وجود دارد. البته در بسیاری از موارد ممکن است این درد همراه با عفونت، بورسیتآ آرتروز و تومور باشد که در این صورت نیازی به عکس رادیولوژی نیز نخواهد بود. البته باید توجه داشت این درد در نتیجه اسپاسم یا گرفتگی عضلات و نیز سایر مشکلات مربوط به عضلات کف لگن ایجاد نشده باشد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی با استفاده از روش های نوین پزشکی درد دنبالچه به راحتی و سریعا تشخیص داده می شود.

مقالات

ارتوکین تراپیاوزون درمانیتزریق اوزوندرمان درد دنبالچهدرمان دستیعلت درد دنبالچهلیزر پرتوان