تزریق اوزون

تزریق اوزون شیوه ای است که جهت بهبود و التیام انواع دردها از جمله زانو درد، کمر درد، گرفتگی های دیسک کمر و انواع زخم های عفونی مورد استفاده قرار می گیرد. علیرغم عقیده عموم از تزریق اوزون، مدتهاست در دنیا استفاده می کنند. در کشور ما اوزون تراپی چندین سال است که انجام می شود و در دفترچه تعرفه های خدمات پزشکی به ثبت رسیده است.

تزریق اوزون کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

اوزون از اکسیژن و یک اتم اضافی تشکیل شده است. این یک اتم توانایی اکسیژن را بالا می برد. در حقیقت یک اکسیژن نیرومند در اختیار سیستم درمانی قرار خواهد گرفت که این اتم اضافه کارایی بسیار زیادی را فراهم آورده است.

اوزون شکلی از مولکول اکسیژن می باشد که در آن سه اتم اکسیژن به هم اتصال دارند. این فرم از اکسیژن ناپایدار است و بوی خاصی دارد. وجود اتم اضافی در این ساختار آن را به نیرومند ترین ضد عفونی کننده و اکسید کننده مبدل کرده است.

اوزون با اتصال به پروتئین های لازم برای تنفس یاخته به صورت یک میکروب کش عمل می کند. تزریق اوزون با افزایش گردش خون در موضع و فراهم آوردن مواد مورد نیاز به منظور بازسازی و ترمیم بافت های صدمه دیده موجب بهبود و درمان می شود. تزریق اوزون مثل سایر شیوه های درمانی می بایست براساس معاینه بیمار صورت پذیرد.

کاربردها

از جمله مزایا و موارد کاربرد تزریق اوزون می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

• آسیب دیدگی های ورزشی
  • تسکین انواع دردهای بدن
  • درمان دردهای شدید مفصل گردن و کمر
  • آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
  • مشکلات و آرتروز زانو و لگن (درمان لگن با استفاده از این شیوه کاربرد کمتری دارد.)
  • بیرون زدگی و فرسودگی دیسک ( به منظور درمان موارد وخیم و شدید بیرون زدگی دیسک از این روش استفاده نمی شود.)
  • درد عصب و رگ سیاتیک
  • سینوزیت (ملایم یا شدید)
  • اختلال آرنج تنیس بازان (تنیس البو)
  • اختلالات و درد لگن
  • عفونت های دندان
  • بهبودی پس از جراحی مفاصل
  • شکستگی های غیر قابل درمان
  • جراحات

تزریق اوزون برای آرتروز زانو: یکی از عوامل اساسی ایجاد درد زانو در دوره میانسالی به بعد آرتروز زانو می باشد. عارضه آرتروز زانو یک بیماری تخریبی مفصل است. در این عارضه با از بین رفتن تدریجی غضروف مفصلی (غضروفی که سطح استخوان ها را می پوشاند.) دردهای فعالیتی و بعد از آن دردهای التهابی و فعالیتی به طور همزمان بروز می کنند.

در موارد بسیار وخیم و شدید که شکل مفصل به طور کامل تخریب شود و کلیه روش های درمان غیر جراحی نتیجه بخش نباشد، بهبود از طریق جراحی تعویض مفصل زانو حاصل می شود؛ اما چنانچه به هر دلیلی بیمار کاندید مناسبی برای جراحی تعویض مفصل زانو نباشد (سن وسال بسیار زیاد یا بسیار کم، مراحل اولیه بیماری، وجود بیماری هایی که امکان تحمل عوارض عمل جراحی وجود نداشته باشد و یا ترس و منصرف شدن بیمار از انجام جراحی) می بایست درمان های غیر جراحی مانند تزریق اوزون به کار گرفته شود.

تزریق اوزوندرمان تنیس آلبو با تزریق اوزون

تنیس آلبو یا بیماری آرنج تنیس بازان یکی از مهم ترین و شایع ترین آسیب ها در ناحیه آرنج است که به دلیل شیوع بیشتر آن در بین تنیس بازها به این نام شهرت یافته است. در این بیماری به دلیل استفاده مکرر از دست و ضربه زدن به توپ در ورزش تنیس مفصل ها دچار آسیب شده و یا آسیب در تاندون و عضلات ایجاد می شود. همچنین افرادی که در مشاغل سخت و سنگین و کارهایی که استفاده مکرر از دستها در آن شایع است مشغولند به این بیماری مبتلا می شوند.

پس از مراجعه به پزشک و تشخیص و تایید بیماری، ابتدا متخصص روش های غیر جراحی مانند استراحت مطلق، ورزش، فیزیوتراپی و نهایتاً درمان دارویی را در پیش گرفته و چنانچه این روش ها پاسخگو نبود اقدام به اوزون تراپی خواهد کرد.

در این شیوه با توجه به تشخیص میزان آسیب، مقدار مشخصی گاز اوزون به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. ممکن است در زمان تزریق مقداری درد (به دلیل فرو کردن سوزن) احساس کنید که طبیعی ست. پس از تزریق به سرعت می توان حالت بهبودی را مشاهده و حس کرد زیرا اکسیژن آن ناحیه کاهش یافته و بدن برای جبران، مقدار بیشتری مواد غذایی ارسال خواهد کرد و همین ترفند در تزریق اوزون سبب بهبود بیماری و آسیب خواهد شد.

اوزون درمانیمقالات

اوزون تراپیبهبود و التیام انواع دردها با تزریق اوزوندرمان آرتروز زانو با اوزون تراپیدرمان بیماری ها با اوزون تراپیکاربردهای اوزون تراپیمزایای اوزون درمانی