اوزون تراپی دیسک کمر

اوزون تراپی دیسک کمر : بسیاری از افراد در مقاطعی از زندگی خود، از درد پایین کمر در عذاب هستند که در اکثر آنها دلیل این درد، فتق دیسک ‌های بین مهره‌ ای است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که دیسک ‌های بین‌ مهره ‌ای (بالشتک‌ های اسفنجی) که در بین مهره‌ های ستون فقرات به عنوان ضربه‌ گیر عمل می کنند، بیرون می ‌زنند یا دچار التهاب می‌ شوند.

اوزون تراپی دیسک کمر کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

اوزون تراپی یا اوزون درمانی دیسک کمر یک روش غیر جراحی کم تهاجمی ( که شامل چند مرحله تزریق است ) می‌باشد، که این روش معمولا یک روش موفقیت آمیز است و در موارد محدودی با شکست مواجه می‌شود، این روش تا به حال بر روی بیماران بسیاری انجام شده است و سهولت انجام آن و تاثیر گذاری موفقیت آمیز این روش درمانی از جمله علت‌های اصلی محبوب بودن این روش در بین پزشکان و بیماران می‌باشد. فتق دیسک ‌های بخش پایین ستون فقرات می ‌تواند موجب درد در قسمت کمر، ران پا و باسن گردد. ضمناً زمانی که دیسک ها بیرون می ‌زند، روی عصب ‌های مجاور خود فشار وارد می کند و منجر به ضعف و بی‌ حسی در این نواحی می گردد. در یک درمان آزمایشی که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت، تزریق گاز اوزون در ستون فقرات و اکسیژن درمانی موجب التیام درد حاصل از فتق دیسک در پایین کمر شد.

محققی که از سال ۲۰۰۵ تاکنون قریب به پنجاه بیمار را با استفاده از تزریق ترکیبی از اکسیژن و اوزون درمان نموده است، معتقد است که این تکنیک که از نوع روشهای با حداقل تهاجم محسوب می گردد و می‌ تواند برای درمان ۵۰ تا ۶۰ درصد از افرادی که از درد ناشی از فتق دیسک‌ ها در عذاب هستند، مفید باشد. اوزون تراپی شیوه ای است که کارایی آن در رفع دردهای ناشی از فتق دیسک کمر و کمر درد، به اثبات رسیده است ضمن اینکه با عوارض بسیار کمتری همراه بوده و زمان بهبودی بیمار با این شیوه بسیار کوتاهتر می باشد. لذا استفاده از اوزون تراپی دیسک کمر مورد استقبال بسیاری از بیماران واقع شده است.

در دنیای امروزی و با پیشرفت علم پزشکی یکی از جدیدترین تکنیک ها برای درمان غیر جراحی سیاتیک تحت عنوان اوزون تراپی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز اوزون متداول شده است. در این شیوه نخست تشخیص دقیق ریشه عصب درگیر صورت گرفته آنگاه گاز اوزون در نواحی منشاء و عامل درد تزریق می شود.

اوزون تراپی دیسک کمر

اوزون درمانی یا تزریق گاز اوزون از طریق انرژی فوق العاده ای که ایجاد می نماید، موجب کاهش التهاب در عصب سیاتیک و آزاد سازی آن می گردد و افراد ظرف 3 تا 5 جلسه درمان اوزون تراپی بهبود پیدا می کنند.

موفقیت آمیز بودن اوزون تراپی دیسک کمر

میزان موفقیت آمیز بودن اوزون درمانی دیسک کمر یا با شکست مواجه شدن آن به عوامل متعددی وابسته می‌باشد یکی از این عوامل مهارت کافی است، اگر این روش درمانی در مراکزی انجام شود که متخصصان آن آموزش‌های لازم و کافی برای انجام آن را ندیده باشند این روش درمانی با شکست مواجه خواهد شد، اما اگر توسط افرادی انجام شود که در این زمینه تخصص و تجربه داشته باشند این روش می‌تواند تا حد زیادی در بهبود دیسک کمر تاثیر گذار باشد.

عامل دیگری که می‌تواند در موفقیت آمیز بودن اوزون تراپی دیسک کمر موثر باشد رعایت پروتکل‌ها و استاندارهای اوزون درمانی می‌باشد، زیرا با این که این روش از ایمنی بالایی برخوردار است اما به هر حال هر روش درمانی می‌تواند یک سری عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین لازم است که پروتکل‌ها و استاندارهای مشخص شده در اوزون درمانی رعایت شود، آخرین عامل تاثیر گذار در موفقیت آمیز بودن اوزون تراپی تشخیص درست روش درمان و انتخاب درست بیمار می‌باشد، زیرا همه‌ی بیماران را نمی‌توان به اوزون تراپی درمان کرد، بلکه باید به سابقه پزشکی بیمار و با استفاده از ملاک‌های تشخیصی مثل ام آر آی، سی تی اسکن و … پزشک تشخیص دهد که آیا این روش درمانی برای بیمار موثر خواهد بود یا خیر.

عوارض اوزون تراپی دیسک کمر

اوزون تراپی یک روش بسیار ایمن می‌باشد و می‌توان گفت یک روش درمانی با عوارض جانبی بسیار کم یا بدون عوارض جانبی می‌باشد، از جمله عوارضی که به ندرت ممکن است بعد از انجام اوزون تراپی مشاهده شود می‌توان به مواردی مثل آسیب ریشه‌های اعصاب، عفونت دیسک یا همان دیسکایتیس و خون ریزی رتینال اشاره کرد، البته تا کنون چنین عارضه‌هایی در ایران با وجود انجام هزاران اوزون تراپی هیچ‌گاه مشاهده نگردیده است و شایع‌ترین عارضه این روش همان درد زود گذر محل تزریق می‌باشد و بیمار بعد از انجام اوزون تراپی در همان روز یا نهایتا یک روز بعد از اوزون تراپی می‌تواند مرخص شود.

مزایای اوزون تراپی دیسک کمر

دیسک کمر به معنای بیرون زدگی نامطلوب و دردناک دیسک های بین مهره ای در ناحیه کمر است. ستون فقرات در ناحیه کمر دارای 5 مهره است که بین تمامی آنها عضوی غضروفی و بسیار مقاوم برای لغزندگی و حرکت راحت مهره ها روی هم قرار دارد. گاهی بر اثر بد نشستن، فشار کاری در مشاغل سخت و یا انجام حرکات ورزشی سنگین این دیسک ها دچار بیرون زدگی یا آسیب می شوند در چنین شرایطی میتوان از جراحی باز و جراحی بسته (اوزون تراپی) برای درمان عارضه دردناک دیسک کمر استفاده کرد.

مزایای اوزون تراپی دیسک کمر از این قرار است:

• نیازی به بستری های طولانی مدت نیست (زیرا نیازی به شکافتن اطراف مهره ها و دسترسی به مهره های کمر نیست)
  • چون در اوزون تراپی، در ناحیه کمر برشی ایجاد نمی شود بنابراین خبری از بخیه های فراوان و همچنین پانسمان و تعویض مکرر پانسمان هم نیست.
  • در اوزون تراپی چون خبری از برش های عمیق و طولی و عرضی در کمر نیست در نتیجه، بیمار می تواند در مدت زمانی بسیار کوتاه به روال عادی زندگی بازگردد.

دوران نقاهت در این شیوۀ درمان دیسک کمر به هیچ عنوان قابل مقایسه با دیگر شیوه های جراحی نیست و بسیار کمتر و راحتتر است

روش عمل اوزون تراپی

بعد از اینکه پزشک تشخیص داد که بیمار باید اوزون تراپی شود، نوبتی برای حضور وی در بیمارستان تعیین می شود. بیمار به اتاق عمل برده می شود. اتاق عمل باید مجهز به دستگاه سی آرم باشد که پزشک بصورت زنده بتواند از داخل دیسک بیمار تصاویر را دریافت کند. بیمار باید به شکم بخوابد و دیسک های مشکل دار وی مشخص شوند. بی حسی موضعی تزریق می شود و سپس سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک می شود. درد این جراحی بسیار ناچیز است و به خوبی می توان آن را تحمل کرد. در طول انجام جراحی بیمار می تواند با پزشک و همراهان وی صحبت کند. به کمک تصاویر سی آرم سوزن در جای مناسب تزریق قرار می گیردو عامل مخالف برای مشاهده معماری دیسک تزریق می شود. و به اصطلاح دیسکوگرام انجام می شود.  سپس گاز مخلوط اکسیژن و اوزون داخل دیسک تزریق می شود و سوزن از دیسک خارج می شود.

روش اوزون تراپی در مقایسه با جراحی خطر بسیار کمتری دارد. و مقرون به صرفه تر نیز می باشد. و عوارض ناشی از بیهوشی در جراحی را نیز به همراه ندارد.

فواید اوزون تراپی

یکی از مهم ترین فواید اوزون تراپی تسکین درد بلافاصله بعد از تزریق است. یعنی به محض اینکه تزریق انجام شد، درد شما کاهش می یابد. همچنین با روش اوزون تراپی و تزریق اوزون غضروف ها و بافت های شما بازسازی می شوند. اوزون تراپی برای بهبود آسیب دیدگی های مزمن، بهبودی مفاصل و درد ان، ماهیچه ها و عصب ها می شود. اوزون درمانی می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها نیز تزریق شود.

تعداد جلسات لازم برای اوزون تراپی

عمدتا تزریق اوزون در مرحله اول نتیجه بخش بوده و اکثر بیماران با یک بار اوزون تراپی شاهد کاهش علائم بیماری و درد ناشی از آن هستند. البته هیچ محدودیتی برای تزریق اوزون وجود ندارد. و اکثرا مراحل بعدی اوزون تراپی را برای تحریک بیشتر بافت ها و بازسازی آن انجام می دهند.

به طور کلی پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است اما در شرایط خاص افراد به ۳ تا ۵ جلسه برای درمان نیاز دارند. و درصورتی که در این تعداد جلسات بهبودی حاصل نشده باشد، مواد دیگری باید قبل از انجام تزریق مورد بررسی قرار بگیرند. بیمار بعد از اوزون تراپی باید فعالیت‌ های خود را محدود کند و از بلند کردن، نشستن طولانی مدت و خم شدن به مدت 2 هفته اجتناب کند.

آیا می توان از اوزون برای درمان تنگی کانال نخاعی نیز استفاده کرد؟

بله، می توان از اوزون برای درمان تنگی کانال نخاعی نیز استفاده کرد. اوزون درمانی یک روش کم تهاجم است که در آن گاز اکسیژن-اوزون به داخل فضای بین مهره ای تزریق میشود. این گاز باعث کاهش فشار وارد بر ریشه عصبی، تحریک رشد بافت سالم و تسکین التهاب و درد می شود.

• این روش درمانی برای بیمارانی که جراحی ستون فقرات را نمی پذیرند یا برای آنها مناسب نیست. گزینه ای مناسب است. اوزون درمانی دارای مزایای زیر است:
  • این روش بسیار ایمن و فاقد هرگونه عوارض جانبی است.
  • اوزون تراپی نسبت به جراحی ستون فقرات هزینه کمتر و زمان بازیابی کوتاه تر دارد.
  • این روش قابل اجرا در بخش خارج بستری و با بی حس کردن محل است.
  • این روش مؤثر در بهبود علائم تنگی کانال نخاعی و کاهش نیاز به مصرف دارو یا جراحی است.

میزان موفقیت تزریق اوزون تراپی در مقایسه با جراحی

تزریق اوزون تراپی یک روش کم تهاجم است که در آن گاز اکسیژن-اوزون به داخل فضای بین مهره ای تزریق می شود. این گاز باعث کاهش فشار وارد بر ریشه عصبی، تحریک رشد بافت سالم و تسکین التهاب و درد می شود. این روش درمانی برای بیمارانی که جراحی ستون فقرات را نمی پذیرند یا برای آنها مناسب نیست، گزینه ای مناسب است.

جراحی ستون فقرات یک روش درمانی است که در آن جراح با استفاده از ابزار پزشکی، پوست و بافت های نرم را بریده و به مفصل شانه دسترسی پیدا می کند. سپس با استفاده از ابزار جراحی، آسیب های شانه را تعمیر یا ترمیم می کند. در نهایت، زخم را با بخیه بسته و پانسمان می کند. این روش درمانی برای بیمارانی که دچار آسیب های شدید یا پارگی ديسك هستند، گزینه ای مناسب است.

براساس برخي از منابع، ميزان موفقيت كلي اوزون تراپي در مقايسه با نرخ متغير 49 تا 95 درصدي موفقيت عمل جراحي، 85 تا 90 درصد است كه موفقيت و اثربخشی اين روش را اثبات می نمايد. البته، نتایج هر دو روش درمانی به عوامل مختلفی همچون شدت آسيب، سطح سلامت بيمار، رعایت دستورالعمل های پزشک و نحوه اجرای عمل تابع هستند.

اوزون تراپی دائمی بوده و یا تسکین درد موقتی؟

اوزون تراپی دیسک کمر یک روش کم تهاجم است که در آن گاز اکسیژن-اوزون به داخل فضای بین مهره ای تزریق می شود. این گاز باعث کاهش فشار وارد بر ریشه عصبی، تحریک رشد بافت سالم و تسکین التهاب و درد می شود.

به طور کلی، اگر آسیب دیدگی دیسک کمر جزئی باشد و باعث فشار زیاد بر ریشه عصب نشده باشد، احتمال درمان دائمی با اوزون تراپی بالاتر است. اگر آسیب دیدگی دیسک کمر شدید باشد و باعث فرو رفتگی چشمگیر دیسک شده باشد، احتمال تسکین درد موقت با اوزون تراپی بالاتر است.

اوزون درمانیمقالات

اوزون درمانیتزریق گاز اوزوندرمان دیسک کمر با اوزون تراپیدرمان سیاتیک با گاز اوزوندرمان غیر جراحی سیاتیک

4 نظر