بیماری ازگود اشلاتر

بیماری ازگود اشلاتر التهاب دردناکی در بخش بالایی درشت ‌نی حدوداً به فاصله یک اینچی زیر کاسه زانو می باشد. شایان ذکر است ازگود اشلاتر (ورم و درد زیر برجستگی زانو) می ‌تواند موجب آب آوردن و تورم زانو، زانو درد، ورم و به ندرت آهکی شدن آن شود.

بیماری ازگود اشلاتر کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیباید گفت این عارضه با بررسی کاملی بر روی سابقه سلامت شما و انجام آزمایش های گوناگون تشخیص داده می شود. ازگود اشلاتر با تجویز دارو و همچنین انجام حرکات ورزشی مخصوص درمان می شود. در این موارد انجام  ورزش ‌های مربوط به تقویت ماهیچه‌ های چهارسر و زردپی زانو نیز به بهبود بیماران کمک شایانی میکنند.

بیماری ازگود اشلاتر در حقیقت بیماری تاندون بالای استخوان قلم پا (درشت ‌نی) می باشد، یعنی دقیقاً جایی که تاندون کاسه زانو (کشکک) به استخوان درشت‌ نی  متصل شده است. اغلب فقط یک زانو درگیر می شود.

معمولاً این عارضه در کودکان در سن رشد و همچنین در نوجوانان ورزشکاری که زیاد می پرند یا می ‌دوند بروز می کند. لازم به ذکر است که ازگود اشلاتر معمولاً بین سن 10-15 روی می دهد.

علل بروز بیماری ازگود اشلاتر و عوامل پرخطر در آن

عامل ایجاد این عارضه در افراد، اعمال فشار بر روی استخوان درشت ‌نی توسط کشکک زانو در محل اتصال آن در زمان انجام فعالیتهایی که ماهیچه‌ های چهار سر را درگیر می ‌کند، است. لذا دویدن ‌های دراز ‌مدت و همچنین انجام فعالیتهایی که با پرش همراه هستند از جمله عوامل پرخطر در ابتلا به ازگود اشلاتر محسوب می گردند.

علائم

بیماری ازگود اشلاتر به علت کشش تاندون کاسه زانو توسط ماهیچه بزرگ جلوی ران (ماهیچه چهارسر) بروز می کند. از جمله نشانه ها و عوارض این کشش می توان به مواردی نظیر ورم زانو و زانو درد و در موارد پیشرفته بزرگ شدن و آهکی شدن قسمتی از تاندون در جایی که به استخوان درشت ‌نی متصل شده است، اشاره نمود. معمولاً این وضعیت در هر دو زانو روی می‌ دهد.

مشکلات زانومقالات

تشخیص بیماری ازگود اشلاتردرمان بیماری ازگود اشلاتردلایل بروز بیماری ازگود اشلاترعلائم بیماری ازگود اشلاترمتخصص طب فیزیکی و توانبخشی