انواع آرتروز زانو

انواع آرتروز زانو : آرتروز نوعی بیماری پيشرونده و مزمن می باشد که تاکنون هيچ يک از روش های فيزيکی و یا داروهای شيميايی نتوانسته ‌اند آن را برطرف نمایند يا جلوی پيشرفت آن را به طور کامل بگيرند. بدین جهت، محققان و دانشمندان با مطالعه شیوه های نوین، در پی کشف راهکاری برای کنترل اين عارضه به جای درمان آن هستند. لازم به ذکر است در این عارضه تلاش بر اين است که درد تسکین یابد و خشکی مفصل کم تر شود تا بیمار عملکرد حرکتی بهتری داشته باشد.

انواع آرتروز زانو کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیکلمه آرتروز، به معنای مفاصل دردناک و ملتهب می باشد. آرتروز مفصل زانو بر سه نوع اصلی تقسیم می شود و عوامل بسیار زیادی می تواند موجب بروز آن شوند.

انواع آرتروز زانو عبارتند از:

استئوآرتریت

استئوآرتریت، شایع ‌ترین نوع آرتروز زانو است. استئوآرتریت بیماری است که در طی آن، غضروف‌ های مفصلی به تدریج از بین می روند. این روند اغلب کند و پیش ‌رونده می باشد و در اشخاص میانسال یا پیرتر روی می ‌دهد. دلیل ایجاد استئوآرتریت شناخته‌ نشده است با این وجود عوامل زیادی می ‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری را بیشتر کنند. از جمله این عوامل عبارتند از: به اضافه وزن، ژنتیک، جنسیت، کهولت سن و آسیب دیدگی زانو.

آرتروز بعد از آسیب دیدگی

آرتروز بعد از آسیب، پس از وقوع یک یا چند حادثه برای زانو بروز می کند. این نوع از آرتروز، به‌ طور ناگهانی به استئوآرتریت تبدیل شده و امکان دارد بعد از شکستگی استخوان‌ ها، پارگی یک رباط (مثل رباط صلیبی قدامی) و یا پارگی در مینیسک ایجاد گردد.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید، از جمله انواع آرتروز زانو می باشد. در این بیماری پوشش داخلی مفصل (غشای سینوویال) ملتهب می گردد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) امکان دارد در هر سنی روی دهد و شیوع آن در خانمها بیش تر است. به طور کلی، آرتریت روماتوئید روی هر دو زانو اثر می گذارد. با التهاب هر چه شدیدتر غشای سینوویال، درون مفصل مواد شیمیایی غیرطبیعی آزاد شده که به مرور موجب تخریب و خوردگی غضروف‌ های مفصلی می شوند.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

آرتروزمقالات

آرتروز بعد از آسیب دیدگیآرتروز زانوآرتریت روماتوئیداستئوآرتریتدلیل ایجاد استئوآرتریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *