بیماری دیسک کمر

بیماری دیسک کمر : در این مقاله در خصوص بیماری دیسک کمر، علائم و روش های پیشگیری از آن توضیحاتی ارائه می شود. ستون فقرات ما از بیست و شش استخوان تشکیل می شود که در بین آن ها ماده ژله مانندی به اسم دیسک وجود دارد. در واقع دیسک‌ ها فشارهایی که به ستون فقرات وارد می شوند را جذب نموده و به عبارتی ضربه گیر می باشند. باید گفت همه ما دیسک کمر داریم اما منظور از این عارضه، بیرون زدگی یا فتق دیسک در کمر است.

بیماری دیسک کمر کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیاین دیسک از پروتئین و آب تولید شده است که با گذشت زمان و افزایش سن آب خود را از دست می ‌دهد و انعطاف آن کاهش می یاد، بنابراین دچار تغییرات پارگی و تخریبی می ‌شود. در این زمان دیسک به ریشه‌ های عصبی اطرافش فشار وارد کرده و ممکن است به دنبال آن ضعف عضلانی، درد و بی حسی در اندام تحتانی ایجاد شود.

معمولاً بیماری دیسک کمر در سنین ۴۰ به بالا بروز می کند اما متأسفانه میانگین سنی مبتلایان به این عارضه کاهش یافته است. بطوریکه حتی جوانان ۱۶ الی ۲۰ ساله نیز دچار این عارضه دردناک می ‌شوند.

علل بروز

سبک زندگی: سبک زندگی افراد در ایجاد فتق دیسک بسیار مؤثر است، توصیه می شود ورزش را حتماً در برنامه روزانه خود بگنجانید.

شغل: شغل هایی که با کشیدن و هل دادن اجسام سنگین، نشستن ‌های طولانی مدت پشت میز، برداشتن و حمل اشیای سنگین وزن و در کل فعالیت ‌هایی که با چرخش‌ های تنه و یا خم شدن همراه اند، خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می‌ دهند.

ایستادن ها و نشستن های طولانی مدت: توصیه می شود به مدت طولانی در یک وضعیت نباشید، اگر مدت طولانی سرپا ایستاده ‌اید، بنشینید و کمی استراحت کنید و اگر نشسته ‌اید بلند شوید و کمی راه بروید.

اضافه وزن: موجب می گردد فشار روی دیسک ‌های بین مهره‌ای بیشتر شود.

علائم

فتق دیسک معمولاً در ناحیه کمر و درصد کمتری در گردن روی می دهد.

بیماری دیسک کمر اغلب موجب ایجاد درد در ران، باسن، پا و ساق می گردد و فتق دیسک‌ های گردنی موجب دردهای بازو و شانه می‌ شود به ویژه زمان عطسه و سرفه.

کسانیکه فتق دیسک دارند مور مور و گزگز شدن و بی‌ حسی را تجربه می ‌کنند. ضمناً ضعف عضلانی نیز ممکن است ایجاد شود که همه این علائم بدین علت است که اعصابی که از ستون فقرات به طرف اندام ‌های شما منتقل می شوند، به وسیله این دیسک بیرون زده تحت ‌فشار قرار می‌ گیرند.

شیوه ‌های تشخیص

ازجمله روش های تشخیص بیماری دیسک کمر، استفاده از فنّاوری MRI ، تست SLR و نیز تست نوار عصب و عضله می باشند.

روش های پیشگیری

با رعایت نکات ذیل خطر ابتلا به فتق دیسک را کاهش دهید:

  • تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و ورزش را حتماً به برنامه روزانه خود بیفزایید.
  • از بلند کردن و حمل اشیای سنگین وزن اجتناب نمایید.
  • توصیه می شود زمان بلند کردن یک جسم به‌ جای خم کردن بیش ‌از حد کمر، از پاهای خود کمک بگیرید.
  • از خوابیدن روی شکم پرهیز نمایید.
  • هیچ ‌گاه در طولانی مدت در یک وضعیت ثابت قرارنگیرید.

درمان

اولین هدف جهت درمان بیماری دیسک کمر در هر شخص، برطرف نمودن درد و علائمی می باشد که به دلیل پارگی یا فتق دیسک روی می ‌دهد. روند درمان برای هر بیمار می بایست به ‌طور منحصر به فردی تعیین گردد. یعنی نخست باید مشخص شود منشا درد در هر شخص چیست. در ضمن شدت و علائم درد نیز لازم است به طور دقیق بررسی شود. باید گفت، در ابتدا به بیماران توصیه می شود تا سراغ عمل جراحی کمر و ستون فقرات و غیره نروند. البته روش درمان در هر فرد متفاوت می باشد.

انواع روش های غیر جراحی عبارتند از:

و…

 

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

فتق دیسکمقالات

تشخیص فتق دیسک کمرروشهای پیشگیری از فتق دیسک کمرروشهای درمان فتق دیسک کمرعلائم فتق دیسک کمرعلل بروز فتق دیسک کمرفتق دیسک کمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *