تاریخچه ارتوکین تراپی

تاریخچه ارتوکین تراپی مربوط به زمانی تقریباً نزدیک اما تقریباً 2 دهه پیش است. این روش که یکی از بهترین و موثرترین شیوه های درمانی برای از بین بردن درد و تورم مفاصل و دیسک است حدوداً 20 سال است مورد استفاده قرار می گیرد.

ارتوکین تراپی به عمل تزریق نوعی مهارکننده بیولوژیک به بیمار است که از پلاسمای خون او جدا می شود. این مهار کننده IL-1Ra یا «مهارکننده بیولوژیک اینترلوکین 1» نام دارد که پس از تزریق، تورم و درد مفاصل و البته درد دیسک را بهبود می بخشد. این عمل بسیار مهم و تاثیرگذار که تاریخچه ای جالب دارد به خوبی خواهد توانست اینگونه دردها را فروکش داده و درمان کند.

در کشور آلمان و در سال 2003 بود که «ارتوکین» تایید و مورد استفاده قرار گرفت. در همین سال تعداد زیادی از بیمارانی که از دردهای بسیار کهنه و خسته کننده مفاصل، دیسک ها و… رنج می بردند تحت تزریق مهارکننده بیولوژیک اینترلوکین 1 قرار گرفتند و تقریباً تمامی این بیماران بدون کمترین عوارضی، بهبود یافتند.

تاریخچه ارتوکین تراپی بسیار پرافتخار است. این موفقیت از آلمان آغاز شد و آوازه آن تا جایی پیش رفت که حتی آمریکایی ها که در کشوری بسیار متمدن زیست می کنند برای درمان به اروپا سفر می کردند. این درمان ها تا جایی افزایش یافت که در سال 2012 چیزی در حدود 60000 نفر توسط ارتوکین تراپی درمان شدند.

در تاریخچه ارتوکین تراپی می توان نام افراد بسیار محبوب و مشهوری مانند «کوبه برایانت» را نیز مشاهده کرد. او که یکی از مشهورترین بسکتبالیست های جهان است مدت ها از درد زانو رنج می برد و هیچکدام از شیوه های معمول و مرسوم درمان مفاصل نتوانسته بود این دردها را درمان و تسکین دهد تا اینکه او از طریق یکی از اطرافیان متوجه شیوه نوینی به نام «ارتوکین تراپی» شد. او بلافاصله راهی سفر شد و پس از آزمایشات مختلف و تزریق مهارکننده بیولوژیک که از خون خودش جداسازی شده بود، پس از مدت کوتاهی توانست سلامتی خود را به دست آورد.

این روش بسیار مناسب و جذاب درمان مفاصل تا جایی پیش رفت که در سراسر جهان فراگیر شد و متخصصان فراوانی اقدام به دریافت آموزش ها کرده و این عمل مهم را به خوبی انجام دادند. از جمله در سال های 2011 و 2012 در کلان شهرهای لس آنجلس و نیویورک، دو پزشک در مطب و کلینیک های خود اقدام به ارائه جراحی بسیار موفق ارتوکین تراپی به بیماران کردند. در تاریخچه ارتوکین تراپی می توان موارد بسیار متعددی از این اتفاقات جذاب و مثبت را به عنوان شیوه ای مفید در درمان درد مفاصل مشاهده کرد.

 

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

ارتوکین تراپیمقالات

ارتوکین تراپیارتوکین تراپی چیست؟ارتوکین تراپی شیوه ای مفید در درمان درد مفاصلرفع درد دیسک با ارتوکین تراپیرفع درد و تورم مفاصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *